نتائج البحث : يوجد 1

قائمة 1 - 1 من 1
فرز

مقالة
Terza rima Al-Muwashah
انزياح موسيقى الموشحات وإيقاعاتها

المؤلفون: Khaleel Ibraheem Abdul-Wahhab خليل ابراهيم عبد الوهاب --- Lu'ai Saihood Fawwaz لؤي صيهود فواز
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x السنة: 2016 الاصدار: 69 الصفحات: 134-157
الجامعة: Diyala University جامعة ديالى - جامعة ديالى

Loading...
Loading...
الخلاصة

The following study which is entitled "Aspects of Deviation in Andalusian Poetry: The Poets of Altawa'f and Marabouts Age as an Example" came in an introduction, three chapters, and a conclusion.The study started with the introduction in which the researcher clarified that art exists only because of the special power of deviation and establishing a new pattern in which the reality is carried by fantasy and the non-existed exists. Imagery in poetry is regarded as the creation of a fantasy free of any conventions because it derives it from a perceptional element. Consequently, the researcher has reviewed some similar terminology, then selected the most comprehensive term ,i.e., deviation which stimulates the mind by crossing convention. The first chapter discussed replicative deviation, then the second chapter dealt with structural deviation or linguistic deviation which depends on linguistic conventional devices to convey abstract insight. The third chapter discussed the musical perspective which is the deviation of phonetic structure. This chapter contained a theoretical introduction discussed the phonetic structure and rhythm and their role in deviation. The difficulties that faced the researcher in this study represented by the amount of deviation in Andalusian poetry. The variety of styles, patterns and poets pushed the researcher to the perfection in the choice to give this phenomenon a theoretical representation. The other difficulty was reviewing terza rima because as it is known that it does not follow a certain rhythm which is a type of deviation from the general system of rhymed verse. The conclusion came up with the results of the study which depended on the descriptive analytical method in studying deviation.

يحاول الانزياح الصوتي استجلاء أبرز المظاهـر الصوتية من خلال بُعـدين رئيسين, أولهما: إيقاعي مقنّن بوصفه نظامًا يتمثل في الأوزان العـروضية وثانيهما: القوافي, وقـد لاحظنا ان الالتزام بالأوزان العـروضية والقوافي لا يعني سقوط قصائد الشعراء في نمطية الموروث, إنما هناك متغيرات يفرضها تبدل الحالة النفسـية والانفعال الشعـوري وتغيرات المكان للمبدع, وقـد رصدت مظاهـر القافية من حيث الأشكال الصوتية العامة وطولها وحركاتها وتكرارها داخل حدود البيت الشعري وما لها من أثر في موسيقية البيت والمعنى, فهي تعمل على خلق شعـرية البيت من خلال ما تحققه من ترجيع صوتي ونغمي يزيد من موسيقية القصيدة, فضلًا عن دورها في تكثيف الدلالة. وتُعـد الموسيقى من المرتكزات الأساسية للنص الشعـري, فهي الوسيلة الرئيسة التي يمكن من خلالها التمييز بين الشعـر والنثر. وَالشعـر في صياغته الفنية يتكون من تفعـيلات تكسب القصيدة نغمًا مؤثرًا يشـد المتلقي للإصغاء. فالعلاقة بين الموسيقى والشعـر علاقة عضوية تفرضها أحاسـيس الشاعر وأفكاره وتبرّرها عاطفته.ويبدو أن الموشح تجديدٌ شكلي محدود ولم يأخذ مداه لأنه جزئي، إِذ نرى أن الحداثة والتجديد شكل ومضمون, لـذلك فإن حصر أوزان الموشحات الأندلسـية جميعـًا أمـر يُعـدّ ضربًا من الاجتهاد الشخصي, إذ إن ذلك موكول بالوقوف على النتاج التوشـيحي الأندلسي كله .ولـذلك فقـد أصبح هـذا المرتكز الفني موضوع اهتمام النقاد قديمًا وحديثًا، فهو في رأيهم كيان المتن الشعري، وبوساطته يتحقق الترابط اللحمي بين المستويات الإيقاعية والدلالية والنحوية لتبدو القصيدة وحدة متكاملة بنائيًا وفكريًا تترك أثرها الفاعل في ذاكرة المتلقي إذ ان نفسه بدأت تتوق إلى هـذا الإطار النمطي بعـيدًا عن الجملة النثرية التي تغني تراكيبها بقوانين ذات ضرورات إيقاعية.

الكلمات المفتاحية

Aspects of Deviation --- الانزياح

قائمة 1 - 1 من 1
فرز
تضييق نطاق البحث

نوع المصادر

مقالة (1)


اللغة

Arabic (1)


السنة
من الى Submit

2016 (1)