research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Quality management
تكامل المقارنة المرجعية وقياس كلفة النوعية الرديئة لدعم عمل أدارة الجودة

Authors: سعدون محسن سلمان --- بتول عطية الموسوي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2008 Volume: 14 Issue: 52 Pages: 122-144
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The two quality management concepts of benchmarking and poor quality cost measurement have been developed completely separate from each other and without any interaction between them. Both have also experienced some shortcomings that to some extent has limited their use and results. This paper explores these shortcomings and demonstrates how benchmarking and poor quality cost measurement in some ways is similar and in other ways complement each others’ weaknesses. An integrated framework that combines the two concepts into a powerful approach for assisting an organization’s quality management work is presented. Different points of intersection between the two concepts in this integrated framework are discussed, and it is demonstrated how they support and enhance each other. Such enhancements occur throughout all phases of the benchmarking process, while benchmarking provides an extra dimension to the use of the poor quality cost measurements.

ان مفهومي ادارة الجودة للمقارنة المرجعية وقياس كلفة النوعية الرديئة قد تم تطويرهما بشكل منفصل عن بعضهما البعض بشكل كامل وبدون أي تفاعل في ما بينهما، فضلاً عن ان كلا المفهومين قد اظهرا بعض مواطن الضعف التي من شانها ان تعمل على تحديد استخدامهما ونتائجهما.
هذا البحث بدوره يشرع في دراسة وتفحص مواطن الضعف تلك ويوضح كيف ان المقارنة المرجعية وقياس كلفة النوعية الرديئة تكون في بعض المجالات متشابهة وفي مجالات اخرى مكملة لنقاط ضعف الاخرى.
بناءاً على ذلك، يقدم البحث هنا الهيكل المتكامل الذي يدمج المفهومين في مدخل قوي لمساعدة ودعم عمل ادارة الجودة في المنظمة.
وبالرغم من ان هذا البحث يستعرض خلفية نظرية عامة وشاملة بما يخص المقارنة المرجعية وقياس كلفة النوعية الرديئة الا انه قد ركز على نقطة محددة يوضحها عنوانه الا وهي تكامل المفهومين لدعم عمل ادارة الجودة.
بهذا، يتم مناقشة نقاط التفاعل المختلفة ما بين المفهومين في هذا الهيكل المتكامل من خلال توضيح كيف انهما يدعمان ويعززان بعضهما البعض، حيث يعتمد نموذج كلفة النوعية الرديئة على بيانات المقارنة المرجعية الاولية كونها مدخلات، وفي الوقت ذاته فان دراسة المقارنة المرجعية الكاملة تقدم الوسيلة التي من خلالها يتم التحقق من التحسينات (الممكن اجرائها) والتي تؤدي الى رفع مستوى الاداء ورضى الزبون.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2008 (1)