research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The effect of metformin on ghrelin serum level in type 2 diabetes mellitus

Authors: Mohammed Nabel Mohammed --- Nahla O M Tawfik
Journal: Iraqi Journal of Pharmacy المجلة العراقية للصيدلة ISSN: 16802594 / EISSN 22642522 Year: 2013 Volume: 13 Issue: 1 Pages: 86-94
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Objectives: Ghrelin is an orexigenic peptide hormone. A great deal of evidence suggests that ghrelin is involved in the development of type 2 diabetes mellitus (DM).The aim of this study was to investigate the effect of metformin on ghrelin serum level in type 2 DM patients. Patients and methods: This case control study was carried out in Al-Wafaa medical center for diabetic and endocrine disorder patients in Mosul from October 2011 to March 2012. In this study 55 type 2 diabetic patients and 20 control healthy subjects was participated. Those patients and subjects was divided into 4 groups. Blood samples had been collected from all subjects and patients and body mass index (BMI) had been calculated for each patient. Fasting blood sugar (FBS) level and ghrelin serum level were estimated for each patient.Results: The study shows a non significant lower mean ghrelin serum level in control diabetic group in comparison to that of control healthy group. There is significant difference in ghrelin serum level between control diabetic patients group and diabetic patients' group using metformin 1000 mg daily at P < 0.05. Ghrelin serum level has a negative correlation with ages more than 30 years old and BMI in both healthy and diabetic individuals.Conclusion: Ghrelin serum level in diabetic patients is tends to be lower when compared with healthy subjects. Metformin increase ghrelin serum level in diabetic patients and this increment was related to the dose and duration.

الخلفية: الغريلين هو هرمون ببتيدي فاتح للشهية .هناك قدر كبير من الأدلة تشير إلى أن هرمون الجريلين يشارك في تطوير مرض البول السكري من النمط الثاني. والهدف من هذه الدراسة هو دراسة تأثير الميتفورمين على مستوى هرمون الجريلين في المصل لدى مرضى السكري من النمط الثاني.المرضى وطرق العمل: أجريت هذه الدراسة في مركز الوفاء الطبي لمرضى السكري وأمراض الغدد الصم في الموصل من تشرين الأول 2011 إلى آذار 2012. شارك في هذه الدراسة 55 مريض سكري من النمط الثاني و20شخص سليم. وقد تم تقسيم هؤلاء المرضى والأشخاص إلى أربعة مجموعات. تم سحب عينات الدم من المرضى ثم تم حساب مؤشر كتلة الجسم لكل مريض وتم قياس نسبة السكر في الدم الصيام ومستوى هرمون الجريلين في مصل الدم لكل مريض.النتائج: تظهر الدراسة انخفاض مستوى هرمون الجريلين في مصل الدم في مجموعة مرضى السكري الضابطة بالمقارنة مع مجموعة السيطرة من الأشخاص الأصحاء. هناك اختلاف معنوي كبير في مستوى هرمون الجريلين بين مجموعة مرضى السكري الضابطة و مجموعة مرضى السكري من الذين يستخدمون الميتفورمين 1000 ملغ يوميا في (0.05>). ان هرمون الجريلين له علاقة سلبية مع العمرلدى الأشخاص ذوي الأعمار أكثر من 30 سنة و علاقة سلبية أيضا" مع مؤشر كتلة الجسم في كل من الأفراد الأصحاء ومرضى السكري .الخلاصة: مستوى الغريلين في المصل لدى مرضى السكري يميل إلى أن يكون أقل بالمقارنة مع الاشخاص الاصحاء. الميتفورمين يسبب زيادة في هرمون الجريلين في مرضى السكري و ان هذا الارتفاع في مستوى الجريلين يزداد مع زيادة جرعة الميتفورمين و مدة تعاطيه.

Keywords

Diabetes --- Ghrelin --- Metformin

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)