research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
For the practical dimension (Fisher effect)
البعـد العمــلي لـ( أثــر فيـشر)

Author: Dr.Abdul Rasul Ali Hussein د. عبد الرسول علي
Journal: Iraqi Journal For Economic Sciences المجلة العراقية للعلوم الاقتصادية ISSN: 18128742 Year: 2011 Issue: 28 Pages: 109-129
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Fisher's Effect is considered one of the best well- known Explanations of Gibson's paradox. So this study deals with this subject from three aspects. The first was devoted to the Explanations of Gibson's paradox by many Economist, namely ( Wicksell), Fisher, Keynes and Barsky). The second one addresses the theoretical debate about Gibson's paradox and Fisher's Effect with the view point of the researcher. While the third aspect displays the empirical Aspects of Fisher's Effect, which represents the contribution of the researcher.

المستخلص إن ( اثر فيشر) يعد واحداً من افضل التفسيرات المعروفة لـ( تناقض جبسون) لذا فإن الدراسة التي بين أيدينا تتناول هذا الموضوع من جوانب ثلاث. خصص الاول منها لعرض التفسيرات لتناقض جبسون التي جاء بها عدد من الاقتصاديين وتحديداً (فكسل، فيشر، كينز، بارسكي). اما الجانب الثاني فانه يتناول الجدل النظري حول( تناقض جبسون) و( اثر فيشر). مع اشارة لرأي الباحث اما الجانب الثالث فانه يستعرض الجوانب التطبيقية لـ( اثر فيشر) والتي تمثل إسهام الباحث في هذا المجال.

Keywords


Article
Feminine or currency revaluation
ترشيق العملة أم رفع سعر الصرف

Author: Dr.Abdul Rasul Ali Hussein د. عبد الرسول علي حسين
Journal: Iraqi Journal For Economic Sciences المجلة العراقية للعلوم الاقتصادية ISSN: 18128742 Year: 2011 Issue: 29 Pages: 4-5
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

لقد شغل موضوع رفع الاصفار بال الكثير من الاكاديميين والمتخصصين الذين تراوحت آراؤهم بين التاييد والمعارضة ، وآخر ماطرح في هذا الاطار البحث الذي قدمه زميلنا الدكتور (فلاح ثويني) في المؤتمر الذي عقد في كليتنا والذي نشر خلاصة منه في هذا العدد، وعرض فيه تجارب بعض الدول التي اقدمت على حذف الاصفار عن عملاتها التي اسفرت عن نتائج متباينة بحسب ظروف كل دولة.
في رأيي ان الدينار العراقي بحاجة الى اصلاح ، ولكنه اصلاح من نوع آخر ، لانه لا يدور في فلك رفع الاصفار بل يتجاوزه الى رفع سعر صرف الدينار ، وهذا ما يدفعني الى مناقشة مصطلح (رفع الاصفار) قبل الخوض في مبررات تعديل سعر الصرف.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Year
From To Submit

2011 (2)