research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
The Environment of (FDI) in Iraq according to the (TRIMS) Aggreement and (WTO) membership
بيئة الاستثمار الأجنبي المباشر في العراق في ضوء اتفاق TRIMs وعضوية منظمة التجارة العالمية

Loading...
Loading...
Abstract

This research focuses on foreign direct investment environment in Iraq, and the importance of active the multilateral international agreement that is related of trade related investment measures (TRIMs) in condition of world trade organization (WTO). this agreement make the investment environment that are international acceptable for gravity the (FDI) to Iraq and gaining for it advantages.

يركز هذا البحث على قضية بيئة الاستثمار الاجنبي المباشر في العراق وأهمية الاخذ بالاتفاق الدولي متعدد الاطراف المتعلق بأجراءات الاستثمار ذات الصلة بالتجارة (TRIMs) في ظل منظمة التجارة العالمية (WTO) وذلك من أجل تعزيز بيئة استثمارية ذات مقبولية دولية في سبيل جذب الاستثمارات الاجنبية المباشرة الى العراق والحصول على فوائد وايجابيات هذه الاستثمارات .

Keywords


Article
The movement and allocation of International Technology under (TRIPS), The opportunities and Challenches
نقل وتوطين التكنولوجيا دوليا في ظل اتفاقية حماية حقوق الملكية الفكرية (الفرص – التحديات)

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The trade related intellectual property rights agreement (TRIPs) that it is one of the world trade organization (WTO) agreements, based on protected the intellectual rights for the right owners in patented, trademarks, geographical indicators, copy rights, industrial designs, trade secrets, integration circles. This forms of rights consist the knowledge and technology.In this vision, the developed countries, and the development countries difference between them about the capacity of (TRIPs) to international technology transfer. Thus, This research try to focuses on this important case and presented useful conclusions

تقوم اتفاقية حماية حقوق الملكية الفكرية ذات الصلة بالتجارة, وهي احد اتفاقات جولة أوروغواي المفضية إلى إنشاء منظمة التجارة العالمية, على حماية الحقوق الفكرية لأصحاب الحقوق في براءات الاختراع والعلامات التجارية والمؤشرات الجغرافية وحقوق التأليف والتصاميم الصناعية والأسرار التجارية والتصميمات التخطيطية للدوائر المتكاملة. إن هذه الأشكال من الحقوق تتضمن على التكنولوجيا والمعرفة المتعلقة بها وبالتالي فان حمايتها يعيق نقل التكنولوجيا من وجهة نظر البلدان النامية, فيما يرى مناصروا هذه الحماية إن تقوية الحماية تعزز الابتكارات من خلال مكافئة أصحابها كما تتيح فرصا لنقل وتعميم التكنولوجيا. ويحاول البحث تسليط الضوء على هذه القضية المهمة والخروج منها باستنتاجات مفيدة.

Keywords


Article
Chances of consolidation the financial sector in Iraq according to GATS agreement and World Trade Organization
فرص تعزيز القطاع المالي في العراق في ظل اتفاقية GATS وعضوية منظمة التجارة العالمية

Authors: عمار محمود حميد --- محمد حسين كاظم --- سرمد عبد الجبار هداب
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2018 Volume: 24 Issue: 108 Pages: 331-357
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract: This research focuses on necessary state to develop and strong the financial sector in Iraq by consider that it is allow to achieve the financial flexibility and the enough currency to encourage the investment and economic growth , this picture will be coming by take and obligation the international criteria by general agreement on trade in services (GATS) that it is one of agreements of world trade organization (WTO). This mater doing to strong the legal and legislation environment founded international confidential , by it , the institutions and financial sector in Iraq will be more active.

المستخلص:يركز هذا البحث على ضرورة تطوير وتعزيز القطاع المالي في العراق بأعتبار ان هذا القطاع يوفر المرونة المالية والسيولة الكافية لتفعيل الاستثمارات والنمو الاقتصادي ، ويأتي ذلك من خلال الاخذ بالمعايير الدولية في اطار الاتفاق العام للتجارة في الخدمات وهو احد اتفاقات منظمة التجارة العالمية مما يعمل معه على تدعيم بيئة قانونية وتشريعية ذات مقبولية دولية تتعزز من خلالها مؤسسات ونشاط القطاع المالي في العراق. وفي هذا السبيل تم طرح تساؤل حول مدى الامكانية المتاحة امام العراق لتطوير بيئته المالية في اطار أخذه ببنود الاتفاق الدولي للتجارة في الخدمات تحت مظلة منظمة التجارة العالمية ، وقد تم التوصل الى مجموعة من الاستنتاجات شكلت الارضية التي استندت اليها اجابات الاسئلة المطروحة واثباتات الفرضية في اطار منسجم مع هدف البحث .


Article
Evaluating the efficiency of the beverage company in the holy city of Karbala
تقييم كفاءة أداء شركة مرطبات النضال في كربلاء المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (2)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2017 (2)