research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Survey study of lead exposure among lead workers in Erbil

Author: Ansam Naji Al-Hassani
Journal: Iraqi Journal of Pharmacy المجلة العراقية للصيدلة ISSN: 16802594 / EISSN 22642522 Year: 2013 Volume: 13 Issue: 1 Pages: 51-58
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Objectives: The aim of this work was to assess lead contamination among lead workers in Erbil city.Patients and methods: This study was carried out on male people working in printing press (30 workers), radiator repairing (26 workers), battery repairing (26 workers), and gasoline power generator (25 wokers), compared with control group (30 males).Results: Blood lead levels significantly increased in printing press workers (P<0.05), radiator and battery repairing workers (p<0.01), while there was non-significant difference in gasoline power generator workers. A significant correlation was found between duration of exposure and blood lead level in all the above groups and there was insignificant correlation between age and blood lead levels.Conclusion: Lead blood levels in, printing, battery, radiator repairing, and gasoline generator workers were elevated. Blood lead levels correlated with duration of lead exposure in printing, battery, and radiator workers, but not with their ages.

هدف الدراسة: كان هدف الدراسة هو تقييم التلوث بالرصاص عند الأشخاص المتعرضين للرصاص نتيجة العمل في مدينة اربيل .الأشخاص :ثلاثون رجلا يعملون في المطابع ,ست وعشرون رجلا يعملون في تصليح راديتارات السيارات، ست وعشرون رجلا يعملون في تصليح بطاريات السيارات , خمس وعشرون رجلا يعملون في المولدات الكهربائية , النتائج: وجد زيادة معنوية P<0.05 في مستوى الرصاص عند الذكور الذين يعملون في المطابع, وزيادة معنوية P< 0.01 عند الأشخاص الذين يعملون في تصليح الراديتارات والبطاريات بينما لم يلاحظ اي فرق معنوي عند العاملين في المولدات الكهربائية بالمقارنة مع مجموعة الضبط من الرجال. ووجد علاقة بين مدة التعامل مع الرصاص ومستواه في الدم عند العاملين . ولم توجد اي علاقة بين الأعمار ومستوى الرصاص في الدم عند كل المجاميع مع مستوى الرصاص في الدم الاستنتاج: ارتفع مستوى الرصاص في دم العاملين في الطباعة والبطاريات والراديدتارات والمولدات. كان هناك علاقة بين مستوى الدم للرصاص ومدة التعرض ولم يكن هناك علاقة بين مستوى الرصاص في الدم وعمرالعاملين.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)