research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
A record of four monopisthocotylean monogeneans on gills of three fish species from the Yemeni coastal water of the Red Sea.
تسجيل أربعة أنواع من المخرمات أحادية المحاجم الخلفية على غلاصم ثلاثة أنواع من الأسماك من المياه الساحلية اليمانية للبحر الأحمر.

Author: A.B. Al-Zubaidy علي بناوي الزبيدي
Journal: Mesopotamian Journal of Marine Science مجلة وادي الرافدين لعلوم البحار ISSN: 18152058 Year: 2013 Volume: 28 Issue: 1 Pages: 29-44
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

A total of 210 fish specimens belonging to three species from the Red Sea, Yemeni coastal waters were examined for the infection with monopisthocotylean monogeneans during the period from October 2009 till May 2010. The results showed the occurrence of four species of monogeneans. These were Pseudolamellodiscus sphyraenae from Sphyraena barracuda, Cabellaria liewi from Pomadasys argenteus and both Chauhanellus indicus and C. chauhani from Plicofollis dussumieri. The occurrence of these monogeneans represents their first record from the Yemeni fishes of the Red Sea except C. indicus which is reported here for the second time.

تم فحص 210 نماذج من الأسماك العائدة لثلاثة أنواع من البحر الأحمر، المياه الساحلية اليمانية للتحري عن الإصابة بالمخرّمات أحادية المحاجم الخلفية أثناء المدة من شهر تشرين الأول (أكتوبر) عام 2009 وحتى مايس (مايو) 2010. أظهرت النتائج وجود أربعة أنواع من هذه المخرّمات وهي Pseudolamellodiscus sphyraenae من سمكة القد Sphyraena barracuda، Cabellaria liewi من سمكة الناقم Pomadasys argenteus وكل من Chauhanellus indicus و C. chauhani من سمكة الجري البحري أسود القمة Plicofollis dussumieri. ويمثل ظهور هذه الأنواع من المخرّمات أول تسجيل لها من الأسماك اليمانية في البحر الأحمر عدا النوع C. indicus الذي يسجل هنا للمرة الثانية.

Keywords

Monogenea --- Monopisthocotylea --- Fishes --- Red Sea --- Yemen.


Article
First record of Derogenes varicus and Dinurus scombri (Digenea: Hemiurata) from Red Sea fishes, Yemen.
أول تسجيل لنوعين من الديدان ثنائية المنشأ، رتبة نصفية الذنب الثانوية: varicus Derogenes وDinurus scombri من أسماك البحر الأحمر، اليمن

Authors: F.T. Mhaisen فرحان ضمد محيسن --- A.B. Al-Zubaidy علي بناوي الزبيدي
Journal: Mesopotamian Journal of Marine Science مجلة وادي الرافدين لعلوم البحار ISSN: 18152058 Year: 2011 Volume: 26 Issue: 2 Pages: 122-133
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract - Two widely distributed and economically important food fish in the Red Sea were investigated. A total of 101 specimens of Epinephelus tauvina and 120 Abalistes stellatus were collected from Al-Mehwat local fish market, Hodeidah City, Yemen, between October 2009 and April 2010 and examined for their parasites. Two digenean species of the suborder Hemiurata, namely Derogenes varicus (Müller, 1784) and Dinurus scombri Yamaguti, 1934, were found in these fishes. The former parasite occurred in 15% of A. stellatus and 4% of E. tauvina and its mean intensity of infection was 4.2 and 3.5, respectively while the abundance was 15 and 4, respectively. The latter parasite occurred only in 1% of E. tauvina, with a mean intensity of 2 and an abundance of 0.02. The present study represents the first record of these two parasite species in Yemeni waters of the Red Sea. In addition, E. tauvina now represents a new host for D. scombri.

