research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
CHARACTERISTICS AND COMPOSITIONS OF SOLID WASTE IN NASSIRIYA CITY
خواص ومركبات النفايات الصلبة في مدينة الناصرية

Author: , Ryidh A. Yasir Zaidun Naji Abudi رياض عبود ياسر , زيدون ناجي عبودي
Journal: Al-Qadisiyah Journal for Engineering Sciences مجلة القادسية للعلوم الهندسية ISSN: 19984456 Year: 2009 Volume: 2 Issue: 2 Pages: 136-148
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

The improving of living condition and increasing of population density growth assist in increase the quantity and quality of domestic solid waste in households in Nassiriya city.A samples of solid waste have been collected from households in Nassiriya city to know the quantity of solid waste generated. Households classified into three zones according to economic status (high, middle and low income levels). Samples collected for seven months, from January to July 2008. This paper explains that the generation rate of solid waste for person or capita changes from each income level to another and from month to other and we can represent 0.68 kg/cap./day as average of domestic solid waste generated in present time in city, the quantity of solid waste generated in Nassiriya city is equal to 22.15 ton/day this only for domestic waste (solid waste from commercial, industrial and medical waste not reported in this paper).Value of density was calculated is equal to 275.33 kg/m3, the percent of each individual component for solid waste components also calculated and for seven months for each income level. These percent shows that the most common components is organic (food) waste which is participle and its percent in range of (61.88 % to 69.95 %) and these value is similar with other results in other cities of Iraq.The compressive of results of this paper with other results shows its similar to Iraqi cities and differs to Europe united cities.

إن تطور الظروف المعيشية وزيادة الكثافة السكانية ساعد في زيادة نوعية وكمية النفايات الصلبة المنزلية المتولدة في مدينة الناصرية. تم جمع عينات لمعرفة كمية النفايات الصلبة المتولدة من المنازل في مدينة الناصرية. قسمت المدينة الى ثلاث مناطق بالاعتماد على الحالة الاقتصادية (المستوى المعاشي للمنطقة) الى مناطق مرتفعة، مناطقة متوسطة ومناطق ضعيفة الدخل. واستمرت الدراسة لمدة سبعة اشهر من شهر كانون الثاني الى شهر تموز 2008. أوضحت الدراسة إن معدل النفايات التي يولدها الشخص الواحد تتغير من فئة إلى أخرى ومن شهر إلى أخر ويمكن اعتماد رقم 0.68 كغم /الشخص/اليوم كمعدل للنفايات المتولدة في الوقت الحاضر وبذلك تبلغ كمية النفايات الكلية المتولدة من المنازل فقط حوالي 22.15 طن / اليوم في مدينة الناصرية عدا النفايات التجارية والصناعية والنفايات الطبية المتولدة من المستشفيات والأنشطة الصحية. أما قيمة كثافة النفايات الصلبة فقد تم إيجادها ووجدت إنها تساوي 275.33 كغم /م3 كما تم حساب النسبة المئوية لكل مكون من مكونات النفايات الصلبة وللأشهر السبعة كما تم حساب الانحراف المعياري ومعدل نسبة كل مكون لكل فئة من فئات الدخل. وقد بينت النسب المئوية إن النسبة السائدة للنفايات هي النفايات العضوية القابلة للتعفن والتي تراوحت بين 61.88%) إلى 69.95 %) وهذه النسبة تتشابه مع النسب الأخرى التي تم إيجادها في باقي المدن العراقية. كما تم مقارنة النتائج التي تم الحصول عليها في هذا البحث مع ما متوفر من نتائج وأرقام عن الدراسات السابقة التي أجريت على مدن أخرى من العراق وقد أظهرت تشابهها مع هذه القيم واختلافها عن مثيلاتها في مدن الاتحاد الأوربي.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2009 (1)