research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
أنماط الشخصيات في نصوص المسرح المدرسي

Author: اياد كاظم طه السلامي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 1 Pages: 216-236
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Theatre in general, and school theatre in particular, has special importance in the development of creative and behavioural energies. 0the goals school theatre can achieve, as an educational too, is a means of aesthetic, educational, and mental hygiene for the student. The last makes the child later on an exemplary individual in a society free from disturbances which might affect his behaviour. As such, this paper searches for extrovert and introvert character types in school theatre texts. These types as a group of actions and behaviours are characteristic of personality in general and school theatre plays in particular.Therefore, there must be foundations for the creation of concepts and mechanisms to arrive at the results of the study. Thus, sections on the and concepts foundations of school theatre, the role of education in the development of personality based on psychology were provided.

لا شك في أن المسرح بعامته ولاسيما المسرح المدرسي يكتسب أهمية مضاعفة لما يضطلع به من مهام خطيرة في التنشئة اوالتكوين وتفجير الطاقات الإبداعية والسلوكية. كما إن الأهداف التي يمكن أن يؤديها المسرح المدرسي،بوصفه وسيلة تربوية، وهو أحد الوسائل التعليمية والتربوية التي تدخل في نطاق التربية الجمالية والتربية الخلقية والذوقيه والصحه النفسيه للتلميذ،والاخيره هي التي تجعل من الطفل لاحقا انموذجا في المجتمع خالٍ من الامراض والعقد ألنفسيه التي تؤثر في سلوكه.وعليم يقوم هذا ألبحث على كشف أنماط الشخصيات الإنبساطيه والإنطوائيه الموجوده في نصوص المسرح المدرسي.وتعد هذه الانماط بكونها مجموعه من ألافعال والتصرفات والسمات تميز سلوك الشخصيه بعموميتها والمسرحيه في المسرح المدرسي بخاصة.وعليه لابد من وضع أسس لخلق مفاهيم وآليات معرفيه للوصول الى نتائج البحث فقد وضعت مباحث كمفاهيم واسس في المسرح المدرسي ودور التربيه في بناء وتنميط الشخصيه بالاستناد على الآراء المستمده من علم النفس.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)