research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
توظيف التاريخ في نصوص علي احمد باكثير المسرحية

Author: فقدان طاهر عباس
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 1 Pages: 304-331
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Since history is an important tributary of human knowledge and fertile material frequently has been invested in the theatrical text globally and regionally, came this research to study the experience of one of the most important theatrical Arabs writers who have been employment history in their playwhich is the Arabian theater writer (Ali Ahmed Bakathir) which increased investment history and count on the historical material in the play texts Desiring to treatment our Arab and Islamic issues from building on the history of the Islamic East and the Arab nation which is full of achievements which we can be proud of. Research included four chapters the first chapter included (methodological framework) research problem represented by the questionably for technical wizards followed by the the writer (Ahmed Ali Bakathir) in the recruitment of history texts in the play And the importance of research that pointed to the importance of history in respect the issue of its investment in theatrical text. The benefit offered by Research for scholars and researchers in the field to learn how dramatic treatments of facts and events, and also on highlighting how the employs through which (Ali Ahmed which Bakathir) in his production of theatrical history, as evidenced - in this chapter - Research objective which is disclosure of how through which (Ali Ahmed Bakathir) employs history texts in the play, have been identified temporal and spatial limitation and reduction objective, through this chapter, too. And ended this chapter to determine a procedural some of the terms. Second Chapter Included (theoretical framework) on two sections and indicators. Interested in the first section (the concept of history), while the second section Interested in employing history in the theatrical text (globally-Arab), and then the researcher said indicators resulting from the theoretical framework of his research. third chapter included (procedural framework) research procedures which distributed among the mentioned Research community which consisted of (13) play. And the sample was analyzed at random (irregular) is (Abo Mahha Althagafi -faris Balqa). And the curriculum, which marched on the Research and in-kind analysis of jurisprudence which is descriptive approach. The fourth chapter contains the outcomes and conclusions reached by the researcher in this research, as also included the sources Index, references and the appendices and a summary in Arabic and English.

ان التاريخ يمثل رافدا مهما من روافد المعرفة الانسانية ومادة خصبة كثيرا ما تم استثمارها في النص المسرحي عالمياً وعربياً، جاء هذا البحث ليدرس تجربة أحد اهم الكتاب المسرحين العرب من الذين دأبوا على توظيف التاريخ في مسرحياتهم وهو الكاتب المسرحي العربي (علي احمد باكثير) الذي اكثر من استثمار التاريخ والتعويل على المادة التاريخية في نصوصه المسرحية رغبة منه في معالجة القضايا العربية والاسلامية انطلاقا من الارتكاز على تاريخ الامة العربية الاسلامية المشرق المليء بالمنجزات التي يحق لنا ان نفخر بها.وقد ضم البحث اربعة فصول شمل الفصل الاول (الاطار المنهجي) مشكلة البحث التي تمثلت بتساؤل عن المعالجات الفنية التي اتبعها الكاتب (علي احمد بأكثير) في توظيف التاريخ في نصوصه المسرحية.واهمية البحث اذ اشارنا الى اهمية التاريخ فيما يتعلق بمسألة استثماره في النص المسرحي . والفائدة التي يقدمها البحث للدارسين والباحثين في مجال التعرف على كيفية المعالجات الدرامية للوقائع والاحداث ، وتسليطه الضوء ايضا على الكيفية التي وظف من خلالها (علي احمد بأكثير) التاريخ في نتاجه المسرحي ، كما يتضح – في هذا الفصل –هدف البحث وهو الكشف عن الكيفية التي وظف من خلالها (علي احمد باكثير) التاريخ في نصوصه المسرحية ، وتم تحديد الحد الزماني والحد المكاني والحد الموضوعي ، خلال هذا الفصل ايضا . وانتهى هذا الفصل بتحديد اجرائي لبعض المصطلحات.اشتمل الفصل الثاني (الاطار النظري) على ثلاثة مباحث ومؤشرات .اهتم المبحث الاول بـ(مفهوم التاريخ) ، في حين اهتم المبحث الثاني بتوظيف التاريخ في النص المسرحي (عالميا-عربيا ) ، بينما اهتم المبحث الثالث بـ (علي احمد باكثير ومسرحة التاريخ ) ومن ثم ذكر الباحث المؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري ببحثه.ضم الفصل الثالث (الاطار الاجرائي) اجراء ت البحث الذي توزع بين ذكر مجتمع البحث الذي تكون من (13) مسرحية . والعينة التي تم تحليلها بصورة عشوائية (غير منتظمة) هي (ابي مححي الثقفي –فارس البلقاء) . والمنهج الذي سار البحث على وفقه في تحليل العينة وهو المنهج الوصفي. أما الفصل الرابع فقد احتوى على النتائج والاستنتاجات التي توصل اليها الباحث في هذا البحث ، كما ضم ايضا فهرست المصادر والمراجع والملاحق وملخصين باللغة العربية والانكليزية.


