research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The reality of unemployment in the provinces and Almstqublahllamalh expectations for the year 2012 in Iraq
واقع البطالة في المحافظات والتوقعات المستقبليةللعمالة لسنة 2012 في العراق

Author: Ahmed Kamel أحمد كامل الناصح
Journal: Iraqi Journal For Economic Sciences المجلة العراقية للعلوم الاقتصادية ISSN: 18128742 Year: 2011 Issue: 28 Pages: 130-150
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The theme of the scourge of unemployment in human societies is not the result of hours whether at the international level in general or on the level of Iraq in particular. Since many researchers wrote and discussed this subject, and they reached to satisfactory results. The reason for interest in this subject is because it affects human life because of their economic damage as does the low-income or not and therefore lower spending on health leading to a decline in production in the event of his return to work. As well as damage to social and psychological sense is an unemployed frustration and lack of self-confidence and sense of belonging to their homeland over the size of the offences and family and social disintegration . Therefore, the objective of the research was to identify the reality of unemployment in thegovernorates of Iraq and know the differences in unemployment rates between the governorates and size between work and assess trends and the expectations for in 2012 of the workforce in the governorates of Iraq Research results showed that there was an increase in the total unemployment rate seems clear from in 2005 (33.37%) even in 2006 and (38.1%), and this refers to aggravate the unemployment crisis and the large unemployed to work and entrants to the labor market. Highest rate and the contribution of labor power to Iraqi population in the governorates are located in the governorates of Babel and it by percentage (%17) from the population of Babel which is a reasonable percentage compared to the number of population, while the minimum rate of contribution in the governorates of Diyala was rate it (%7) of the population of Diyala.

المستخلص
أن موضوع آفة البطالة في المجتمعات البشرية هو ليس وليد الساعة سواء كان على المستوى الدولي بشكل عام أو على مستوى العراق بشكل خاص .أذ ان كثيراً من الباحثيين كتبوا وبحثوا بهذا الموضوع ووصلوا الى
نتائج مرضية . وأن سبب الاهتمام بهذا الموضوع يعود لكونه يمس حياة الانسان لما لها من أضرار أقتصادية، إذ إن أضراره تتمثل بأنخفاض الدخل أو عدمه وبالتالي انخفاض انفاقه على صحته مما يؤدي الى الانخفاض في أنتاجه في حال عودته الى العمل. وكذلك إلى أضرار اجتماعية ونفسية تتمثل بشعور العاطل عن العمل بالاحباط وعدم الثقة بالنفس وضعف انتمائه للوطن بما يزيد من حجم الجرائم والتفكك الأسري وألاجتماعي. لذا كان الهدف من البحث هو الوقوف على واقع البطالة في المحافظات العراقية ومعرفة التباين في معدلات البطالة بين المحافظات والحجم المعروض من القوى العاملة واتجاهاتها وتحديد التوقعات المستقبلية لعــام 2012م للقوى العاملة في المحافظات العراقية .
أظهرت نتائج البحث أن هناك زيادة في مجموع معدلات البطالة تبدو واضحةً من سنة 2005 والبالغة(33.37%)حتى سنة 2006والبالغة (38.1%) ,وهذا يشير الى تفاقم أزمة البطالة وكثرة العاطلين عن العمل والداخلين الى سوق العمل .وان أعلى معدل لمساهمة القوى العاملة الى السكان في المحافظات العراقية تقع في محافظة بابل أذ وصلت نسبتها الى (7%1)من سكان بابل وهي نسبة جيدة بالمقارنة مع عدد السكان فيها , بينما بلغ أدنى معدل للمساهمة في محافظة ديالى بنسبة(%7) من عدد سكان ديالى. أما بالنسبة لحجم القوى العاملة الكلية في سنة 2000 فقد كانت بنحو(10600713)عاملا وعاطلا عن العمل . بينما بلغ المتوقع سنة 2012 نحو (14958474) عاملا وعاطلا عن العمل .مما يتبين أن هناك زيادة سنوية في حجم البطالة لعموم المحافظات في العراق مقداره (59905)عاطل عن العمل وقادر على العمل ويبحث عن عمل ولا يجده .وأن البطالة في المحأفظات الجنوبية والشمالية هي بطالة أجبارية,لانه من الممكن حلها ولو جزئيا .
ومن اهم مقترحات البحث هي قيام الحكومة بمسؤوليتها تجاه الشباب العاطل عن العمل وبالأخص الخريجين منهم عن طريق أنشاء وتنفيذ المشاريع ألاستثمارية في القطاعات الآقتصادية المختلفة في المحافظات الآمنه نسبيا بالمقارنة مع المحافظات الوسطى .
والعمل على تطوير مهارات العاطلين عن طريق أقامة الدورات التدريبية في محافظات العراق وبالاختصاصات المختلفة بالنتسيق مع وزارتي الشباب والرياضة والعمل والشؤون الآجتماعية.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Year
From To Submit

2011 (1)