research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Negation of the Meaningful Space in Lorca's Poet in New York
نفي الفضاء الحامل للمعنى في ديوان لوركا شاعر في نيويورك

Author: Hussein A. Zahra Majeed حسين عبد الزهرة مجيد
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2013 Issue: 64 Pages: 28-40
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

In this paper, my intention is to examine the negation of meaningful space as represented in images of emptiness, disorientation, and the void. It summons death in the name of everlasting life and attempts to give voice to silence. Lorca's Poet in New York is the site of unique convergence of two desires, one for social revolution and the other to revolutionize poetic discourse by pushing language beyond its limits.

غاية هذا البحث دراسة نفي الفضاء الشعري كما يرد في صور الفراغ والاغتراب . وبهذا فإن العمل الشعري هنا يختصر الموت باسم الحياة الباقية، ويحاول منح الصمت صوتاً جديداً. وديوان لوركا بعنوان "شاعر في نيويورك،" الذي ندرس منه هنا نماذج مختارة، ملعب لرغبتين متطاحنتين، الأولى تتمثل في الثورة الاجتماعية، والثانية في تثوير الخطاب الشعري نفسه، وذلك من خلال دفع اللغة إلى أقصى الحدود الممكنة بحثاً عن المعنى.


Article
Two as a Double Rhythmic Movement in Hemingway's Hills Like White Elephants
"إثنان" كحركة إيقاعية مزدوجة في قصة إرنست همنغواي "تلالٌ كالفيلة البيض"

Authors: Hussein A. Zahra Majeed حسين عبد الزهرة مجيد --- Majeed Sahar Ahmed Mohammed سحر أحمد محمد
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2014 Issue: 70 Pages: 17-30
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Ernest Hemingway's "Hills Like White Elephants" leaves so many unanswered questions for its readers. The story presents typical Hemingway's male and female characters in both dialogue and dilemma. This essay studies the use of two as a double rhythmic movement in the story. It also presents an analysis of different duality objects in the story, in which two entities of each duality are alike, though most of these objects are paradoxical in their nature, complex and ironic. In accordance with his so-called Iceberg Theory, Hemingway stripped his work of everything but the bare essentials, leaving readers to fish through dialogue and bits of narration on their own.

يخلق ارنست همنغواي في قصته القصيرة "تلال كالفيلة البيض" العديد من التساؤلات. وتقدم القصة من خلال الحوار والمعضلة، رجلاً وامرأة هما من شخصيات همنغواي النموذجية. تتناول هذه الدراسة استخدام كلمة "اثنين" "two" في القصة كحركة متكررة وإيقاعية مزدوجة. كما تقدم تحليلاً عن الأشياء الثنائية في القصة، والتي يكون فيها كلا الوجودين في كل ثنائي متشابهين، على الرغم من أن أغلب هذه الأشياء بطبيعتها متناقضة، معقدة، وتهكمية. وانسجاماً مع نظريته المعروفة بجبل الجليد، فقد جرد همنغواي النص من كل شيء إلاّ العناصر الأساسية لعمله، تاركاً للقارئ حرية الإختيار من خلال الحوار، والمقاطع السردية القصيرة.


Article
The Symbolic Meaning of the Sea in Joyce's A Portrait of the Artist as a Young Man
المعنى الرمزي للبحر في رواية جويس "صورة الفنان شابا"

Authors: Ridha Thanoon Ali رضا ذنون طه --- Hussein A. Zahra Majeed حسين عبد الزهرة مجيد
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2015 Issue: 73 Pages: 47-62
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Sea water, throughout the ages, exerts a profound influence on English literature in general and the novel in particular being a fertile source wherefrom novelists can borrow images and symbols. Such is the case, water imagery and its derivative, be it what it may be, are exploited by James Joyce as a means whereby he combines the modernist focus on the city with a universal perspective including the sea making out of the sea a meditative gate for the realization of the world. This paper explores the centrality of the sea water, whatever their symbolic value may be, to Joyce's A Portrait of the Artist as a Young Man. The sea, throughout of the novel, ties some bi-movements as death-life, constraint-freedom, finite-infinite circles.

أثّرت مياه البحر، عبر مختلف الأزمان، تأثيراً عميقاً على الأدب الإنجليزي عامةَ، وعلى الرواية بصورة خاصة، وذلك لأنها منهل ثرٌّ يمكن للروائيين من خلاله إستعارة الصور والرموز. وبناءً على ذلك، إستغل جيمس جويس صورة المياه وما يتبعها وسيلة يمكنه من خلالها ربط التركيز المعاصر على المدينة بالمشهد الكوني الضمني للبحر، جاعلاً من هذا بوابةً تأملية لفهم العالم. وتكشف هذه الدراسة عن مركزية البحر أو المياه، أياً كانت قيمتها الرمزية، بالنسبة إلى رواية جويس "صورة الفنان في شبابه"، فالبحر من خلال الرواية يربط بعض الحركات الثنائية الدائرية كالحياة والموت، الحرية والعبودية، والنهائي واللانهائي.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2015 (1)

2014 (1)

2013 (1)