المستخلص - تم تفحص نوعين من الأسماك الشائعة والهامة إقتصاديا من أسماك الغذاء في البحر الأحمر. جمعت 101 عينة من أسماك الهامور Epinephelus tauvina و 120 عينة من أسماك الحجومAbalistes stellatus من سوق أسماك المحوات في مدينة الحديدة، اليمن للفترة ما بين شهر تشرين الأول (أكتوبر) 2009 وشهر نيسان (أبريل) 2010 وفحصت بحثا عن طفيلياتها. وجد نوعان من الديدان ثنائية المنشأ العائدة للرتبة الثانوية نصفية الذنب هما: Derogenes varicus (Müller, 1784) وDinurus scombri Yamaguti, 1934. ظهر الطفيلي الأول في 15% من أسماك الحجوم و4% من أسماك الهامور وبمعدل شدة إصابة قدرها 4.2 و 3.5 في السمكتين أعلاه على التوالي وبوفرة قدرها 15 و 4، على التوالي. أما الطفيلي الأخير فقد ظهر بنسبة 1% من أسماك الهامور فقط مع شدة إصابة قدرها 2 ووفرة قدرها 0.02. تمثل الدراسة الحالية أول تسجيل لهذين النوعين من الطفيليات من أسماك البحر الأحمر في المياه اليمنية. فضلا عن ذلك تعدّ سمكة الهامور مضيفا جديدا للدودةD. scombri.

Keywords

Parasites --- Digenea --- Hemiurata --- Fishes --- Red Sea --- Yemen --- Zoogeography.


Article
Larval tapeworms (Cestoda: Trypanorhyncha) from some Red Sea fishes, Yemen.
يرقات الديدان الشريطية (رتبة تريبانورنكا) من بعض أسماك البحرالأحمر، اليمن.

Authors: F.T. Mhaisen فرحان ضمد محيسن --- A.B. Al-Zubaidy علي بناوي الزبيدي
Journal: Mesopotamian Journal of Marine Science مجلة وادي الرافدين لعلوم البحار ISSN: 18152058 Year: 2011 Volume: 26 Issue: 1 Pages: 1-14
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract - A total of 713 fish specimens belonging to 26 species and nine families from the Red Sea, Yemeni coastal waters were examined for the infection with trypanorhynchid cestodes during the period from September 2008 till February 2010. The results showed the occurrence of five different trypanorhynchids in viscera, body cavity and flesh of 12 fish species. These cestodes were: Pseudotobothrium dipsacum, Callitetrarhynchus gracilis, Floriceps minacanthus, Pseudogrillotia sp. and Nybelinia bisulcata. The first three species are recorded here for the first time in fishes from Yemeni waters of the Red Sea. Also, two fish species (Lethrinus mahsena and Valamugil seheli) are considered as new hosts for N. bisulcata in the Yemeni waters of the Red Sea. C. gracilis was found in nine different fish species. Five fish species (Pomodasys argenteus, Lethrinus lentjan, L. nebulosus, Scomberomorus commerson and Thunnus tonggol) harbored three trypanorhynchids (P. dipsacum, C. gracilis and N. bisulcata) in their muscles. Among fishes, both L. lentjan and T. tonggol were the most infected hosts, as each of them harbors three different trypanorhynchids.

المستخلص - تم فحص مامجموعه 713 نموذجا من الأسماك العائدة إلى 26 نوعا وتسعة عوائل من المياه الساحلية اليمنية للبحر الأحمر للتحري عن الإصابة بالديدان الشريطية من رتبة تريبانورنكا وذلك خلال المدة من شهر أيلول (سبتمبر) 2008 ولغاية شباط (فبراير) 2010. بينت نتائج الفحص ظهور خمسة أنواع مختلفة من هذه الديدان الشريطية في الأحشاء، الجوف الجسمي ولحم 12 نوعا من أنواع الأسماك. شملت تلك الديدان كل من: Pseudotobothrium dipsacum ،Callitetrarhynchus gracilis ، Floriceps minacanthus، Pseudogrillota sp. وNybelinia bisulcata . سجلت الأنواع الثلاثة الأولى هنا لأول مرة من أسماك مياه البحر الأحمر اليمنية، كما أعتبرت كل من أسماك Lethrinus mahsena وValamugil seheli مضيفين جديدين للدودة الشريطية N. bisulcata في مياه البحر الأحمر اليمنية. وجدت الدودة الشريطية C. gracilis في تسعة أنواع مختلفة من الأسماك. كانت خمسة أنواع من الأسماك وهي Pomodasys argenteus ، Lethrinus lentjan ، L. nebulosus، Scomberomorus commerson وThunnus tonggol مصابة عضلاتها بثلاثة أنواع من الديدان الشريطية وهي: P. dipsacum ،C. gracilis و .N. bisulcata وكانت أسماك الشعري باشخين L. lentjan والزينوب T. tonggol من أغنى أنواع الأسماك بالإصابة حيث كانت كل منها مصابة بثلاثة أنواع من تلك الديدان الشريطية.


