research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Fixed image of man in woman’s poetry in two ages; pre- Islamic and Islamic - A Contrastive study in the light of Cultural Systems –
الصورة النمطيّة للرجل في شعر المرأة في العصرين: الجاهلي والإسلامي - دراسة موازنة في ضوء الأنساق الثقافية-

Author: Wisam Hussein Jassim Al-Ubeidi وسام حسين جاسم العبيدي
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2015 Issue: 71 Pages: 1-35
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The cultural studies have worked an alienated poetic text from the circle of interest. These texts belong to women. This research goes through discussing the reasons beyond alienation of women’s poetry; because what is observed is that this rind of poetry is alienated from the interest of cultural studies. The research tackles women,s poetry in two ages: first, pre- Islamic and the second Islamic age. By the aid of multi – stream tools which leads to the same goal, I have searched on female hidden system in unconsciousness of the poetic oration. Though poetry is male oriented due to Arabic perspective. I have decided to work on female poetry which is for her as a tool to emerge identity women poetry gives positive and negative portrait of man; for one hand, it praises man, for instance, they Conduct elegy to praise dead man, from the other hand; they degrade man by using Satire for instance they describe low features of men Whether in ethics or appearance. We notice that the critical process follows an analytic mode. As an instrument to extracts of poetic oration affiliated to both Islamic and pre- Islamic eras

قام الباحث بالاشتغال على الدراسات الثقافية على النصوص المُقصاة من دائرة النظر والاهتمام، ويُعدُّ الحديث عن شعر النساء شاهدًا لا يقبل النقاش من حيث كونه نصًّا بعيدًا عن اهتمام المؤسسة الثقافية الرسمية على وفق البنية الذهنية العربية؛ لذا آثرت الخوض في شعر المرأة في العصرين: الجاهلي والإسلامي، على وفق رُؤى النقد الثقافي وتصوُّراته، مُستعينًا بآلياته المُتعدِّدة المنازع المُتوحِّدة في الهدف الذي يصبو إليه، وهو البحث عن النسق المُضمر المتواري في البنى اللاشعورية في خطاب المرأة الشعري، ولمَّا كان الشعر أداةً لتركيز الفحولة – بمنظورها العربي- وتجييرها لصالح المؤسسة الذكورية من دون المرأة، كان لي أنْ أقف عند الشعر الذي تقوله المرأة، مُظهِرًا ذاتها، حين تصوِّر الرجل في حال السلب والإيجاب، وهذان الأمران لا يتمظهران إلا في غرضي المدح – وبضميمته الرثاء بوصفه مدحًا للميّت- وغرض الهجاء، مُبينًا مدى استجابتها للآخر بوصفه ممدوحًا تتمرأى عبره الصفات المقبولة جميعها، أو بوصفه مهجوًّا تتراكم في شخصه الصفات المرذولة سواءً أكانت في الخَلق أم في الخُلُق. وقد اتّخذت المعالجة النقدية المنهج التحليلي المقارن وسيلة للكشف عن تلك الأنساق والوقوف عليها من خلال نصوص الخطاب الشعري الجاهلي والإسلامي.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)