research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
توظيف التراث في عروض المسرح المدرسي

Author: حسن جاسم علي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 3 Pages: 1456-1470
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Find stems from the fact that heritage is one of the tributaries of art in general, and is a tributary, which is important as long as supplying a lot of theatrical art, school, theater is the permanence of life to supplement the energies and talents of student illuminate the path for the future.Find the four chapters may be. Thus, the researcher tried to address the concept of heritage and employed in the school theater presentations proposing the problem discussed in the question follows: what the heritage of the employee in the school theater presentations?.As demonstrated importance of research highlighting the importance of heritage and how it inspired the playwright to the provisions of theater school. The aim of the research is to identify what the heritage of the employee in the school theater presentations.But the limits of the research was limited to a theatrical festival of school activity Educational Directorate of Babil province in 2007 and a private middle school. And it ended the first chapter select terminology and defined procedurally.The second chapter (theoretical framework) may be of two sections, the first was the concept of heritage and types, while the second part, it has been tradition in the school theater presentations. But previous studies, there was no similar study in terms of importance and purpose, but there are far from the school theater studies.And it ended the second quarter with some indicators including:1)Heritage was an employee in the theater What is the legacy of physical and heritage of oral literature.2)There was a pairing between heritage and contemporary.The third chapter (procedures) may be from the research community, which included a dozen plays.The research sample consisted of two samples, either search tool: the researcher has relied on indicators resulting from the theoretical framework as a tool for analysis.The analysis of samples researcher has chosen the way intentional choice samples for analysis, because these samples contained the most of heritage features.The fourth chapter may be of the results, and conclusions and recommendations The proposals then the fourth quarter ended with a list of sources and summary in English.

ينطلق البحث من كون التراث هو أحد روافد الفن بصورة عامة ويشكل الرافد المهم الذي طالما رفد الفن المسرحي بالكثير ، والمسرح المدرسي هو الديمومة الحياتية لرفد طاقات ومواهب طلابية تنير الدرب للمستقبل .وقد تكون البحث من أربعة فصول . إذ حاول الباحث أن يتناول مفهوم التراث وتوظيفه في عروض المسرح المدرسي طارحاً مشكلة بحثه في الاستفهام الاتي : عن ماهية التراث الموظف في عروض المسرح المدرسي ؟.في حين تجلت اهمية البحث بتسليط الضوء على أهمية التراث وكيفية استلهام الكاتب المسرحي لنصوص المسرح المدرسي . وكان هدف البحث هو التعرف عن ماهية التراث الموظف في عروض المسرح المدرسي.أما حدود البحث فقد كانت مقتصرة على مهرجان المسرح للنشاط المدرسي مديرية تربية محافظة بابل لعام 2007 لاسيما المدارس المتوسطة . وانتهى الفصل الاول بتحديد المصطلحات وتعريفها اجرائياً.أما الفصل الثاني ( الاطار النظري ) فقد تكون من مبحثين ، الاول تضمن مفهوم التراث وأنواعه ، أما المبحث الثاني فقد تناول التراث في عروض المسرح المدرسي . اما الدراسات السابقة ، فلم تكن هناك دراسة مشابهة من حيث الاهمية والهدف وانما هناك دراسات بعيدة عن المسرح المدرسي.وانتهى الفصل الثاني ببعض المؤشرات أهمها :1-كان التراث الموظف في العروض المسرحية تراثاً مادياً وتراث ادبٍ شفاهي.2-كان هناك مزاوجة ما بين التراث والمعاصرة.اما الفصل الثالث ( الاجراءات ) فقد تكون من مجتمع البحث الذي تضمن عشر مسرحيات . في حين كان للبحث عينتان ، أما أداة البحث : فقد اعتمد الباحث على المؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري كأداة للتحليل.اما تحليل العينات فقد اختار الباحث وبطريقة الاختيار القصدي عينتين للتحليل ، لان هذه العينات احتوت على اغلب السمات التراثية. اما الفصل الرابع : فقد تضمن النتائج ، والاستنتاجات والتوصيات فالمقترحات ثم انتهى الفصل الرابع بقائمة المصادر والملخص باللغة الانكليزية.


