research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The reality of foreign trade between Iran and developing countries and its future horizons
واقع التجارة الخارجية بين إيران والدول النامية وآفاقها المستقبلية

Author: Najii Sari Faris ناجي ساري فارس
Journal: Gulf Economist الاقتصادي الخليجي ISSN: 18175880 Year: 2015 Volume: 31 Issue: 26 Pages: 141-174
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Iran is one of oil and natural gas exporter countries, and there are productive sectors contributes on the increase of level of income in Iran via diversification of Iran exports for various consuming and producing goods with developing countries. The Iranian government has sought to liberalize its foreign trade, this has led to improve the economy though eliminating quantitative restrictions on trade. As known, one of the factors that affect the Iranian economic structure is the export. However, this could lead to a change in the balance of payment and exchange rate balance of Iran as a developing country which reliance on import of export of different commodities and services. Therefore, this paper investigates the reality of foreign trade and its future horizon in Iran. However, the progress of Iranian foreign trade comes from big efforts devoted in successful economic development plans. Besides, the international trade has a big significance which is different for country to another country, where it is considered a unique way to meet various needs of goods and services. Based on that, the economic power of a country is derived from its export, and the surplus of trade balance comes from diversified exports alongside with reducing level of import. However, the foreign trade of Iran with developing countries comes from oil export and other consuming and capital goods. In turn, it import some essential resources for to develop different economic sectors in order to mitigate its imports. Consequently, this study focuses the future horizons of Iranian foreign trade which depend on technological progress for various activities of economic sectors in Iran and what are the developing country partners of Iran? And also what are the kinds of export and import between Iran and other developing countries.

تُعد إيران من الدول المصدرة للنفط والغاز الطبيعي, وهناك قطاعات إنتاجية تسهم في زيادة الدخل الإيراني من خلال تنويع صادرات إيران لمختلف السلع الإنتاجية والاستهلاكية مع الدول النامية. وقد عمدت الحكومة الإيرانية إلى تحرير التجارة الخارجية, مما أدى إلى تحسين الاقتصاد الإيراني عن طريق الغاء الحواجز الكمية على الصادرات والواردات. ومن المعروف فإن واحداً من المؤثرات للهيكل الاقتصادي الإيراني هو الصادرات, وهذا يؤدي إلى تغير في ميزان المدفوعات وميزان النقد الأجنبي . وتُعد إيران من الدول النامية التي تعتمد على الاستيرادات والصادرات لمختلف السلع والخدمات, لذا أن البحث يدرس واقع التجارة الخارجية وآفاقها المستقبلية لإيران . لذلك إن تطور التجارة الخارجية الايرانية تأتي عن طريق الجهود الكبيرة في خطط التنمية الاقتصادية الناجحة. إن للتجارة الخارجية أهمية كبيرة تختلف من دولة إلى أخرى, فبعض الدول تعتبر هذه التجارة السبيل الوحيد لاحتياجاتها من السلع والخدمات, لذلك إن قوة الدولة تأتي من قوة صادراتها , وإن الفائض في الميزان التجاري يأتي من تنويع الصادرات وتقليل الواردات. ولذا فأن تجارة إيران الخارجية مع الدول النامية تأتي من تصدير النفط وبعض السلع الاستهلاكية والإنتاجية, واستيراد بعض الموارد الاساسية من هذه الدول عن طريق التبادل التجاري, وقد اعتمدت الحكومة الايرانية على خبراتها العلمية الاقتصادية في تطوير تجارتها الخارجية مع الدول النامية جاء ذلك من خلال تطوير مختلف القطاعات الاقتصادية من أجل التقليل من الاستيرادات. ومن خلال ما تقدم فإن البحث يدرس الآفاق المستقبلية لتجارة إيران الخارجية التي تعتمد على التطور التقني لمختلف نشاطات القطاعات الاقتصادية الايرانية, وما هي الدول التي تتعامل معها إيران من الدول النامية في تجارتها الخارجية وما أنواع الصادرات والاستيرادات بين إيران الدول النامية.


Article
Economic and Social Developments in Iraq : Oil and Health Sectors Model
التطورات الاقتصادية والاجتماعية في العراق : قطاع النفط, وقطاع الصحة أنموذجاً

Author: Najii Sari Faris ناجي ساري فارس
Journal: Gulf Economist الاقتصادي الخليجي ISSN: 18175880 Year: 2017 Volume: 33 Issue: 32 Pages: 147-174
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This paper investigates the economic and social development in Iraq, particularly education and health in light with the economic policies that adopted by some developing countries such as the UAE, Singapore and Malaysia. However the study has analyzed the economic policies in Iraq, and focused on the lack of sustainability of economic reform in various sectors. In addition, it tackled role of oil sector in financing the public budget. The study confirmed that a high reliance on oil has led to weaken investment projects in general. Therefore, sound economic policies must be geared to reduce the high contribution of oil sector through pursuing comprehensive planning that target enhancing the economic progress and activate non-oil sectors.

تناول البحث التطورات الاقتصادية والاجتماعية في العراق مركزاً على واقع الصحة في ضوء التطورات التي حصلت في بعض الدول النامية مثل الإمارات العربية المتحدة وماليزيا وسنغافورة. كما حلل السياسات الاقتصادية في العراق مشيرةً في ذلك إلى القصور المستمر في سياسات الإصلاح الاقتصادي في قطاعات اقتصادية مختلفة، فضلاً عن بين البحث دور القطاع النفطي في تمويل الموازنة العامة للاقتصاد، إذ أكد على إن الاعتماد الكبير على قطاع النفط أدى إلى إضعاف المشاريع الاستثمارية بشكل عام. وبناءً على ذلك، توصل البحث إلى إن هناك حاجة كبيرة لتطبيق سياسات اقتصادية سليمة التي يمكن إن تُكرس في سبيل تخفيض المساهمة الكبيرة للقطاع النفطي في الناتج المحلي الإجمالي الذي يمكن إن يتحقق من خلال تخطيط اقتصادي شامل يستهدف تطوير الاقتصاد بشكل عام وتفعيل دور القطاعات غير النفطية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2017 (1)

2015 (1)