Article
Moral Values In The Theatrical Husseini Text
القيم الاخلاقية في النص المسرحي الحسيني

Author: Fkdan Tahir Abbas Awad فقدان طاهر عباس عوض
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2017 Volume: 7 Issue: 4 Pages: 260-295
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The Research (moral values in the theatrical Husseini text ) Availability on the study of moral values, types and models, which was formed through which the theatrical Husseini text, and to their particular high position and location a senior among other close values and because of their relate to human beings ,this research came to study those values analytical and objective study. The research is in four chapters. The first chapter Included (methodological framework) the research problem which centered on the follows question: (What formations moral values in the theatrical Husseini text) . And the importance of research, which noted the importance of moral values and invested in a literary text by the theatrical. and interest provided by the Research to scholars and researchers that in addition to highlighting the concept (temporal, spatial, objectivity) in addition to procedural definitions of terms contained in the title of the paper The second chapter (theoretical framework) has included two sections First section care about the concept of moral values, while the second part, interested in with: (moral values in the theatrical text. It is then researcher mentioned indicators resulting from the theoretical framework. And researcher devoted Chapter III as: (procedural framework). It was determined the research community which where seven (7) Iraqi theater texts, and concluded of it the research sample which have been selected Find deliberate manner, represented in the play (the offering of God)to the Iraqi writer (yaaqob Yousef Jabr). The approach which was followed by research on jurisprudence and in-kind analysis, a method (descriptive). The fourth chapter contains the results that was nominated from the research sample analysis and conclusions, also research included sources, references and appendices indexed, and seal with a summary in Arabic and English.

تعد القيم الاخلاقية عنصراً مهماً من عناصر الثقافة واتجاهاً اساسياُ من اتجاهات القيم التربوية لما لها من اثر كبير في بناء وتحديد معالم الشخصية الانسانية، وعملها الدؤوب والدائم في تربية الانسان كي يكون فعالاً وايجابياً في الحياة ومشاركته المتكررة في عملية البناء والتنمية البشرية الحديثة . فقد ظهرت دراسات كثيرة في الساحة الادبية والنقدية والعلمية عالمياً وعربياً ومحلياً، فضلاً عن ابحاث قام بها باحثون ادت الى اغناء هذه القيم التي لها موضوعها الخاص اسوةً بباقي القيم الاخرى التي اعتنت بدراسة معايير وقواعد انبنت عليها تلك القيم الاخلاقية المؤثرة بحياة الفرد على الصعيدين المادي والمعنوي هذا من جهة , ومن جهة أخرى , تساهم تلك القيم بإنجاح العملية التنموية من خلال ما تفرزه من تشكلات وخصائص تربوية كتحديد نوع التعامل مع الآخر وغرس المحبة والاحترام والتقدير في نفوس الذوات الاخرى. وبما انها تعد مصدراً في تحديد سلوك الانسان والدوافع التي تقف وراء ذلك السلوك فأن النظام القيمي للإنسان اصبح دليل على سلوكه وشخصيته ومن ثم تكون القيم الاخلاقية منبعاً للتعبير عن الهوية الانسانية، فعلى الانسان ان يضعها ويطبقها ويكون مسؤلاً عنها في كل زمان ومكان فتجسدت في كثير من النصوص سواء أكانت على المستوى الثقافي ام السياسي ام الديني ام المعرفي بصورة عامة وعلى مستوى النص الادبي- النص المسرحي الحسيني- بصورة خاصة الذي عانى الكثير من الحرمان لمراحل طويلة بسبب منع السلطات لهكذا نصوص لما تحمله في طياتها قيم أخلاقية تربوية تقود المجتمع الى الصلاح، وهذا ما يميز هذا النص عن باقي النصوص الاخرى من خلال انطلاقه من الحقيقة الفنية بالأحداث والرموز المتمثلة بواقعة الطف الخالدة التي يمكن القول عنها هي تراث كبير للكتاب سواء أكان على مستوى الشعر والقصة ام على مستوى المسرح(النص المسرحي الحسيني)، فكلما تحدثت عن المسرح بوصفه وسيلة تثقيفية اخلاقية تربوية مهمه بالنسبة للمجتمع لا بد من ان اقف امام ذلك (النص الحسيني)،الثري والغني بتلك القيم التي هي بمثابة العمود البنائي للعمل المسرحي ولذا كان لزاماً على الكاتب المسرحي ان تكون له تلك القيم مصدراً ومنبعاً اساسياً ينهل منها في سبيل تجسيدها في سلوك الانسان وبناء شخصيته بوصف ذلك النص جسراً للتفاعل مع كل القيم والعلاقات الانسانية والثقافية والاجتماعية والفلسفية، وهذا ما حدا بالباحث ان يدرس القيم الاخلاقية في النص المسرحي الحسيني بوصفه منظومة غنية بتلك القيم وجعلها ظاهرة تستحق الدراسة وهذه الظاهرة تؤشر مشكلة حددها الباحث في التساؤل الاتي:(ماهي القيم الاخلاقية التي تضمنها النص المسرحي الحسيني)أهمية البحث والحاجة الية:تنطلق اهمية البحث الحالي من كونه :1-يسلط الضوء على القيم الاخلاقية واستثمارها في النص المسرحي الحسيني.2-يفيد الدارسين والباحثين في مجال التعرف على مفهوم القيم الاخلاقية وتوضيح معناها وكيفية الافادة منها في النص المسرحي الحسيني.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2017 (2)