research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
النظام الإجرائي للاستجواب وأثره الدستوري

Authors: Hamied Anwer AlJazery حامد أنور الجزيري --- AHad Hmoud Al-Kaisy اعاد علي حمود القيسي
Journal: journal of legal sciences مجلة العلوم القانونية ISSN: 2070027X , 2663581X Year: 2015 Volume: 30 Issue: 2 Pages: 111-172
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Interpolation represents the most serious means of control over the activities of the government. Indeed, the Interpolation implies the accountability for the work of the government concerning one of its actions, or for a wrong or inadequate act done by one of its members. Since the right of the interpolation is one of the constitutional rights exercised by members of parliament over the work of the government and its organs, so the rules of interpolation should be regulated by internal regulations to ensure a clarification of its provisions and conditions. These constitute the whole procedural regime for interpolation. Interpolation is also subject to a group of regulatory conditions which should be observed in Parliament. Because of the seriousness of the interpolation and its accusatory nature, the constitutions and parliamentary regulations require a set of conditions and procedures for interpolation to be effective.

يمثل الاستجواب أخطر وأشد وسيلة رقابية على أنشطة الحكومة. إذ يحمل الاستجواب في طياته والمحاسبة لأعمال الحكومة في أحد تصرفاتها، أو لفعل فيه خلل أو قصور قام به أحد أعضائها. فمن حق عضو البرلمان استجواب الحكومة عن مثل هذه التصرفات، ويعتبر الاستجواب من الحقوق الدستورية التي يمارسها أعضاء البرلمان على أعمال الحكومة وأجهزتها، لذلك لابد من تنظيم قواعد لممارسة هذا الحق من خلال لوائح داخلية تكفل بيان أحكامه وشروطه تشكل بمجملها النظام الإجرائي للاستجواب. كما تخضع أيضاً مناقشة الاستجواب لمجموعة من الضوابط والحدود اللائحية، لذا يستلزم من البرلمان مراعاتها والعمل بها، وذلك لخطورة الاستجواب، وما يمكن أن ترتبه طبيعته الاتهامية من آثار دستورية قد تصل إلى تحريك المسؤولية الفردية أو التضامنية للحكومة وأعضائها، لذلك أحاطت الدساتير واللوائح البرلمانية الاستجواب بمجموعة من الضوابط والإجراءات لإقامة التوازن بين مطالب الحكومة ومصالحها من جهة وحق أعضاء المجالس النيابية في ممارسة حقهم الدستوري في الاستجواب من جهة أخرى. وعليه فإن الوقوف على النظام الإجرائي للاستجواب وأثره الدستوري هو محور هذه الدراسة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)