Article
توظيف الوسائل التعليمية الحديثة ودورها في الأداء التمثيلي لعروض كلية الفنون الجميلة

Author: حسن جاسم علي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 5 Pages: 2332-2352
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

New modern teaching methods have entered the all life fields by the favor of the scientific and technical development, so theatre should benefit from this scientific update and development and combine them with theatre technique due to its significant role in rising the philosophy of show, plus adding aesthetic to identity of the show, plus to the significant role in boosting the acting performance of actor and to his character by a positive energy due to the intellectual, sentimental and psychological aesthetic for the actor to perform his role plus to performance mixing and ideas that actor submit. For what is above mentioned so this research has come, included four chapters , first chapter included the methodical frame with the problem of the research which is concentrated on the following query ?What is the role that modern educational play in the acting performance when it is be employed in the procedures of theatrical show?The importance of the research is embodied within shedding light on possibility of employing these educational methods and the role they play in feeding the acting performance by an aesthetic and artistic energy, then the chapter included the aim of research that is specified in knowing the role of educational methods and ability in developing skills of the actor's performance when it is used. Also first chapter included the place limits of the research which is Babil- Iraq , and by time limits are 2003/2010, by subject was studying employing the educational methods and its role in developing the acting performance . The first chapter was ended with specifying terms and their definitions. The second chapter included the theoretical frame contained two sections, first section tackled a historical view about the acting performance, second one tackled with communication means and technology of learning and teaching, chapter was ended with most important indications that theoretical frame had come up with. Third chapter dealt with procedures of the research including the population of research that included (2) shows are ( TaerAlruh) and ( Kristal ) play, and included also tool of research, methodically and then analyzing the sample of research, while fourth chapter dealt with results, conclusions and resources.

دخلت الوسائل التعليمية الحديثة وبفعل التطور العلمي والتقني في مجالات الحياة، وكان لزاماً ان يستفيد المسرح بهذا التطور والقفزة العلمية من هذه الوسائل وأدخالها في تقنيات العرض المسرحي لما لها من اثر واضح ودور مهم من رفع فلسفة خطاب العرض، فضلاً عن أخفاء نوع من الجمالية إلى هوية العرض، بالإضافة للدور الذي تقوم به برفد الأداء التمثيلي ولشخص الممثل بطاقة ايجابية لما توفره من جمال ذهني ووجداني ونفسي للممثل للقيام بدوره فضلاً عن المزاوجة الأدائية وما يقدمه من أفكار .ومن هنا كان هذا البحث الذي احتوى على أربعة فضول تناول الفصل الأول الإطار المنهجي، متضمناً مشكلة البحث التي تركزت في الاستفهام الآتي .ما هو الدور الذي تلعبه الوسائل التعليمية الحديثة في الأداء التمثيلي عند توظيفها في مجريات العرض المسرحي؟ وتجلت أهمية البحث بوصفه يسلط الضوء على أمكانية توظيف الوسائل التعليمية الحديثة والدور الذي تقوم به في رفد الأداء التمثيلي بطاقة فنية وجمالية، ثم تضمن الفصل هدف البحث الذي تحدد في تعرف دور الوسائل التعليمية الحديثة وإمكانية تطوير مهارات أداء الممثل عند استخدامها. كما تضمن الفصل حدود البحث مكانياً العراق – بابل وزمانياً 2003/2010 وموضوعياً دراسة توظيف الوسائل التعليمية ودورها في تطوير الأداء التمثيلي .وأختم الفصل بتحدد المصطلحات وتعريفها. وتناول الفصل الثاني الإطار النظري متضمناً مبحثين، عنى الأول بدراسة نظرة تاريخية عن الأداء التمثيلي، وعني المبحث الثاني بدراسة وسائل الاتصال وتكنولوجية التعلم والتعليم واختتم الفصل بأهم المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري .تناول الفصل الثالث إجراءات البحث منضمياً مجتمع البحث الذي شمل (5) عروض مسرحية كما ضم عينة البحث التي ضمت (2) عرض مسرحي وهما مسرحية (طائر الروح) ومسرحية (كرستال) وضم أداة البحث ومنهجية البحث ومن ثم تحليل العينة، وتناول الفصل الرابع النتائج والاستنتاجات وقائمة المصادر.


Article
Educational and technical preparation actor when director Badri Hassoun Fred
الاعداد التربوي والفني للممثل عند المخرج بدري حسون فريد

