research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
دورُ المراكز البحثية في صنع القرار السياسي (الولاياتُ المتحدة الامريكية أنموذجاً)

Author: م.م. أنس حسن حميد
Journal: AL-Mostansiriyah journal for arab and international studies مجلة مركز المستنصرية للدراسات العربية والدولية ISSN: 2070898X Year: 2015 Issue: 50 Pages: 1-51
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The relationship between thought and policy does not look minor as some believe, but history gave us many examples of the correlation of thought in politics, in history was the wise close to the owner of the Sultan (King, Sultan, the Emperor), in the contemporary history thinkers still close to the heads and policy makers in the states. However, the difference between past and present is the institutions of the research centers that began to spread with the beginning of the twentieth century.The roles played by these institutions for the time being widened as a centers of research. The importance of the study of the role of research centers in political decision-making process today has become a necessity, not only just in academic fields, but on the international level, especially in the strategic and international relations areas, an attempt to predict the future of any policy of the state of the major countries in the world, and perhaps the best model depends to a statement this importance is the United States of America.

الملخص:لا تبدو العلاقة بين الفكر والسياسة ثانوية كما يعتقد بعض المختصين ولكن التاريخ قدم لنا أمثلة كثيرة عن ترابط الفكر بالسياسة، في التاريخ كان الحكماء مقربون من صاحب السلطان (الملك، السلطان، الامبراطور)، ومايزال المفكرون في التاريخ المعاصر مقربين من رؤساء وصناع السياسة في الدول. ولكن الاختلاف بين الماضي والحاضر هو المؤسسات التي بدأت بالانتشار كمراكز بحثية مع بداية القرن العشرين. ان الادوار التي تلعبها هذه المؤسسات الفكرية في الوقت الراهن اتسع على مسمياتها كمراكز بحثية، فقد امست هذه المؤسسات توجه السياسات العامة في دول لها ثقلها في النظام الدولي بأتجاه دون آخر. ان اهمية البحث في دور المراكز البحثية في عملية صنع القرار السياسي اليوم اصبح ضرورة، ليس فقط في المجالات الاكاديمية فحسب وانما على الصعيد الدولي لاسيما في مجالي الاستراتيجية والعلاقات الدولية، وفي اي محاولة للتنبؤ بمستقبل اية سياسة لدولة من الدول الكبرى في عالم اليوم، ولعل خير أنموذجاً يُعتمد لبيان هذه الاهمية هي الولايات المتحدة الامريكية.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)