research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
RAILLIETINA ECHINOBOTHRIDA (MEGNIN,1881) (CESTODA: CYCLOPHYLLIDEA) FROM THE HOUSE SPARROW PASSER DOMESTICUS BIBLICUS HARTRET, 1881 COLLECTED IN BAGHDAD CITY, CENTRAL IRAQ
الدودة الشريطية Raillietina echinobothrida المتطفلة في العصفور الدوري في مدينة بغداد وسط العراق

Authors: Mohammad K. Mohammad محمد كاظم محمد --- Azhar A. Al-Moussawi ازهار احمد الموسوي
Journal: Bulletin of the Iraq Natural History Museum مجلة متحف التاريخ الطبيعي العراقي ISSN: Print ISSN: 10178678, Online ISSN: 23119799 Year: 2013 Volume: 12 Issue: 3 Pages: 31-36
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The widespread house sparrow Passer domesticus biblicus has a close association with humans and inhabits almost all ecosystems near human settlements in Iraq. It is exposed to different kinds of parasites in its habitats. Examining of house sparrow for the cestode parasites revealed that 25 specimens of 56 were infected with Raillietina echinobothrida. Intensity among infected male and female hosts with this cestode and its description is provided and discussed. The present finding constitutes the first record for this parasite in house sparrow in Iraq.

للعصفور المنزلي Passer domesticus biblicus صلة وثيقة بالإنسان, و يتواجد في اغلب النظم البيئية قرب التجمعات البشرية في العراق ويتعرض هذا الطائر إلى الإصابة بالطفيليات في بيئته. أثناء البحث عن الديدان الشريطية في هذا الطائر, تبين إصابة 25 من مجموع 56 فردا منه وبنسبة إصابة (44.6%) بالشريطيةRaillietina echinobothrida . تمت مناقشة شدة الإصابة في كلا جنسي الطائر ووصف للدودة الشريطية. يعتبر تسجيل هذه الدودة في العصفور المنزلي هو الأول في العراق.


Article
Haematozoa of the avian family Phasianidae in Iraq
طفيليات الدم في طيور العائلة لدجاجية في العراق

Authors: Mohammad K. Mohammad محمد كاظم محمد --- Mohammad K. Jasim محمد كاظم جاسم --- Azhar A. Al- Moussawi ازهار احمد الموسوي
Journal: Bulletin of the Iraq Natural History Museum مجلة متحف التاريخ الطبيعي العراقي ISSN: Print ISSN: 10178678, Online ISSN: 23119799 Year: 2001 Volume: 9 Issue: 3 Pages: 57-61
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

A collection of 118 specimens of Iraqi phasianid birds belong to four species was examined for haematozoa. Results show that 21.2% of them were infected with one or more of four species of blood parasites; Haemoproteus danilewskyi, H. santosdiasi, Plasmodium sp. and microfilaria. Haemoproteus danilewskyi is reported here for the first time in Iraq.

فحصت مجوعة مؤلفة من 118 نموذجاً من الطيور الدجاجية تعود لأربعة أنواع. أظهرت النتائج بان 21.2% كانت مصابة بواحد او اكثر من طفيليات الدم الأربعة التي شخصت في هذه الدراسة. وقد سجل الطفيلي Haemoproteus danilewskyi لأول مرة من العراق.


Article
FAUNA AND FLORA OF HAWRAMAN MOUNTAIN (Part one) HAWRAMAN LOWEST ZONE, KURDISTAN PROVINCE NORTH EAST OF IRAQ

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT In this study we try to make a first step for making a new list for fauna and flora of Kurdistan in particular and Iraq in general. This is very important study of biodiversity of Iraq. We recognize 52 migratory and resident birds including Alectoris chukar asoica which is recently described. Also, 20 amphibians and reptiles including two snakes recently recorded Zamenis hohenackeri and Platyceps ladacesis, a new form of Asaccus sp. and sub- species of Varanuns griseus caspeius for the first time in Iraq, with many rare specimens. Thirteen different species of mammals were recognized, with comments on 5 species of freshwater fishes, 12 species of ticks and 7 species of butterflies. For the flora, 8 wild large trees and 70 flowering plants identified including some rare and important species for the first time in this area. Figures are also given for the rare species.

الخلاصة حاولنا في هذا الدراسة كخطوه الأولى لعمل قائمة جديدة للنباتات و الحيوانات في كردستان خاصة والعراق عامة. هذه الدراسة مهمة جدا في دراسة التنوع الاحيائي في العراق. تمكنا في هذه الدراسة على تشخيص 52 نوع من الطيور المهاجرة والمستوطنة بضمنها نويع القبج الاسويي الذي تم وصفه حديثاً. و تم تشخيص20 نوع من البرمائيات والزواحف بضمنها تسجيل نويع جديد من الأراول ونوع من ابو بريص الكهوف فيه بعض الاختلافات عن انواع الاخرى المعرفة, مع بعض أنواع النادرة. ولوحظ وجود 13 نوع من اللبائن كما اعطيت بعض الملاحظات عن خمسة انواع من اسماك المياه العذبة و 12 نوعاً من القراد وسبعة انواع من الفراشات. و في النباتات تم تشخيص 8 اشجار برية و 70 نوع من النباتات الزهرية تحتوي بعض انواع النادرة والجديدة. وعرضت صور للأنواع النادرة.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2013 (2)

2001 (1)