research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Philosophical Framework To Intellectual Capital Readiness in Iraqi Organizations
تأطير فلسفي لجاهزية راس المال الفكري في المنظمات العراقية

Authors: سعد علي حمود العنزي --- صبيحة قاسم هاشم --- حسام حسين شياع
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2014 Volume: 20 Issue: 75 Pages: 1-28
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This research aim to present theoretical and philosophical framework regards topic of intellectual capital readiness in Iraqi universities. That is, by using strategic map in balanced score card of Norton and Kaplan (2004). This research discusses theoretical content for three main aspects reflect in its nature elements of intellectual capital readiness in organizations. This includes human capital readiness, information capital readiness and organizational capital readiness. To clear each element, the authors relay on mechanism to determine gape per element of intellectual capital elements.

يسعى هذا البحث الى تقديم تأطير نظري وفلسفي حول موضوع جاهزية رأس المال الفكري في الجامعات العراقية من خلال توظيف مفهوم الخارطة الاستراتيجية لنموذج بطاقة الدرجات الموزونة المقدمة من قبل (Norton & Kaplan, 2004). ويحاور المحتوى الفكري لهذا البحث ثلاث جوانب رئيسة تعكس في طبيعتها عناصر جاهزية راس المال الفكري في المنظمات وهذا يتضمن جاهزية راس المال البشري وجاهزية راس المال المعلوماتي وجاهزية راس المال التنظيمي. وقد اعتمد في توضيح كل جانب من هذه الجوانب الثلاثة على بيان الية تحديد فجوة كل عنصر من عناصر راس المال الفكري الثلاثة من خلال بيان ما هو مطلوب وما هو موجود فعلاً من موجودات فكرية داخل المنظمات واهم ما يميز عملية تحديد جاهزية رأس المال الفكري للمنظمات باستخدام بطاقة الدرجات الموزونة الانطلاق من العمليات الجوهرية الى الموجودات غير الملموسة للمنظمة, وبعد ذلك العودة من الموجودات غير الملموسة الى العمليات الداخلية الجوهرية للمنظمة. تسهم العملية بشكل كبير في تحقيق ديناميكية بطاقة الدرجات الموزونة, كما ترتقي لخلق التكيفّ الاستراتيجي ما بين الموجودات غير الملموسة من جهة, واستراتيجية المنظمة الشاملة من جهة اخرى. وتبدأ عملية تحديد التكيفّ من خلال التطرق الى قياس الموجودات غير الملموسة الحالية, وقياس الموجودات غير الملموسة المطلوبة والمرغوبة, وبعد ذلك يتم تحديد فجوة الموجودات غير الملموسة, والتي تمثل جاهزية رأس المال الفكري بمجموعها.


Article
Enhance the mental status of the banking service through internal marketing practices An Empirical Study in a sample of private banks in the province of Baghdad
تعزيز المكانة الذهنية للخدمة المصرفية من خلال ممارسات التسويق الداخلي دراسة تطبيقية في عينة من المصارف الاهلية في محافظة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The present study has been trying to promote mental status carried by the customer for the service obtained from private banks, was based on one of contemporary technologies in the field of marketing which is based on the skill of the human resource through some of the practices that frame in the field of internal marketing as a contemporary concept can be alleviated wave challenges faced by Iraqi banks, and the selection of a sample of four civil banks operating in the city of Baghdad, and used the questionnaire as the main tool to collect data from individuals working in these banks. The researchers used a set of statistical tools as (the arithmetic mean, and standard deviation, Cronbach alpha coefficient, test T, and F-test) for the analysis of the data collected through the sample answers to the questionnaire. The study concluded with a set of conclusions and recommendations reached by the results of the field study and the most important, and there is significant correlation between internal marketing procedures and the ability to portray a good mental place in the mind of the customer service provided. The study also provided some recommendations for a study sample of banks, mainly the need to promote a culture of marketing among workers without exception, to establish one of the most important contemporary marketing assets, which stipulates that the customer is Mr., which is always right.

