research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Job Satisfaction among Nurses in Rzgary Teaching Hospital in Erbil City
الرضا الوظيفي لدى الممرضين في مستشفى رزكاري التعليمي في مدينة أربيل

Authors: Fereidoon Mahmoudi --- Forough Rafii --- Muaf Abdulla Karim --- Bakhtyar Othman Omer
Journal: kufa Journal for Nursing sciences مجلة الكوفة لعلوم التمريض ISSN: 22234055 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 16-21
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Studying job satisfaction among nurses is important because it is necessary to distinguish between positive and negative aspects of job satisfaction. Objectives: this study aimed to assess the level of nurse's job satisfaction and factors that influence nurse's job satisfaction in Rzgary Teaching hospital in Erbil city/Iraq. Methods: A cross-sectional design was selected and included 65 nurses working in Rzgary Teaching hospital in Erbil city in Iraq by using questionnaires to collect the data.Results: the study showed that (27.7%) of nurses were satisfied with their orientation period to hospital when they have been working for less than one year. 44.4% of nurses were satisfied with their supervisor or leader. The majority of nurses (50.8%) were very satisfied with nursing staff as a resource. It also represented salary, patient and family attitude, shift and hours, and lack of support from management are four factors that have a negative impact on nurse's job satisfaction which were 58.5%, 41.1%, 40.0%, and 52.3% respectively. Conclusions: Nurses, which work in Rzgary teaching hospital, were satisfied with their job. Income is one of the main factors that influence nurse's job satisfaction.Recommendation: Further research could be conducted to find various aspects of the job that can be used to increase nurse’s job satisfaction.

خلفية البحث: إن دراسة الرضا الوظيفي بين الممرضات مهم لأنه من الضروري التمييز بين الجوانب الإيجابية والسلبية عن الرضا الوظيفي.الهدف: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم مستوى الرضا الوظيفي للممرضة والعوامل التي تؤثر على الرضا الوظيفي في مستشفى رزكاري التعليمي في مدينة أربيل / العراق.المنهجية : تم اختيار تصميم مقطعي وشملت 65 ممرض وممرضة يعملون في مستشفى رزكاري التعليمي في مدينة اربيل/العراق و جمعت العينة باستخدام اداة الاستبيان باختيار ممرض من العاملين في مستشفى رزكاري التعليمي في مدينه اربيل في العراق باستخدام استبيانات لجمع البيانات.النتائج: اظهرت الدراسة ان 27.7% من الممرضين والممرضات كانوا لديهم رضا خلال فترة التعرف على المستشفى في السنة الأولى من عملهم. وان 44.4٪ من الممرضين لديهم رضا عن المشرف أو المسؤول عنه. وكانت نسبة (50.8٪) من الممرضين لديهم رضا عن الكادر التمريضي كموارد بشرية. وهي تمثل أيضا بالدخل الشهري، ومواقف المريض والعائلة, وساعات العمل والتناوب، وعدم وجود الدعم الإداري, ان هذه العوامل الأربعة لها التأثير السلبي على رضا الممرضين والتي شكلت النسب التالية 58.5٪، 41.1٪، 40.0٪، و 52.3٪على التوالي.الاستنتاج: استنتجت الدراسة ان الممرضين الذين يعملون في مستشفى رزكاري لديهم رضا عن عملهم. وكان الدخل الشهري من اهم العوامل الرئيسية التي تؤثر على الرضا الوظيفي عن الممرض.التوصيات: توصي الدراسه بإجراء مزيد من البحوث لمعرفة الجوانب المختلفة للعمل التي يمكن استخدامها لزيادة الرضا الوظيفي للممرض.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Year
From To Submit

2016 (1)