Authors: Hassan Jassim Ali حسن جاسم علي --- Heba star Imran هبة عمران نجم
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2015 Issue: 11-12 Pages: 375-399
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The educational and Artistic preparation of the actor is considered oneof the essential factors that makes the actor and the dramatic work asuccess. This is because through this preparation, the artist is able toachieve his work properly transforming the text into a body language andcreating pleasure and usefulness for the audience. The research consistsof four chapters; the first contains the problem which is represented bythe following enquiry: What is the technique used by Badri HassoonFareed for the educational and artistic preparation of the actor? Thechapter also contains the importance which lies in the fact that theresearch sheds light on a pioneer who is (Badri Hassoon Fareed) and hisart career; besides, the approaches used by the director to guide the actorwhether artistically or educationally. The research is needed by thoseworking in the dramatic field. The aim of the research is to identify theartistic and educational training technique which Badri Hassoon Fareedused for the actor. The limits involve the starting period of Badri HassoonFareed as a director up to the present time. The chapter ends withidentifying the terms which the main title involves. The second chapter,the theoretical framework, contains two sections, the first is the director'stechnique with the actor internationally and nationally whereas the secondcontains the artistic and educational sources of the director, BadriHassoon Fareed. The third chapter involves the community of theresearch which the researcher has not been able to specify for manyreasons mentioned in the text of the research. The sample contains eightplays chosen randomly. The researcher has adopted the answers of theopen questionnaire as a tool of the research. He has also adopted theanalytic descriptive method to analyze the samples.Chapter four, including the five axes of which came Search results:· he performed the role of director Alautwaqrat so is not allowed tointervene in the output process.· it is developing the output text (script) are drawn and accurately inadvance.Then the researchers to reach a number of conclusions, including:· Professional as a director was dealing with professional actors.· had a ready-made alternative solutions in order to exercise theprocess does not stop.The researchers came out with some recommendations and made someproposals, namely:· intellectual and artistic connotations in director Offers (BadriHassoun Fareed).· educational values in the director offers (Badri Hassoun Fareed).Find and concludes with a list of sources and supplements and theabstract in English

يعد الاعداد التربوي والفني للممثل من المقومات الاساسية لنجاح الممثل بصورة خاصة والعملالمسرحي بصورة عامة ، لان من خلال هذا الاعداد يستطيع الممثل تأدية وظيفته بصورة صحيحةوتحويل النص الى لغة جسدية خالقاً بذلك المتعة والفائدة للمتفرج في الوقت نفسه .يضم البحث الحالي اربعة فصول ، تناول الفصل الاول مشكلة البحث والتي تمثلت بالاستفهام الاتي :ما هي آلية الاعداد التربوي والفني الذي اعتمده بدري حسون فريد في تدريب الممثل ؟ كما ضم هذاالفصل اهمية البحث والتي تتجلى بإلقاء الضوء على شخصية رائدة مثل ) بدري حسون فريد ( وسيرتهالفنية ، فضلا عن اساليب تعامل المخرج مع الممثل سواء الفنية والتربوية ، وتكمن الحاجة الى البحثفي انه يفيد العاملين في مجال المسرح ، اما هدف البحث يتلخص ب : التعرف على آلية التدريب التربويوالفني للممثل عند بدري حسون فريد للممثل منذ اشتغاله كمخرج والى الان . وانتهى هذا الفصلبتحديد المصطلحات التي وردت في عنوان البحث الرئيسي .وجاء الفصل الثاني )الاطار النظري( متضمناً مبحثين الاول ) آلية اشتغال المخرج مع الممثل عالمياً ومحلياً( ، اما المبحث الثاني فقد تضمن المرجعيات الفنية والتربوية للمخرج )بدري حسون فريد ( .اما الفصل الثالث فقد تضمن مجتمع البحث الذي لم يستطع الباحثان حصرهُ لعدة اسباب مذكورة فيمتن البحث ، اما عينة البحث فقد شملت ثمانية مسرحيات تم اختيارها بشكل عشوائي ، في حين اعتمدالباحثان اجابات الاستبانة المفتوحة كأداة للبحث . وانتهج المنهج الوصفي في تحليل عيناته . اما الفصلالرابع فقد جاء متضمناً لمحاور خمسة هي نتائج البحث منها :1. كان يقوم بدور المخرج الاوتوقراط بحيث لا يسمح بالتدخل في عملية الإخراج.2. كان يقوم بوضع نص الإخراج ) السكربت ( بصورة مرسومة وبدقة مسبقاً.بعد ذلك توصل الباحثان الى جملة من الاستنتاجات ومنها :-1 كان يتعامل كمخرج محترف مع ممثلين محترفين.-2 كانت لديه الحلول الجاهزة البديلة كي لا تتوقف عملية التمرين .وخرج الباحثان ببعض التوصيات وقدموا بعض المقترحات وهي :-1 الدلالات الفكرية والفنية في عروض المخرج ) بدري حسون فريد (.-2 القيم التربوية في عروض المخرج ) بدري حسون فريد (.وختم البحث بقائمة المصادر والملاحق والملخص باللغة الانكليزية

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2017 (1)

2016 (1)

2015 (1)