research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Taxes On Foreign Deposits-Analytical Study For E.U Experience And The possibility Of Applying It In Arab Countries
الضرائب على الودائع الأجنبية- دراسة تحليلية لتجربة الاتحاد الأوربي وإمكانية تطبيقها في بلدان عربية مختارة

Author: Hashim Mohammed Al-Argoob هاشم محمد العركوب
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2011 Issue: 22 Pages: 133-154
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Originating of taxes on foreign deposits is considered on of themost important and modern subjects. It has been originating after along negotiation concluded by E.U. This system started to be appliedas discounts from the source on interests and deposits of non-residentEuropeans that existed in it's banks with keeping it as secret. Thevalue of discount is about 15% as a first stage and then 20% as asecond stage to become 35% in 2011. This paper tries to get thepossibility of originating of these taxes and to apply it in Arabcountries or on Arab deposits in foreign banks of non-resident Arabs.The paper contains three topics, the cause of originating taxes onforeign deposits, the importance of tax reform in Arab counties, andthe necessary tax procedure to impose taxes on foreign deposits.

يعد موضوع استحداث الضرائب على الودائع الأجنبية من الموضوعات المهمة والحديثة نسبياً في حقل المالية العامة، وقد استحدث هذا النوع من الضرائب بعد مفاوضات شاقة توصل إليها الاتحاد الأوربي، وبدأت هذه الضريبة تطبق على شكل خصومات مقتطعة من المصدر على فوائد الأوربيين غير المقيمين الموجودين في مصارفها مع الاحتفاظ بسريتها المصرفية، وتبلغ قيمة الخصم (15%) في مرحلة أولى لترتفع إلى (20%) في مرحلة ثانية ولتصل إلى (35%) بحلول عام (2011).
ولذلك يسعى البحث إلى الوقوف على إمكانية استحداث هذا النوع من الضرائب وتطبيقها في البلدان العربية إذ يمكن استقطاع نسب ضريبية جديدة على فوائد الودائع الأجنبية للأجانب غير المقيمين في البلدان العربية أو على الودائع العربية في المصارف الأجنبية للعرب غير المقيمين، وتضمن البحث ثلاث محاور رئيسة هي دواعي استحداث الضرائب على الودائع الأجنبية أولاً وأهمية الإصلاح الضريبي في البلدان العربية ثانياً والتدابير الضريبية المقترحة لفرض الضرائب على الودائع الأجنبية ثالثاً.


Article
Financial Reflections of External debts A Case-study for selected Developing countries (1990-2008)
الانعكاسات المالية للديون الخارجية – حالة دراسية لبلدان ناميةمختارة للمدة (1990-2008)

Author: Hashim Mohammed Al-Argoob هاشم محمد العركوب
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2010 Issue: 20 Pages: 87-123
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The problem of financial decrease and the disability to managefinancial incomes needed to finance the general burdens in spite offollowing monetary policies and the expanded credits lead toprivatization and this make the country fall in external indebtness,These debts consume great ratios of the budgets of the indebtedcountries especially the rang of external indebtness which is equalthe double of G.D.P. in some developing countries and the Arabs inparticular. Therefore, these countries third to practice the programsof economic reform, which resulted in desired financial effects indiminishing the levels of external indebtedness for the period after1991.

إن مشكلة الانحسار المالي وعدم قدرة البلد على تدبير الإيرادات المالية الكفيلة بتمويل أعبائها العامة بالرغم من إتباعها السياسات النقدية والاقتراضية التوسعية ولجوءها إلى الخصخصة، أدى بها إلى الوقوع في مأزق المديونية الخارجية وتداعياتها المختلفة إذ أصبحت هذه الديون تستنزف نسب كبيرة من موازنات البلدان المدينة لاسيما أن معدل المديونية الخارجية أخذ يعادل ضعف حجم الناتج المحلي الإجمالي في بعض البلدان النامية ومنها العربية مما حدا بهذه البلدان إلى تطبيق برامج الإصلاح الاقتصادي وهو ما نتج عنه آثاراً مالية مرغوبة في تدني مستويات المديونية الخارجية في المدة ما بعد عام 1991.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2011 (1)

2010 (1)