Article
Occurrence of five nematode species from some Red Sea fishes, Yemen.
ظهور خمسة أنواع من الديدان الخيطية من بعض أسماك البحر الأحمر، اليمن.

Loading...
Loading...
Abstract

Between September 2010 and May 2011, a total of 228 specimens belonging to 11 different species of marine fishes were collected from Al-Mehwat fish market at Hodeidah city, Yemen, to be investigated for nematode infections. Five species of nematodes, belonging to three families, were detected. These were the adult form of Cucullanus bourdini Petter and Le Bel, 1992 and the third larval stages of Anisakis simplex (Rudolphi, 1809), Terranova sp., Hysterothylacium sp. and Echinocephalus overstreeti Deardorff & Ko, 1983. C. bourdini was recorded from three fish species, A. simplex from all the eleven examined fish species, Hysterothylacium sp. from eight fish species, while both Terranova sp. and E. overstreeti were recorded from one fish species only. Adult nematodes were detected from fish intestine, while the larval parasites were detected from fish body cavity, mesenteries, stomach, intestine, liver, spleen, gonads and kidneys. For each parasite species, the prevalence, mean intensity and abundance were calculated for each infected host species. C. bourdini, Terranova sp. and Hysterothylacium sp. are recorded here for the first time from the Red Sea fishes of Yemen, while A. simplex and E. overstreeti were previously reported from some Red Sea fishes of Yemen. Among these five parasites, both A. simplex and Hysterothylacium sp. are known to have zoonotic importance.

تم ما بين أيلول (سبتمبر) 2010 ومايس (مارس) 2011 جمع 228 نموذجا من الأسماك البحرية العائدة إلى 11 نوعا من سوق أسماك المحوات، مدينة الحديدة، اليمن للتحري عن الإصابات بالديدان الخيطية. تم العثور على خمسة أنواع من الديدان العائدة لثلاث عوائل. شملت هذه الطور البالغ للدودة Cucullanus bourdini Petter & Le Bel, 1992 والمرحلةاليرقية الثالثة لكل من النوع Anisakis simplex (Rudolphi, 1809) والنوع Terranova sp. والنوع Hysterothylacium sp. والنوع Echinocephalus overstreeti Deardorff and Ko, 1983. سجل النوع C. bourdini من ثلاثة مضيفات وسجل النوع A. simplex من جميع المضيفات الأحد عشر المفحوصة، أما النوع Hysterothylacium sp. فقد سجل من ثمانية مضيفات، بينما سجل كل من النوع Terranova sp. والنوع E. overstreeti من مضيف واحد فقط. عثر على الديدان البالغة في أمعاء الأسماك بينما وجدت الأطوار اليرقية في الجوف الجسمي، المساريق، المعدة، الأمعاء، الكبد، الطحال، المنسلين والكليتين. إحتسبت نسبة إصابة، شدة إصابة ووفرة إصابة كل نوع من المضيفات المصابة. وفي هذه الدراسة تم تسجيل كل من النوع C. bourdini والنوع Terranova sp. والنوع Hysterothylacium sp. لأول مرة من أسماك البحر الأحمر في اليمن، في حين كان كل من النوع A. simplex والنوع E. overstreeti قد سجلا سابقا من بعض أسماك البحر الأحمر في اليمن. من بين هذه الطفيليات الخمسة، فأن لكل من النوع A. simplex والنوع Hysterothylacium sp. أهمية في إنتقال الإصابة من الأسماك إلى الإنسان.

Keywords

Parasites --- Nematodes --- Fishes --- Red Sea --- Yemen --- Zoogeography.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

English (4)


Year
From To Submit

2013 (1)

2012 (1)

2011 (2)