research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Armens in the service of the Fatimid State (1073- 1162 A.D./ 468-558 A.D.)
الأرمن في خدمة الدولة الفاطمية (468-558هـ/1073-1162م)

Loading...
Loading...
Abstract

The Fatimid state played an important role in the Islamic history. Egypt was the center of the Fatimid state which dealt with the different groups of people in Egypt wisely. Accordingly, the Armens were in conformity with the state policy and they serve in different areas like politics, economy, management, social and science. This cooperation between the Armens and the Fatimids is the result of the wise policy of the Fatimids towards the Armens

كان للدولة الفاطمية اثر في حركة التاريخ الإسلامي والفكري والعلمي، والمتتبع لأخبار الدولة الفاطمية يجد ندرة الأخبار التي تتحدّث عنها؛ لأنَّ الأخبار وما تبقى منها مبعثراً في بطون الكتب، جعلت الدولة الفاطمية من مصر مركزاً لحكمها، اتبعت سياسة خاصة للتعامل مع مكونات ذلك البلد، إذ نجد الإنصاف والتوافق والسياسة الحكيمة هي نظام الحكم الفاطمي والأرمن قد توافقوا مع سياسة الدولة الفاطمية، وقد شاركوا في خدمتهم في جوانب الحياة السياسية والاقتصادية والإدارية والاجتماعية والعلمية وغيرها من الجوانب المختلفة، وكان سبب هذا التعاون هو ما قامت به السياسة الحكيمة للدولة الفاطمية من الاستفادة من خبرات الأرمن، وتوظيف تلك الخبرات للمصلحة العامة.


Article
Politics of the Fatimids in the isolation of the men of the state (358-567AH / 969-1117AD) "Historical Study"
سياسة الفاطميين في عزل رجال الدولة (358-567 هـ /969-1117م) "دراسة تاريخية"

Loading...
Loading...
Abstract

The nature of the fatimial state and its political trends has an important effect in the management of the state in Egypt. And quickly Egypt becomes the core of the Fatimic crown through the procedures which were taken by the Fatimain in the management of the state and the right planning and their depending on the experiences of Egyptian people from different doctrines and religions without any discrimination, and they did not exclude experienced owners who worked with the previous states. But this did not last because of the ambitions of some of the ministers, mediators, governors and other workers in reachiney the authority which made the caliphs or the (Successors) conduct the isolation procedures, especially in their age of power.

إنَّ طبيعة الدولة الفاطمية واتجاهاتها السياسية كان لها أثر مهم في إدارة الدولة في مصر. فسرعان ما صارت مصر درة التاج الفاطمي، وذلك من خلال الإجراءات التي اتخذها الفاطميون في إدارة الدولة والتخطيط السليم، واعتمادهم على خبرات أبناء مصر من مختلف العقائد والأديان من دون تمييز، ولم يستبعدوا أصحاب الخبرات الذين عملوا مع الدول التي سبقتهم. لكن هذا الحال لم يستمر بسبب طموحات بعض العاملين من الوزراء والوسطاء والولاة والعمال الآخرين، في الوصول إلى سدة الحكم، مما جعل الخلفاء الفاطميين يقومون بإجراءات العزل، ولاسيما في عصر قوتهم.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (1)