research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
تحليل أثر تقلبات أسعار النفط الخام على التجارة الخارجية لبلدان منظمة أوابك للمدة (2000-2016)/العراق أنموذجاً

Authors: عبدالرزاق حمد حسين --- حمود سعد محيميد
Journal: Tikrit Journal For Administration & Economics Sciences مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 18131719 Year: 2018 Volume: 3 Issue: 43 Pages: 280-296
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The study is concerned with the negative effects of fluctuations in crude oil prices and their impact on the economic stability of OPEC countries with a focus on Iraq. This research aims at analyzing and measuring the impact of fluctuations in oil prices of OAPEC on Iraq's foreign trade (2000-2016) by adopting descriptive analytical methodology and standard methodology. The research assumes that the fluctuations in crude oil prices have a significant impact on the foreign trade levels of your countries Especially Iraq, for their dependence on oil revenues to improve economic development. The study concluded that increasing the price of crude oil in Iraq in one unit with the stability of other factors, this leads to an increase in the value of exports by (838.611) million dollars, and increase the value of imports by (1.341) million dollars and increase in trade balance surplus by (588.479) million dollars Of Iraq. The research suggests that the member countries of OAPEC should establish new projects to expand production capacity to maintain their role as stabilizers in the oil market. In need of this relationship, through the active contribution to the development of the Iraqi oil industry, where there should be participation by the companies emanating from the Organization in the development and production projects.

يتلخص موضوع البحث بمعرفة الاثار السلبية لتقلبات اسعار النفط الخام وتأثيرها على الاستقرار الاقتصادي لبلدان منظمة أوابك مع التركيز على العراق. ويهدف هذا البحث إلى تحليل وقياس أثر التقلبات في أسعار النفط لمنظمة أوابك على التجارة الخارجية (العراق أنموذجاً) للمدة (2000-2016) من خلال اعتماد المنهج التحليلي الوصفي والمنهج القياسي، ويفترض البحث ان لتقلبات أسعار النفط الخام تأثيراً كبيراً على مستويات التجارة الخارجية لبلدان اوابك وخاصة العراق وذلك لاعتماد هذه البلدان على العائدات النفطية في تحسين مستويات التنمية الاقتصادية. وتوصل البحث الى إن زيادة أسعار النفط الخام في العراق بوحدة واحدة مع ثبات العوامل الأخرى فان ذلك يؤدي إلى زيادة قيمة الصادرات بمقدار (838.611) مليون دولار، وزيادة قيمة الواردات بمقدار (1.341) مليون دولار وزيادة في فائض الميزان التجاري بمقدار (588.479) مليون دولار للعراق. واقترح البحث ان على البلدان الأعضاء في اوابك إنشاء مشاريع جديدة لتوسيع الطاقة الإنتاجية، للحفاظ على دورها كعامل استقرار في السوق النفطية، وينبغي التأكيد على أهمية تنمية القطاعات غير النفطية في البلدان الأعضاء بالاستفادة من العائدات النفطية، وضرورة تقوية علاقة العراق مع الأعضاء في اوابك لان العراق في حاجة لهذه العلاقة، من خلال المساهمة الفاعلة في تطوير الصناعة النفطية العراقية، حيث ينبغي أن تكون هنالك مشاركة من قبل الشركات المنبثقة عن المنظمة في مشاريع التطوير والإنتاج.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)