research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
الرواية السعودية الجديدة

Author: أ.د. زينب هادي حسن حسام عليوي محيبس الجامعة المستنصرية / كلية التربية الاساسية
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2017 Volume: 23 Issue: 98/ انساني Pages: 121-136
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Owing to changes the Arabic Novel has witnessed in general and the Saudi Novel in specialty in depicting inner aspects of a human under the societies' changes or its sartatics , this research comes as to aim at the Saudi society structure. The current research includes the Saudi Society structure via the novel and delving into the social systems that rule the life therein , along with the essential elements that form it , along with the highlighting the important matters ensued by these systems. This could be done by the critic method in the research and literary closeness of the novelist. Our efforts focused on two directions: , the first direction is the structure trend as being described as a procedural unique method that comprehend factors of analysis and research, the other one is to deeply delve into the social systems concerning with the Saudi Society , via the novel accomplishment of the Saudi Novelist ( Abdulkhal).

الرواية السعودية الجديدةأ.د. زينب هادي حسن حسام عليوي محيبسالجامعة المستنصرية / كلية التربية الاساسيةتوطئة:شهدت الجزيرة العربية تحولات جذرية نتيجة لاكتشاف اكبر مخزون نفطي في العالم على الطرف الجنوبي للخليج العربي في الثلاثينات من القرن العشرين . وكان هذا الاكتشاف احد اهم المصادر الحيوية في هذا العصر . وكان تاثير هذا الانتقال على الثقافة العربية على نحو عام وعلى سكانها الذين يعيشون حياة البداوة على نحو خاص . وهو الموضوع الذي تعالجه اكثر مشاريع الرواية التي صدرت بالعربية تشابكاً مع الوقت الحاضر الا وهي (خماسية عبد الرحمن منيف) ، كما شهدت حركة تعليمية تزداد اتساعاً وشمولاً وبدأت المجتمعات المعاصرة تحدث تاثيراً على المجتمع الخليجي على نحو خاص في العقود الأخيرة : مما أدى إلى بروز سلسلة من احدث التقاليد القصصية الآخذة بالتطور باستمرار جعلت منها منظوراً مثيراً يختلف عما تشهده بقية الاقطار العربية . ولم يكن للادباء الرواد السعوديين مفر من التأثر بآداب البلدان العربية المجاورة ، ولاسيما ادب مصر وادب المهجر الامريكي . فضلاً عن التيار الغربي الذي وصل اليهم عن طريق الترجمة ، أو عن طريق قراءاتهم للآثار العربية المتأثرة بالثقافة الغربية(1).

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2017 (1)