research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
Exudative epidermitis in Iraqi camels
التهاب الجلد النضحي في الإبل العراقية

Authors: M. H. Hussain مثنى هادي حسين --- F. G. Habasha فيصل غازي حباشة
Journal: Al-Qadisiyah Journal of Veterinary Medicine Sciences مجلة القادسية لعلوم الطب البيطري ISSN: 18185746 23134429 Year: 2011 Volume: 10 Issue: 2 Pages: 61-65
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

The survey began in December 2008 & finished in June 2009 in three governorates; Al-Qadissiya, Al-Najaf & Al-Muthanna in different locations inspecting 2412 dromedaries, we found out bacterial affections, samples were carried out to detect the exudative epidermitis with Staphylococcus hyicus in 213 camels which present 8.8% of the total inspected camels. There was an obvious age-depending infection; exudative epidermitis diagnosed in 74.2% in camels ranged in 5-10 years old, 15% in camels less than 5 years old & 10.8% in camels more than 10 years old.

بدأت هذه الدراسة في كانون الأول 2008 وانتهت في حزيران 2009 في مواقع مختلفة من ثلاث محافظات; القادسية, النجف والمثنى حيث تم فحص 2412 من الإبل ذات السنام الواحد, تم تشخيص التهاب الجلد النضحي في هذه الحيوانات بعد اخذ العينات لإجراء الفحوصات البكتيرية عليها واتضح أن الإصابة كانت متسببة عن بكتريا المكورات العنقودية المسماة Staphylococcus hyicus في 213 بعير والتي تمثل نسبة 8.8% من مجموع الحيوانات المفحوصة. 74.2% من الحيوانات المصابة كانت بعمر 5-10 سنة, في حين بلغت نسبة الإصابة في الإبل دون سن الخامسة 15% فضلا عن 10.8% من الإبل المصابة جاوزت أعمارها العشرة سنوات وهذا ما يشير إلى ارتفاع نسبة الإصابة بالتهاب الجلد النضحي في الإبل بعمر 5-10 سنة دون غيرها.


Article
Cytological analysis of transtracheal washes from healthy camels in Al-diwaniya province
التحليل الخلوي لغسول عبر الرغامى من ابل معافاة في محافظة الديوانية

Authors: F. G. Habasha فيصل غازي حباشة --- M. H. Hussain مثنى هادي حسين
Journal: Al-Qadisiyah Journal of Veterinary Medicine Sciences مجلة القادسية لعلوم الطب البيطري ISSN: 18185746 23134429 Year: 2014 Volume: 13 Issue: 1 Pages: 124-127
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

This study was coducted to quantity the cytological parameters; total protein TP, white blood cells count WBCc and differential WBCc; from transtracheal washes TTW (sometimes called transtracheal aspirate)from thirty healthy camels in Al-diwaniya province. Both sexes were included and the animals ranged in 5-10 years old. The total protein measured by the spectrophotometer ranked in 6.2-7.9 mg/dl, WBCc was 595-643/µl while the differential WBCc record 60% lymphocytes, 28% macrophages, 10% neutrophils, 1% eosinophils and 1% basophils. There was no obvious regard to gender or age on these parameters.

استهدفت هذه الدراسة تقييم المعايير الخلوية: البروتين الكلي, عدد خلايا الدم البيض والعد التفريقي لخلايا الدم البيض، من غسول عبر الرغامى من 30 حيوان من الابل المعافاة في الديوانية من كلا الجنسين وبأعمار تراوحت بي 5 الى 10 سنة. تراوحت نتائج تحليل المطياف الضوئي للبروتين الكلي 6.2-7.9 كما اظهر عد خلايا الدم البيض معدلا 595-643لكل مايكروليتر فيما اظهر العد التفريقي للخلايا البيض نسبة 60% للخلايا اللمفية, 28% للخلايا البلعمية, 10% للعدلات, 1% للحمضات و 1% للقعدات. لم يكن هنالك اي تأثير واضح للجنس او العمر على اي من المعايير الانفة الذكر.


