research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
مساهمة قطاع السياحة في تحقيق التنمية الاقتصادية / حالة الجزائر

Authors: الدكتور يحيى سعيدي, أستاذ محاضر قسم (أ) --- الأستاذ سليم العمراوي
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2013 Issue: 36 Pages: 93-114
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

This research aims to highlight the active role of the tourism sector in the total development process with all economic, social and political aspects within the global economy, and emphasizing on the contribution of the tourism sector to the Algerian economic development. The study concluded that tourism in the current era form an integrated industry contributing to the social and economic development of many countries that gave the tourism sector special importance. Unlike Algeria, and despite the inclusion of tourism investments in the national development plan, it did not provoke as much attention as the other sectors. This is due to the followed model based on total reliance on petroleum industry. However, in recent years Algeria had realized the importance of tourism and grasped its imperative. This situation was featured by some initiatives from the public authorities in order to promote and develop the tourism sector, where a plan of two phases had been adopted during the period 2001 to 2010. The former phase going from 2001 until 2005 was devoted to the preparation, encouragement and control of tourism real estate, whereas the latter one was committed to the evaluation and real construction of the tourism sector. This plan has been enhanced with some modifications to become a more comprehensive plan, known as the development programme for the prospects of 2013. Moreover, the tourism development blueprint for the prospects of 2025 was added. This plan constitutes the reference framework for tourism policy and development strategy to be followed to enable it to fulfill the role ascribed to it in the future, since Algeria has the location, space, environmental diversity, political and security stability and human financial resources that allow Algeria to be universally a distinct tourist pole in the future.

يهدف هذا البحث إلى إبراز الدور الفعال الذي يقوم به قطاع السياحة في عملية التنمية الشاملة بكل جوانبها الاقتصادية و الاجتماعية و السياسية ضمن الاقتصاد العالمي و تسليط الضوء على واقع مساهمة القطاع السياحي في عملية التنمية الاقتصادية الجزائرية. فقد خلصت هذه الدراسة إلى أن السياحة في العصر الحالي صناعة متكاملة تساهم في تحقيق التنمية الاجتماعية و الاقتصادية لكثير من البلدان التي اهتمت بتنميتها، على عكس الجزائر و التي بالرغم من إدراجها للاستثمارات السياحية في الخطة الوطنية للتنمية، فإنها لم تحض بنفس القدر من الاهتمام مع القطاعات الأخرى، و يعود ذلك لطبيعة النموذج المنتهج و المتمثل في الاعتماد الصناعة البترولية. إلا أن الجزائر تفطنت في السنوات الأخيرة إلى أهـــمية السياحة و أدركت أنها ضرورة حتمية، فظهرت بعض المبادرات من السلطات العمومية للنهوض بالقـــطاع السياحي و تنميته. حيث تم تبني خطة امتدت من 2001 إلى 2010 والتي قسمت إلى مرحلتين، خصصت المرحلة الأولى و الممتدة من 2001م إلى غاية 2005م للتحضير والتشجيع و التحكم في العقار السياحي، أما المرحلة الثانية من 2006م إلى 2010م فهي تعتبر مرحلة تقييم الإنجاز و البناء الفعلي لقطاع السياحة، و هي الخطة التي تعززت ببعض التعديلات لتقدم خطة أشمل عرفت ببرنامج التنمية لآفاق 2013م. كما ألحقت السلطات المسؤولة المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية لآفاق 2025م و الذي يشكل الإطار المرجعي للسياسة السياحية و الاستراتيجية التنموية الواجبة الإتباع لتفعيله مستقبلا لتأدية الدور المنوط به على غرار تلك البلدان المتقدمة في المجال السياحي، خاصة و أن الجزائر تمتلك الموقع والمساحة والتنوع البيئي والإستقرار السياسي والأمني والموارد البشرية و المالية، التي تساعد لتكون الجزائر بلدا سياحيا متميزا في المستقبل.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)