research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The historical role of Iraqi universities in building national identity
الدور التاريخي للجامعات العراقية في بناء الهوية الوطنية

Author: Adnan Abd-El-Karim Khalil عدنان عبد الكريم خليل
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2018 Volume: II Issue: 34 Pages: 283-297
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The Iraqi universities must have a role in spreading a culture that emphasizes the rise above the partial interests and the nationalities, so that they become at the level of national responsibility, and failure to reflect their inability to represent the values of modern political vision and standards, rather than reflect the ignorance of the people or illiteracy or intolerance to this religion or that . It is not necessary for civil society to be liberated from its various religious , sectarian or ethnic affiliations, which reflect the reality of the situation, but rather to free the academic elite from its partial understandings so that it can embody the example of patriotism and liberate the state and its institutions from the possibility of dependence on the special ideologies. Its national policies to a nation -state or, more precisely, the state of its citizens. All this does not negate the role played by this institution in the production of qualified elite belonging to different social origins, which now occupies a scientific position that can be adopted in the development of Iraqi universities and give them a direct role in developing solutions and remedies for problems that cause breakdowns in loyalty to the homeland and distortion of identity and belonging.This understanding of the role that should be played by Iraqi universities at the present time lies behind the reason for choosing the title of research.

يجب أن يكون للجامعات العراقية دور في نشر ثقافة تؤكد على الارتفاع فوق المصالح الجزئية والجنسيات, بحيث تصبح على مستوى المسؤولية الوطنية, والفشل في عكس عدم قدرتها على تمثيل قيم الرؤية والمعايير السياسية الحديثة. بدلاً من عكس جهل الناس أو الأمية أو عدم التسامح تجاه هذا الدين أو ذاك. ليس من الضروري أن يتحرر المجتمع المدني من انتماءاته الدينية أو الطائفية أو العرقية المختلفة, التي تعكس واقع الحالة, بل أن تحرر النخبة الأكاديمية من تفاهماتها الجزئية حتى يمكنها أن تجسد مثال الوطنية وتحرر الدولة ومؤسساتها من إمكانية الاعتماد على الأيديولوجيات الخاصة. سياساتها الوطنية لدولة قومية أو, بشكل أكثر دقة, دولة مواطنيها كل هذا لا ينفي الدور الذي تلعبه هذه المؤسسة في إنتاج نخبة مؤهلة تنتمي إلى أصول اجتماعية مختلفة, والتي تحتل الآن مكانة علمية يمكن تبنيها في تطوير الجامعات العراقية ومنحها دوراً مباشراً في تطوير الحلول والعلاجات. للمشاكل التي تسبب الأعطال في الولاء للوطن وتشويه الهوية والانتماء. هذا الفهم للدور الذي يجب أن تلعبه الجامعات العراقية في الوقت الحاضر يكمن وراء سبب اختيار عنوان البحث.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2018 (1)