Article
Demodectic mange in Iraqi camels
الجرب الدويدي في الابل العراقية

Authors: M. H. Hussain مثنى هادي حسين --- F. G. Habasha فيصل غازي حباشة --- M. K. Faraj محمد قاسم فرج
Journal: Al-Qadisiyah Journal of Veterinary Medicine Sciences مجلة القادسية لعلوم الطب البيطري ISSN: 18185746 23134429 Year: 2012 Volume: 11 Issue: 1 Pages: 1-5
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

The survey began in December 2008 & finished in June 2009 in three governorates; Al-Qadissiya, Al-Najaf & Al-Muthanna in different locations inspecting 2412 dromedaries, we found 55 affected camels with demodectic mange, samples were carried out to detect the mange, they present 2.3% of the total inspected camels. Demodectic mange was diagnosed in 58.2% of camels ranged in 5-10 years old & 16.4% of camels more than 10 years old & 25.4% in camels less than 5 years old which indicate the high incidence in camels aged in 5-10 years.

بدأت هذه الدراسة في كانون الأول 2008 وانتهت في حزيران 2009 في مواقع مختلفة من ثلاث محافظات; القادسية, النجف والمثنى حيث تم فحص 2412 من الإبل ذات السنام الواحد, تم تشخيص الجرب الدويدي في هذه الحيوانات بعد اخذ العينات لإجراء الفحوصات المختبرية عليها واتضح أن الإصابة كانت متسببة عن حلم الدويدية في 55 بعير والتي تمثل نسبة 2.3% من مجموع الحيوانات المفحوصة. 58.2% من الحيوانات المصابة كانت بعمر 5-10 سنة, في حين بلغت نسبة الإصابة في الإبل دون سن الخامسة 25.4% فضلا عن 16.4% من الإبل المصابة جاوزت أعمارها العشرة سنوات وهذا ما يشير إلى ارتفاع نسبة الإصابة بالجرب الدويدي في الإبل بعمر 5-10 سنة دون غيرها.


Article
Papillomatosis in Iraqi camels
الثالول في الابل العراقية

Authors: M. H. Hussain مثنى هادي حسين --- F. G. Habasha فيصل غازي حباشة --- S. A. Hasso سليم امين حسو
Journal: Al-Qadisiyah Journal of Veterinary Medicine Sciences مجلة القادسية لعلوم الطب البيطري ISSN: 18185746 23134429 Year: 2012 Volume: 11 Issue: 1 Pages: 70-74
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

The survey began in December 2008 and finished in June 2009 in three governorates; Al-Qadissiya, Al-Najaf and Al-Muthanna in different locations inspecting 2412 dromedaries, we found 102 affected camels with papilloma, samples were carried out to detect the papillomatosis histologically which present 4.2% of the total inspected camels. There was an obvious age-depending infection; papillomatosis was diagnosed in 77.5% of camels ranged in 5-10 years old and 22.5% of camels more than 10 years old and 0% in camels less than 5 years old.

بدأت هذه الدراسة في كانون الأول 2008 وانتهت في حزيران 2009 في مواقع مختلفة من ثلاث محافظات; القادسية, النجف والمثنى حيث تم فحص 2412 من الإبل ذات السنام الواحد, تم تشخيص الثالول في هذه الحيوانات بعد اخذ العينات لإجراء الفحوصات المختبرية عليها واتضح أن الإصابة كانت متسببة عن الثالولPapillomatosis في 102 بعير والتي تمثل نسبة 4.2% من مجموع الحيوانات المفحوصة. 77.5% من الحيوانات المصابة كانت بعمر 5-10 سنة, في حين بلغت نسبة الإصابة في الإبل دون سن الخامسة 0% فضلا عن 22.5% من الإبل المصابة جاوزت أعمارها العشرة سنوات وهذا ما يشير إلى ارتفاع نسبة الإصابة بالثالول في الإبل بعمر 5-10 سنة دون غيرها.


