research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Mental image and its applications in Pottery old Iraq
الصورة الذهنية وتطبيقاتها في فخار العراق القديم

Author: Dr.Hussam Sabah Jered حسام صباح جرد
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 91-112
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Formed amental picture ofthe starting point oftheancientIraqiartregardedasthe real beginning ofthe idea ofcrude, which was the basis for theemergenceofmany works ofpottery, implicationsofexpressingideas and beliefsMathmlhofalldescriptionsandsymbolshave become asignificantpartoftheancientcivilization of Iraq.The discussion dealt withthe mental imageand its applicationsinthepotteryof ancient Iraqand its relationshipMoundzartisticpotter, as research has includedfour seasons, Mefirst, including the methodological frameworkfor research andcontainedaresearchproblemthat has beenthehighlightofthe indicators thatcontributed to theformationofa mental imageinthe old Iraq, as well as the importance of researchandtheneed for it, and theaim of the researchrepresented by(knownmechanismsoffunctioningofmentalimagesinthepotteryof ancient Iraq), while the limitedboundariesofresearchon the study ofpotteryfrom the beginning ofthe old Babylonian eraanduntil the end(2004-1500 BC). M., researcher hasidentifiedsometermsanddefined. The second chapterhasincludedtheoreticalframeworkwhichcontainedtwo topics, takingfirsttopic:the concept ofmentalimagephilosophicallyandpsychologically, while Mesecondsectionb: the mental imagein the mind ofthe old Iraq, down to the indicatorsresulting from thetheoretical framework, and endedthe second quarterwith previous studieswhereresearcherdid not finda previous studysimilar to thisstudy.Singledinthe third quarterresearcherprocedures, which includedthe research community, which has beenconfinedtob(72)model, andconfinedinthe research sample(5)samplesandtheresearcheranalyzedaccordingtodescriptive analytical method. MeChapterIVof the most importantfindings and conclusions, suggestions and recommendations.Theresearcherfounda number ofresults, including:1.Workedinthemental image ofthe old Iraqiarton the axis ofshorthandandModulationandabstraction.2.Mental imageIworkedin the art ofancientIraqtothe concept andmeaningthroughsubmissionofconceptsand meanings.3.Theresearcherpresenteda set of conclusionsonthebuiltaccordingtothefindingsofthe results, which include:4.ThementalityofpotteryinancientIraqhad the advantage ofanopenmindworkingthroughthe concepts ofreductionandmodificationonthecreativityofthe forms andsymbolsofthe implications ofintellectualandaesthetic. 5.Meaningforman important goalofthepotteryinthe old IraqicommunicateideasandbeliefsandsubmittingformsinnaturetoAtkhalosenseofideologicalandmythicaladditiontotheaestheticsense. Thesearchendedwith a listof sources

شكلت الصورة الذهنية نقطة انطلاق للفن العراقي القديم إذ اعتبرت البداية الحقيقية للفكرة الخام التي كانت الأساس في ظهور العديد من الأعمال الفخارية, ذات المضامين المعبرة عن الأفكار والمعتقدات بكل ماتحمله من توصيفات ورموز باتت تشكل جزءً مهماً من حضارة العراق القديم.وقد تناول البحث الصورة الذهنية وتطبيقاتها في فخار العراق القديم وعلاقتها بالمنجز الفني الفخاري, إذ تضمن البحث أربعة فصول, عني الأول منها بالإطار المنهجي للبحث واحتوى على مشكلة البحث التي تم فيها تسليط الضوء على المؤشرات التي أسهمت في تشكيل الصورة الذهنية في العراق القديم, فضلاً عن أهمية البحث والحاجة إليه, وهدف البحث المتمثل بـ(تعرف آليات اشتغال الصور الذهنية في فخار العراق القديم), فيما اقتصرت حدود البحث على دراسة الفخاريات من بداية العصر البابلي القديم وحتى نهاية (2004-1500)ق.م, وقد قام الباحث بتحديد بعض المصطلحات وتعريفها.أما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري الذي احتوى على مبحثان, تناول المبحث الأول: مفهوم الصورة الذهنية فلسفياً وسايكولوجياً, فيما عني المبحث الثاني بـ: الصورة الذهنية في فكر العراق القديم, وصولاً إلى المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري, وانتهى الفصل الثاني بالدراسات السابقة حيث لم يجد الباحث دراسة سابقة مشابهة لهذه الدراسة.فيما اختص الفصل الثالث بإجراءات الباحث, وقد تضمنت مجتمع البحث الذي تم حصره بـ(72) أنموذج, وحصرت عينة البحث في (5) عينات وقام الباحث بتحليلها وفق المنهج الوصفي التحليلي.عني الفصل الرابع بأهم النتائج والاستنتاجات والمقترحات والتوصيات.وقد توصل الباحث إلى جملة من النتائج ومنها:2.اشتغلت الصورة الذهنية في الفن العراقي القديم على محور الاختزال والتحوير والتجريد. 3.اشتغلت الصورة الذهنية في فن العراق القديم على المفهوم والمعنى من خلال تقديمها للمفاهيم والمعاني. وقد قدم الباحث مجموعة من الاستنتاجات بُنيت على وفق ما توصل إليه من النتائج والتي منها:1.إن ذهنية الفخار في العراق القديم تمتاز بأنها ذهنية متفتحة تعمل من خلال مفاهيم الاختزال والتحوير على إبداع أشكال ورموز ذات دلالات فكرية وجمالية.2.شكّل المعنى هدفاً مهماً للفخار العراقي القديم في توصيل الأفكار والمعتقدات السائدة وتقديمها بأشكال ذات طابع لاتخلو من حس عقائدي وأسطوري بالإضافة للحس الجمالي.وانتهى البحث بقائمة المصادر.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2016 (1)