research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
An estimation of the costs function and economies of scale and supply functions for calves rearing projects in Hait for the year 2009
تقدير دالة التكاليف واقتصاديات الحجم ودالة العرض لمشاريع تربية العجول في قضاء هيت لعام 2009

Loading...
Loading...
Abstract

Calves fattening projects are considered important economical projects as they supply read meat which is valuable food stuff. The aim of this study is to estimate the optimum quantity of meat as well as the optimum herd size and also to drive supply function for fro calves rearing projects projects in Hait for the year 2009. This could be achieved by estimating long run cost function from cross-section data for claves farmer The results showed that the optimum quantity was (32944) kgs per year and optimum herd was (224) calves, this mean that the average weight of each calf was (150) kgs, and the herd size from the sample was about (74) calves. The results also showed that the minimum average cost was (4026.13) dinars/kgs. The supply function could be derived by equating long run marginal cost with price. The optimum quantity supply was (66478) kgs at (10000) I.D.

تعد مشاريع تسمين العجول من المشاريع الاقتصادية المهمة كونها تعمل من اجل توفير اللحوم. و لما كان المنتج الزراعي كما هو الحال لبقية المنتجين يطمح إلى تعظيم أرباحه والى استغلال موارده استغلالاً امثل لذلك فان تحديد مستوى الإنتاج الذي يتحقق عنده أدنى متوسط كلفة الأجل الطويل وتتحقق عنده الكفاءة الاقتصادية للمنتجين وتحديد حجم الإنتاج الذي تتحقق عنده الكفاءة الفنية تعد من الأهداف التي استهدفتها هذه الدراسة من خلال تقدير دالة التكاليف في الأجل الطويل واقتصاديات الحجم واشتقاق دالة العرض لمشاريع تربية العجول في قضاء هيت لعام (2009) بالاعتماد على بيانات مقطعية لعينة من المزارعين جمعت عن طريق استمارة استبيان أعدت لهذا الغرض . وأظهرت الدراسة أن كمية الإنتاج المثلى لمزرعة تسمين العجول هي (33600) كغم سنوياَ , وان معدل الإنتاج الفعلي للعينة هو (11435.714 ) كغم , والحجم الأمثل كان (228) عجل , في حين الحجم الفعلي هو ( 73.75) عجل أي بمعدل وزن للعجل الواحد قدره بحدود (150) كغم ، وهذا يعني على المنتجين أن يتوسعوا بالحجم إذا مارغبوا باستخدام مواردهم بصورة مثلى , وتبين بان أدنى تكلفه للكغم يمكن أن ينتج بها المنتج الزراعي هي (4626.5) دينار لذلك فان دالة عرض لحوم العجول للمزرعة تبدأ من هذا المستوى ألسعري وتزداد الكمية التي يعرضها المنتج الواحد كلما ازداد السعر عن هذا المستوى إذ تبلغ كمية العرض المناسبة عند السعر (10000) دينار للكغم نحو (64326) كغم ويتم ذلك من خلال زيادة عدد العجول من جهة وبيع العجول عند وزن أعلى من الذي اعتادوا البيع عنده من جهة أخرى .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2010 (1)