Article
Phylogenetic analysis of ovine herpes virus-2 (OHV-2) in malignant catarrhal fever infected cattle in Al-Qadisiyah governorate of Iraq
التحليل التطوري لفيروس الهربس (OHV-2) في الأبقار المصابة بالحمى الزلزالية الخبيثة في القادسية في العراق

Loading...
Loading...
Abstract

Ovine herpesvirus-2 is a member of the gammaherpesviruses of the herpeseviridae, which is the etiologic agent of malignant catarrhal fever (MCF), a significant fatal disease of cattle. MCF disease was diagnosed in native Iraqi cattle of Al-Qadisiyah governorate of Iraq, during the period from April 2014 and August 2016. Twenty-three blood samples were collected from clinically suspected cattle. The presence of the virus in samples was ascertained based on clinical pictures, postmortem examination and molecular assays. Pansystemic involvement included respiratory, digestive, urinary, nervous systems and ocular lesions were described. A molecular analysis based on a tegument protein gene by specific semi-nested-PCR, DNA sequence and multiple alignments of all PCR products confirmed the Ovine herpesvirus-2 (OHV-2) infection, and revealed a single and double nucleotide deletion, insertion and substitutions. Some of these mutations were non-silent, resulting in changes at the predicted amino acids level into viral tegument protein. The phylogenetic analysis showed the disease was caused by two genovariants of OHV-2 including at one cluster and were related to other sequences from others countries was analyzed. MCF is sporadically occurring in cattle in Iraq, the head and eye form is more pronounced form. It has been concluded that study is provides valuable information about the genetic variation among the OHV-2 genotypes in Iraqi cattle. Based on sequence and phylogenetic analysis of tegument protein gene, this paper elucidated genetic relationship between identified Iraqi OHV-2 with other strains detected in other geographical regions. These results provide new information on the epidemiological and genetically of OHV-2 in Iraq.

يعد فايروس هربس الأغنام أحد أفراد مجموعة كاما هربس العائدة لعائلة الهربس. مسبب هذ الفيروس مرض الحمى النزلية الخبيثة وهو مرض قاتل يصيب الماشية. تم تشخيص هذا المرض في هذه الدراسة في محافظة القادسية في العراق خلال الفترة من نيسان 2014 لغاية آب 2016. تم جمع ثلاث وعشرين عينة دم من الحيوانات المشتبه باصابتها حيث تم تأكيد التشخيص عن طريق العلامات السريرية وفحص ما بعد الموت والتشخيص الجزيئي للفايروس. وقد لوحظ انتشار واسع للاصابة في اجهزة الجسم حيث شملت الجهاز التنفسي والبولي والعصبي والعيون. وتحدث الاصابة بحمى النزلية الخبيثة بحالات فردية في الماشية في العراق وهي شكل الرأس والعين ويعد من أكثر أشكال المرض حدوث. فيما كان التشخيص الجزيئي معتمدا على تفاعل البلمرة المتسلسل عن طريق تشخيص أحد الجينات التركيبية للفايروس يسمى tegument protein gene، أظهرت نتائج التشخيص الجزيئي وجود حذف وإدخال واستبدال بعض القواعد النيتروجينية حيث كانت بعض هذه الطفرات فعالة لتنتج تغير في تسلسل الأحماض الأمينية في بروتينات غلاف الفايروس. اظهر التحليل الوراثي إن الفايروس المسبب لهذا المرض قد يحتوي على نمطين على مسوى التغيرات الجينية من فيروس OHV-2 في نفس التصنيف ضمن بنك الجينات مع بعض الاختلافات التغيرات الجينية فيما بين النمطين من جهة وبين الأنماط الأخرى المثبتة في بعض الدول المجاورة. تم في هذه البحث العمل تم دراسة الاختلافات الجينية بين الفايروس المثبت في العراق مع الفايروسات المثبتة في الدول الاخرى من خلال تعاقب الجينات المسؤولة عن صناعة بروتين الغلاف. لذا فانها من الدراسات المهمة في تحليل وبائية هذا المرض في العراق.