تحاول الدراسة الحالية تعزيز المكانة الذهنية التي يحملها الزبون عن الخدمة التي يحصل عليها من المصارف الاهلية ، وقد اعتمدت الدراسة على احد التقنيات المعاصرة في مجال التسويق الذي يقوم على مهارة المورد البشري من خلال بعض الممارسات التي تؤطر في مجال التسويق الداخلي كمفهوم معاصر يمكنه ان يخفف موجة التحديات التي تواجهها المصارف العراقية ، و تم انتقاء عينة قوامها أربعة مصارف اهلية تعمل في مدينة بغداد ، واستخدمت استمارة الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من الأفراد العاملين في هذه المصارف . واستخدم الباحثين مجموعة من الادوات الاحصائية كـ( الوسط الحسابي ، والانحراف المعياري ، معامل الفا كرونباخ ، اختبار T ، واختبار F ) لتحليل البيانات التي تم جمعها عن طريق اجابات العينة على استمارة الاستبيان . واختتمت الدراسة بمجموعة من الاستنتاجات والتوصيات التي تم التوصل إليها من خلال نتائج الدراسة الميدانية والتي أهمها ، وجود علاقة ارتباط معنوية بين إجراءات التسويق الداخلي وقدرة العاملين على تصوير مكانة ذهنية جيدة في ذهن الزبون على الخدمة المقدمة . كما قدمت الدراسة بعض التوصيات للمصارف عينة الدراسة من اهمها ضرورة العمل على تعزيز الثقافة التسويقية بين العاملين دون استثناء، لترسيخ احد اهم الاصول التسويقية المعاصرة التي تنص على ان الزبون هو السيد، وهو دائماً على حق .


Article
The Intermediate Role of Organizational Justice in the Relationship between Organizational Complexity and Performance Effectiveness of Human Resources
الدور الوسيط للعدالة التنظيمية في العلاقة بين التعقيد التنظيمي وفاعلية الأداء للموارد البشرية

Loading...
Loading...
Abstract

This research seeks to determine the intermediate effect of organizational justice in its dimensions (distributive justice, procedural justice, interactive justice) in the relationship between the organizational complexity and performance effectiveness of human resources in their dimensions (performance quality, performance effectiveness, communication, decision making). The problem of research is that organizational complexity increases because of its vulnerability to the troubled environment, which has been reflected in its negative impact on organizational justice and the effectiveness of human resources performance. The University of Karbala was chosen as a field of research and was based on the questionnaire which included (271) academic staff. We used empirical analysis and several meta-statistics for correlation and impact analysis. They have achieved several research hypotheses. We reached several important conclusions and recommendations. One of the most important findings was the contribution of organizational justice to reducing the indirect impact of an organizational complexity on the effective performance of human resources. We showed the reasons for these results. We also recommend strengthening information justice as it contributes to reducing organizational complexity.

سعى هذا البحث الى تحديد التأثير الوسيط للعدالة التنظيمية بأبعادها (العدالة التوزيعية، العدالة الإجرائية، العدالة التفاعلية) في العلاقة بين التعقيد التنظيمي وفاعلية الأداء للموارد البشرية بأبعادها (جودة الأداء، فاعلية الأداء، التواصل، اتخاذ القرارات). وتتمثل معضلة البحث في ازدياد مستويات التعقيد التنظيمي بسبب تأثرها بالبيئة المضطربة مما انعكس ذلك في تأثيرها السلبي على العدالة التنظيمية وفاعلية الأداء للموارد البشرية. وتم اختيار جامعة كربلاء ميدانا للبحث واعتمد في استمارة الاستبيان وشملت (271) من الملاك الأكاديمي. واستخدم التحليل العاملي التوكيدي وعدد من الإحصاءات الاستدلالية لتحليل الارتباط والتأثير. وتحققت عدد من الفرضيات الخاصة بالبحث. وتم التوصل الى عدد من الاستنتاجات والتوصيات المهمة. وكان من اهم ما توصل اليه هو اسهام العدالة التنظيمية في تقليل الأثر غير المباشر للتعقيد التنظيمي في فاعلية الأداء للموارد البشرية. وتمت الإشارة الى الأسباب التي أدت الى هذه النتائج. كذلك نوصي بتقوية جوانب العدالة المعلوماتية لأنها تسهم في تقليل التعقيد التنظيمي.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2014 (1)

2012 (1)