research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
صدقات الامام علي بن ابي طالب (عليه السلام)

Author: أ.د. محمد حسين حسن الفلاحي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 22 Pages: 164-176
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

ALMS Imam Ali bin Abi Talib (peace be upon him) Ali bin Abi Talib (peace be upon him) bin Abdul Manaf bin Hashim, was born a year after Alfeel thirty years old, bred and raised in the confines of the Prophet (Allah bless him and his family) it is the product of a school of prophecy pure, the first man to convert to Islam, saw Islam battles first all , it took over the succession of the Muslim period (35-40 AH / 655-660m) and his reign marked by the application of the principles of Islam and true passion for public money and to address his enemies.Grew worshipers ascetic works with his hand, Digs water wells eyes and Reconstructing the ground disused land and conducting water it is grown palm and shove canals and streams, cultivated the land and makes the output of the land to the poor and needy charity to gain the pleasure of God, was aged slaves and Lexie the poor and orphans, and predestine need of people and other humanitarian charities and make everything gets a handout to the face of God.Key ward: Imam Ali (peace be upon him), alms, zakat, the poor and the needy, eyes water, orchards, help.

علي بن ابي طالب (عليه السلام) بن عبد مناف بن هاشم، ولد بعد عام الفيل بثلاثين سنة، تربى ونشأ في كنف الرسول (صلى الله عليه واله وسلم) فهو يعد نتاج مدرسة النبوة الطاهرة، اول رجل اعتنق الاسلام، شهد معارك الاسلام الاولى كلها، تولى خلافة المسلمين للمدة (35-40 هـ/655-660م) وتميز عهده بتطبيق مبادئ الاسلام الحقة وحرصه على المال العام والتصدي لاعداءه .نشأ عابدا زاهدا يعمل بيده، فيحفر عيون الماء والآبار ويحي الارض الموات ويوصل المياه اليها ويزرع النخيل ويشق الترع والسواقي، يزرع الارض ويجعل ما تنتجه الارض للفقراء والمساكين صدقة لينال مرضاة الله، فكان يعتق العبيد ويكسي الفقراء والايتام، وقضاء حوائج الناس وغيرها من المبرٌات الانسانية وجعل كل ما يحصل عليه صدقة لوجه الله .


Article
النقود العربية الاسلامية حتى نهاية العصر الاموي (132ھ /749م)

Author: أ.د محمد حسين حسن الفلاحي
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2015 Volume: 3 Issue: 22 Pages: 1175-1202
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract :Money in the Arab Islamic state until the end of the Umayyad period (132 AH/749 AD), this study dealt with the beginnings of dealing with money in the global civilization and how to develop the monetary system,and moved to the rest of other nations, and when it came to Islam in the early seventh century,what money are treated population the Arabian Peninsula, and what is the position of the Prophet Muhammad (may Allah bless him and his family) of cash Sasanian and Romania, which was dealing with Muslims in his reign, when the advent of the era of the Caliphs how they dealt with the monetary system and thereto evolve in the field of mintage Islamic, until the advent of Umayyad state in years (41 AH/132 AH), as happened during this era a major development in the currency Islamist where it was coined currency cash special new Islamic state, and thereby became the monetary system of the Islamic system independent from the rest of the other systems, has its rules and rules of its own, and this approach continues to the Abbasid era.

الخلاصة :النقود في الدولة العربية الاسلامية حتى نهاية العصر الاموي(132هـ/749م)،هذه دراسة تناولت بدايات التعامل بالنقود في الحضارة العالمية وكيف تتطور النظام النقدي، وانتقل الى بقية الامم الاخرى،وعندما جاء الاسلام في بدايات القرن السابع الميلادي، ماهي النقود التي تعامل بها سكان شبه الجزيرة العربية،وماهو موقف الرسول محمد (صلى الله عليه واله وسلم) من النقود الساسانية والرومانية التي كان يتعامل بها المسلمون في عهده،وعند مجيء عصر الخلفاء الراشدين كيف تعاملوا مع النظام النقدي وما طرأ عليه من تتطور في مجال سك العملة الاسلامية،حتى مجيء الدولة الاموية في سنة (41هـ/132هـ) اذ حدث خلال هذا العصر تطور كبير في العملة الاسلامية حيث تم سك عملة نقدية جديدة خاصة بالدولة الاسلامية،وبذلك اصبح النظام النقدي الاسلامي نظاما مستقلا عن بقية الانظمة الاخرى، له قواعده ونظامه الخاص به، واستمر هذا النهج الى العصر العباسي.


Article
(الحرف المعاشية في المدينة المنورة في عصر النبي (ص
الحرف المعاشية في المدينة المنورة في عصر النبي (ص)

Author: أ.د. محمد حسين حسن الفلاحي اسراء نـجم عبد الرضا
Journal: Al-Bahith Journal مجلة الباحث ISSN: 20032222 Year: 2016 Volume: 17 Issue: 10 Pages: 49-64
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

الملخص أن الحرفة والكسب والصناعة تحتاج إلى مجهود عقلي وعضلي تمكن الإنسان من إنجاز عملا ما ، فقبل الدخول في موضوع الكسب والعمل والحرف عموما ، لابد أن ندرك أهمية المال الذي من أجله يبذل الإنسان مجهوده العقلي والجسدي ، وان المال يشكل عصب الحياة ، وليس من السهولة الحصول عليه الا بتوفير مؤهلات وقدرات في إتقان طرق كسب المال ، والمال هو احد الوسائل التي بواسطتها يمكن الوصول إلى الارتقاء نحو الأفضل في اغلب مجالات الحياة لذلك شجع النهج الاقتصادي على ضرورة كسب المال بالطرق الشرعية وان حب المال من الأمور المعروفة عند الغالبية العظمى من الناس . وجاء في قوله تعالى ( و تحبون المال حباً جما ) (1)

AbstractThat the craft and earnings and the industry need to be effortless mental and muscular enables human to accomplish some work, before entering into the subject of earning and work in general and Crafts, must recognize the importance of money for which make human mental and physical his effort, and money is a lifeline, and it is not easy to get it However, the provision of qualifications and capabilities in mastering ways to make money, and money is one of the means by which can be accessed to improve for the better in most areas of life so encouraged economic approach on the need to make money in a legitimate way and that the love of money from things known when the vast majority of people .

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2016 (1)

2015 (2)