Article
Phylogenetic tree analysis study of bovine papillomaviruses type 1 based on L1 gene in Al-Qadisiyah governorate, Iraq
دراسة تحليلية للشجرة النسيجية لفيروسات البابيلوما النوع الأول استناداً إلى L1 Gene في محافظة القادسية، العراق

Authors: K.A. Mansour خليفة علي منصور --- H.H. Naser حسن علي حاجم --- M.H. Hussain مثنى هادي حسين
Journal: Iraqi Journal of Veterinary Sciences المجلة العراقية للعلوم البيطرية ISSN: 16073894 Year: 2019 Volume: 33 Issue: 1 Pages: 151-155
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Bovine fibropapilloma and papilloma occur in different parts of the skin of animals. Bovine Papillomavirus (BPV) is an oncogenic virus making benign tumor lesion of together mucosal and cutaneous tissue in cattle. In order to confirm the clinical diagnosis; the study planned to make the molecular detection of BPV (DNA) using Polymerase Chain Reaction (PCR) from skin lesions and the phylogenetic analysis. Thirty-eight samples of skin lesions were collected from cattle clinically suspected to be infected with bovine papilloma virus from herds in Al-Qadisiyah Governorate in 2016, the primary clinical diagnosis depended on the morphological appearance and features of the lesion. Deoxyribonucleic Acid (DNA) was extracted from skin lesions; the DNA was examined by PCR technique using specific primer to BPV-1 /L gene-1. Twenty-two samples out of 38 (57,9%), which were collected from different regions in Al-Qadisiyah Governorate, were positive. The sequences of four positive samples of DNA product amplification of (BPV) type-1, L1 gene confirmed the PCR results. These samples had the DNA presented in four accession numbers KY662042-1, KY662043-1, KY662040-1 and KY662041-1. This study proofed that cutaneous bovine papillomatosis related with BPV-1 infection in the cattle herds has affinity to solid skin rather than other epithelial and mucosal tissue.

يحدث الورم الليفي الحليمي في أجزاء مختلفة من الجلد من الحيوانات، إن فيروس الثألول هو فيروس مسرطن يصنع آفة ورمية حميدة من الغشاء المخاطي والأنسجة الجلدية في الأبقار. تم إعداد هذه الدراسة للكشف الجزيئي للفايروس باستخدام تفاعل البلمرة المتسلسل من الآفات الجلدية المأخوذة من قطعان الأبقار في محافظة القادسية عام 2016. وثم تحليل التسلسل في هذه الدراسة حيث جمعت ثمان وثلاثين عينة من الآفات الجلدية في الأبقار التي يشتبه سريرياً بأنها مصابة بفيروس الورم الحليمي البقري، وقد اعتمد التشخيص السريري الأساسي على المظهر الشكلي وملامح هذه الآفة. تم استخراج الحمض النووي الرايبوزي من الآفات الجلدية، وتم فحص الحمض النووي عن طريق تقنية تفاعل السلسة المتبلمرة باستخدام بادئات محدد لجين BPV-1/L. كانت هناك اثنتان وعشرون عينة موجبة للفحص من أصل 38 عينة (بنسبة إصابة 57,89%) جمعت من مناطق مختلفة في محافظة القادسية. وقد أظهر تسلسل أربع عينات إيجابية من تضخيم حمض DNA للجين BPV type-1، L1 لتأكيد نتائج PCR. كانت هذه العينات تحمل الحمض النووي في أربعة أرقام مسجلة KY662042-1 و KY662043-1 و KY662040-1 و KY662041-1. وقد أثبتت هذه الدراسة أن الورم الحليمي الجلدي البقري المرتبط بالعدوى BPV-1 في قطعان الماشية له صلة بالجلد فقط بدلاً من الأنسجة الظهارية والأنسجة المخاطية الأخرى.

Keywords

Papilloma --- Cattle --- PCR --- DNA Sequence

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

English (6)


Year
From To Submit

2019 (2)

2014 (1)

2012 (2)

2011 (1)