research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Yearning to Youth in Al-Khama'il Divan by Ilia Abu Madhi
الحنين إلى الشباب في ديوان الخمائل لأيليا أبي ماضي

Author: Prof. Dr. Faisal G. Al-Nuaimi أ.م.د. فيصل غازي النعيمي
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2011 Volume: 11 Issue: 1 Pages: 151-162
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Longing to youth is one of the most important phenomena which man feels. This results from his ego remembering the days of youth while he is suffering from old age. The phenomenon of yearning to youth is so prominenent and is found in Al-Khama'il collections which deserves and inspires the study. The research is divided into a preface and three sections. The preface deals with yearning to youth ling uistically and terminologically, Abu Madhi's reasons for yearning and providing a summary of his life. The sections deal with the poet's fear of youth's disappearance and resorting to wine for fear of youth end. The poet's yearning came as a result of internal and external factors because of his excessive sensitivity. He is weeping over youth before it comes to an end. He used wine as a means of pleasure. His longing to youth is increased by fear because old age, more than any other stage of life, brings man nearer to his destiny.

لعل الحنين إلى الشباب من أكثر الحالات الشعورية التي تحس بها الذات الإنسانية كونها حالة تتولد جراء استذكار الذات الإنسانية لفقدها ما تعتزز به سواء على المستوى المادي أو المعنوي.ومن بين أبرز مظاهر الحنين هو الحنين إلى الشباب ذلك أن هذهِ المرحلة تمثل أجمل المراحل العمرية وعند زوالها يدخل الإنسان في مرحلة الشيخوخة وآلامها وقد حاولنا في هذا البحث تقديم قراءة لحنين الشاعر أبي ماضي لشبابه، إذ وجدنا فيه مادة تستحق البحث وقد قامت قراءتنا على تمهيد قدمنا فيه نبذة موجزة عن حياة أبي ماضي، ثم تحدثنا عن دلالة الحنين لغة واصطلاحاً، وفي الجانب التطبيقي تحدثنا عن حنين أبي ماضي إلى شبابه إذ وزعناه على ثلاث فقرات تناولنا في الأولى. خوف الشاعر من زوال الشباب ووجدنا أنه كان يدعو إلى استغلال هذه المرحلة، وفي الثانية تحدثنا عن اتخاذ الشاعر للخمرة وسيلة مسلية جراء فقدانه للشباب. وتحدثنا في الثالثة عن إحساس الشاعر بفناء ذاته وما يحيط به بعد أن فقد شبابه. ثم ختمنا البحث بأهم النتائج التي توصل إليها.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2011 (1)