research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Baghdad In the eyes of poets
بـــــــغداد فــي عـيون الشعـراء

Authors: Anwar Saeed Jawad أنوار سعيد جواد --- Jawad Awda Sabhan جواد عودة سبهان
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2011 Issue: 55 Pages: 1-23
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Heritage of humanity knew a lot of civilizations and nations in the long history, but few of these civilizations has survived and eternity, and to this day onwards that God inherits the earth and them. One of these civilizations or nations which were represented as the city in history and known to generations (Baghdad), or the world and the lady of the country (2) as described by the sapphire in his dictionary. That it was able to and since it acquired them from the necessities of life to remain the focus of near and far. Vkthert for that literature about it and its construction and its history and customs of its people and related social and Pegrebha Tarifha over its long history (3) even if we reviewed what was said in the long-Us place and we need lots and lots of time. But we are trying in this research that we stand at the statements of some Iraqi poets to know which of their vision for this city, and their position on it and what raised them from the feelings and sensations in different towards them and varied in terms of longing and nostalgia to it, and the desire to live by and between the reproach, and despair, and spelling and spinning and even pity her, this, along with Astzkarhm its history and glory as well as experienced by the city's attempts to weaken them out and about its place in the hearts of Iraqis.

عرف تراث الانسانية الكثير من الحضارات والامم على مدى التاريخ الطويل ، غير ان القليل من هذه الحضارات استطاعت الصمود والخلود والى يومنا هذا وما بعده الى ان يرث الله الارض ومن عليها. ومن هذه الحضارات أو الامم التي تمثلت باسم مدينة عرفها التاريخ وعرفتها الاجيال (بغداد) أُمُّ الدنيا وسيدة البلاد(2) كما وصفها ياقوت في معجمه. ذلك انها استطاعت وبما امتلكته من مقومات الحياة أن تبقى محط انظار القاصي والداني . فكثرت من أجل ذلك المؤلفات عنها وعن بنائها وعن تاريخها وعادات اهلها الاجتماعية وما يتعلق بغريبها وطريفها على مدى تاريخها الطويل(3) ولو استعرضنا ما قيل فيها لطال بنا المقام ولاحتجنا الكثير الكثير من الوقت. لكننا نحاول في هذا البحث ان نقف عند أقوال بعض الشعراء العراقيين لنتعرف من خلالها على رؤيتهم لهذه المدينة وموقفهم منها وما تثيره فيهم من مشاعر واحاسيس مختلفة تجاهها ومتباينة من حيث الشوق والحنين اليها ، والرغبة في العيش بها وبين عتاب ،ويأس وهجاء وغزل وحتى رثاء لها ،هذا الى جانب استذكارهم لتاريخها ومجدها فضلا عمّا تتعرض له هذه المدينة من محاولات لاضعافها ولاخراجها عن موقعها في نفوس العراقيين.

Keywords


Article
Dewan al shafahene
ديوان الشَّفهيني لأبي الحسن علاء الدين بن الحسين الحلي (786هـ) تحـقـيق

Loading...
Loading...
Abstract

صمتت جميع المصادر عن الإشارة إليه فلا يُعرَفُ شيءٌ عنه سوى ديوان شعر صغير كله في مدح الإمام علي ( ع ) وذريته ؛ كما ان هذا الديوان لم يسعفنا بأية إشارة يمكن أن نستدل بها عليه ، إذ الموضوع الذي جاءت به القصائد لا يحتمل ذلك ؛ فضلا عن انه خلا من أية اشارة إلى أي حدثٍ يمكن أن نستند إليه في تحديد تاريخ ولادته أو وفاته أو حياته الإجتماعية ، لكن السيد جواد شبر ذكر انه من المعاصرين للشهيد الأول ( ت 786هـ )( ).أما الشيخ اليعقوبي فقد حدد وفاته في الربع الأول من القرن الثامن الهجري وذكر انه مدفون في الحلة وتحديدا في محلة المهدية( ).وأشار الدكتور أدهم حمادي إلى أن سنة وفاته كانت ( 740هـ )( ) ولا نعرف من أين استقى معلومته هذه ، ولعله نظر إلى قول صاحب أدب الطف وهو يتحدث عن قصائده السبع الطوال (( التي رآها صاحب رياض العلماء بخط العلاّمة الشيخ محمد بن علي بن الحسين الجباعي العاملي تلميذ ابن فهد الحلّي المتوفى سنة 741هـ ))( )، فظن انه معاصر له ؛ فجعل سنة ( 740هـ ) سنة تقريبية لوفاته من غير أن يصرح بذلك .أما مَنْ نقل عنه فلم يذكر شيئا سوى ما يستشهد به كما فعل يوسف البحراني( ) أو داود الأنطاكي( ) أو أغا بزرك الهمداني( ) .

Silent all the sources referred to do not know about it only a collection of poems small all in praise of Imam Ali (AS) and his descendants; as this Court did not Asafna any signal can infer it on him, as the subject that brought him the poems are not likely to do so; as well as he was devoid of any reference to any event can build on it in determining the date of his birth or his death or his social life, but Mr. Jawad inch said it was the contemporary of the martyr I (T 786 H) The Sheikh Yacoubi has identified his death in the first quarter of the eighth century AH He said he buried in Hilla, and specifically in the locality of Mahdia . Dr. Adham Hammadi that the year of his death was (740 e) () We do not know where gleaned Malhumich this, and perhaps look at the assertion of the literature Altaf he talks about his poems of the seven sleepless ((he saw the owner of Riad scientists line mark, Sheikh Mohammed bin Ali bin Al-Hussein Aljbai World pupil Ibn Fahd ornaments d. 741 AH)) a surface he presses him; Making year (740 AH) years approximate to his death from However, it is authorized by. The transfer does not mention him nothing but what it cites as did Yusuf Bahrani () or David of Antioch or Agha Buzurg Hamdani his name and lineage: < is Abu Hassan Aladdin Bin Al Hussein Alhvhena ornaments Wasti born; the deceased within the year (786 AH) and title (b Alhvhena) relative to Havi to non-measurement, a village at a distance of seven leagues from Wasit mentioned Sapphire Hamwi A group of people and figure it Havina or Chaviana; but Hvhena misrepresented to the large number of use and lightness. Which is confirmed by the longing to his homeland every now and then; as in the saying: and I'm curious house in a national and on an emigrant elapse Age and saying: swore my national not Ihnna and soft Ignored Ban me you milk and tamarisk It is not in our hands only the hair that he said in the Ahl al-Bayt (AS) is a eight poems, most notably the seven sleepless line Sheikh Mohammed bin Tahir cyan (d. 1370 H) .

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2011 (2)