research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Constraint Ranking Scheme and Learnability
جدولة الإشتراطات و التعلم

Author: Balqis I. G. Rashid بلقيس
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Volume: 1 Issue: 54 Pages: 1-14
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

In Optimality Theory terms, language learnability means learning the constraint ranking scheme. During the learning process different grammars are constructed by learners in an attempt to bring their final grammar, i.e. constraint ranking, in agreement with that of an adult native speaker. Differences among such grammars are due to domination relations holding among the interacting constraints. These relations can be changed by learners by means of two reranking strategies, namely: Constraint Demotion and the Gradual Learning Algorithm. Using the first strategy, learners are able to demote, that is move, violated constraints reflecting their wrong (produced) forms downward the constraint hierarchy. On the other hand, the second strategy allows learners to demote violated constraints downward the constraint hierarchy and promote less violated ones upward the hierarchy at the same time. The main difference between these two strategies is that for Constraint Demotion the constraint hierarchy is linear and ordinal whereas for the Gradual Learning Algorithm it is continuous. These two learning reranking strategies can be used by Iraqi learners of English at the university level in their attempt to bring forms they produce in agreement with the ones they correctly comprehend.

بحسب نظرية التفاضل اللغوية فأن عملية تعلم لغة ما تعني تعلم جدولة الإشتراطات اللغوية الكونية. فخلال عملية التعلم عدة نماذج من القوانين اللغوية تكوّن بغية الوصول إلى الأنموذج الصحيح. إن سبب إختلاف هذه النماذج فيما بينها يرجع إلى علاقات السيطرة و التحكم فيما بينها. و بمقدور المتعلم أن يغير من تسلسل هذه العلاقات بالإستعانة بإستراتيجيتين تعليميتين تتيح الأولى للمتعلم فقط نقل قانون من موقع أعلى ضمن السلسلة القانونية للغة إلى موقع أدنى فيما تمكنه الإستراتيجية الثانية من نقل القوانين من موقع أعلى إلى أدنى أو بالعكس.


Article
The Invisible Node
العقدة غير المرئية

Author: Balqis I.G. Rashid بلقيس راشد
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2007 Issue: 46 Pages: 349-378
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يقال ان الاصوات المنطوقة بطرف اللسان تنفرد بمكانة خاصة بينهم الانواع الاخرى من الاصوات الصحيحة. وهذه الحقيقة مبنية على اساس هذه الاصوات تفتقر الى العقدة المكانية التي ترتكز عليها. في هذا البحث سنوظف هذه الحقائق في تحليل صرفي صوتي لدحض المزاعم القائلة بان الاصوات الطرف لساني محدد على نحو شامل في العربية وان الاصوات المتماثلة النطق غير جائزة في العربية.

Keywords

Node


Article
An investigation of the Effects of Oral Reading Fluency on the Comprehension of Iraqi Learners at the University Level
دراسة في تأثيرات سلاسة القراءة الشفهية على إدراك الطلبة العراقيين في الجامعة

Authors: Balqis I.G. Rashid بلقيس --- Alaa A. A. Ar-Riyahi الاء
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Volume: 2 Issue: 54 Pages: 1-23
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Extensive research on reading in English as a first language has shown the critical role fluency plays in successful text comprehension. Most research indicate that good reading ability is virtually impossible in the absence of fast and accurate word recognition skills and reading fluency. Contrary to the increasingly important role reading fluency has been given in English L1 settings, it has attracted scant attention in L2 and FL settings because it is expected to grow naturally as reading skills develop. Some preliminary studies on reading fluency in L2 or FL contexts have directed the attention of researchers and educators to the issue of whether reading fluency plays a crucial role in successful text comprehension. This study deals with the comparative relationship between students' abilities in oral reading fluency (ORF)and their comprehension of text. It deals with a serious problem facing students of English at the university level in Iraq. It is a common observation that these students are slow readers. This, in fact, has a very negative effect on their academic achievement. It is a stumbling block in the way of doing their assignments and performing their academic tasks. It also deals with the development of the reading ability at the first three stages at the university level.

لقد أظهرت الدراسات الواسعة حول القراءة في اللغة الانكليزية الأم الدور الخطير الذي تلعبه سلاسة القراءة في الفهم الصحيح للنص. لقد بينت معظم البحوث أن قابلية القراءة الجيدة غير ممكنة عمليا في غياب القابليات السريعة والدقيقة في إدراك الكلمات و سلاسة القراءة. و بخلاف ما نالته سلاسة القراءة من اهتمام متزايد في محيط اللغة الانكليزية الأم, فقد جذب هذا الموضوع الاهتمام الضئيل في محيط اللغة الانكليزية كلغة أجنبية أو لغة ثانية لان من المتوقع أن تتقدم سلاسة القراءة بصورة طبيعية مع تطور قابليات القراءة. لقد وجهت الدراسات التمهيدية حول سلاسة القراءة في محيط اللغة الانكليزية كلغة ثانية أو أجنبية اهتمام الباحثين و المثقفين إلى مسالة فيما إذا كانت لسلاسة القراءة الدور الحاسم في الفهم الصحيح للنص . تبحث هذه الدراسة في العلاقة المقارنة بين قابليات الطلاب في سلاسة القراءة الشفهية و فهمهم للنص. يدرس هذا البحث مشكلة خطيرة تواجه طلاب اللغة الانكليزية من العراقيين في الجامعة. فمن الملاحظ بصورة عامة أن هؤلاء الطلاب بطيئي القراءة. و لهذه القراءة البطيئة في الواقع مردودات سلبية على تحصيلهم الأكاديمي. فهي عائق في طريق أداء فروضهم الدراسية وانجاز واجباتهم الأكاديمية. كما تبحث الدراسة في تطور قابلية القراءة في المراحل الثلاثة الأولى من الجامعة.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2010 (2)

2007 (1)