research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Divine Justice Between God and Passionate Human Beings
العدالة الإلهية بين الخالق وبني البشر العاطفيين

Author: Rafid Sami Majeed رافد سامي مجيد
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2011 Issue: 17 Pages: 247-263
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Justice is the thing that man looks for in his life when wrong deeds are done and waste one's rights. To achieve justice, we are in need of some power that can control itself and never let feelings or something else affect its judgment as usually humans do .Humans can not be the power to execute justice in its perfection because they allow their personal feelings and emotions to have some influence on the judgment they are to take or execute ,and thus they will undergo the pressure of being humans with feelings and passion. So what is the power that can judge in the right way and then execute the judgment perfectly? God only can do it. God can never be affected by any feelings or passions in deciding justice and executing it because if He does ,He will become like humans which is something impossible to take place ever. God's decisions and judgments are so far away from any influence of any kind. However , God may use humans to be His weapon and device of executing His decisions .In this case, He chooses someone to be the weapon just to punish the wrong doer. This chosen person can be the wrong doer himself and thus he became the one who did the wrong thing and he is the one who will punish him as God decided that for him. This study examines the relationship between divine and human anger. The study discusses plays that feature explicitly divine or explicitly human acts of wrath. It engages two complicated amalgamations: human anger mediated through divine wrath and divine wrath conveyed through human agents.

العدالة هي ما يبحث عنه الإنسان إذا ما وقع فعل سئ أضاع الحق . ولتحقيق العدالة، فإننا بحاجة إلى قوة ما تستطيع التحكم بذاتها، ولا تسمح لانفعالاتها ومشاعرها الشخصية أن تؤثر في حكمها كما يفعل بنو البشر في الغالب. لا يمكن للبشر أن يصبحوا هم قوة تنفيذ العدالة في الصورة الاتم والأكمل، لأنهم يسمحون لمشاعرهم وعواطفهم أن يكون لها تأثير واضح على الحكم المراد اتخاذه أو تنفيذه، وبهذا يصبحون عرضة" للضغط المتولد من كونهم بشراً لهم مشاعر وأحاسيس . إذاً " ما هي القوة التي تحكم بشكل صحيح تماما" وتنفذ الحكم على أتم وجه؟ الخالق، هو الوحيد القادر على ذلك ,فهو سبحانه لا يتأثر بأي مشاعر أو عواطف عند إحقاق العدالة وتنفيذها، لأنه إذا ما سمح لذلك أن يحدث فانه سيصبح كخلقه من بني البشر، وهذا ما لا يمكن أن يحدث إطلاقا". إن القرارات التي يتخذها الخالق بعيدة كل البعد عن أي تأثير من أي نوع كان. ومع ذلك ,فان الخالق، قد يتخذ من البشر من يجعله أداة لتنفيذ قراراته. وفي مثل هذه الحالة يختار الخالق احدهم ليكون الأداة التي تعاقب المخطئين. وقد يحدث أن يكون الشخص هذا هو ذاته من أثم وفعل أمرا" سيئا" وبذلك يكون هو من سيعاقب نفسه بنفسه، وينفذ حكم الخالق على نفسه. تتفحص هذه الدراسة العلاقة بين الغضب الإلهي المقدس، وغضب بني البشر، وتناقش ذلك في المسرحيات التي توضح هذا الأمر جليا". إنها تناقش أمرين مختلطين ببعضهما : الغضب الإنساني المنفذ من خلال الغضب الإلهي, والغضب الإلهي المنفذ من خلال البشر كعناصر لتنفيذ هذا الغضب على العباد حينما يخطئون ليحاسبهم الخالق ويحق الحق


Article
Soliloquy is Invalid in Modern Drama
مناجاة النفس باطلة ، غير صالحة في الدراما الحديثة

Author: Rafid Sami Majeed رافد سامي مجيد
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2010 Issue: 15-E Pages: 32-42
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

"A soliloquy is a literary device often used in drama whereby a character relates his or her thoughts and feelings without addressing any of the other characters." Soliloquy is distinct from monologue and aside. The study is treating the absence of the use of the soliloquy in modern drama because some dramatists believe that it is more important to let the audience understand and comprehend that today's playwright makes himself responsible of conveying all the needed information to the audience without blockading the action by adding more soliloquies that can fall into long narrative and descriptive speeches .Modern dramatists strongly have faith in treating the audience with greater respect to assume that the audience can make his own deductions from his own observations. Modern playwrights are sure that the audience can have a full picture of the character if he gets the reality of this character from within to without .Thus it is a conflict between the followers of the traditional school of drama and those followers of the newer school. The study is to shed more light on the ideas that realists believe in when dropping the use of soliloquy in their writings.

مناجاة النفس هي وسيلة أدبية غالبا" ما تستخدم في الدراما حيث تعبر الشخصية المسرحية عن افكاره(ها) ومشاعره(ها)دون توجيه الخطاب إلى أية شخصية أخرى. وتختلف مناجاة النفس عن المونولوج الذي هو مشهد مسرحي يؤديه فرد واحد وعن( الاسايد) وهو الكلام الذي يقال على انفراد .تتعامل هذه الدراسة مع فكرة غياب المناجاة عن الدراما الحديثة وذلك لان بعض المسرحيين المحدثين يؤمنون إن الأهم هو ترك المشاهد يعي و يستوعب إن مسرحي اليوم قد اخذ على عاتقه نقل كل المعلومات المطلوبة إلى المشاهد من دون إعاقة الحركة في العمل الأدبي، عن طريق إضافة المزيد من أحاديث مناجاة النفس التي قد تكون خطابات روي وتوصيف طويلة. يؤمن المسرحيون المحدثون بشدة بضرورة معاملة المشاهد باحترام لافتراض إنه يستطيع أن يحقق لنفسه استنتاجاته الخاصة به عن طريق ملاحظاته الخاصة ,ويرون إن المشاهد قادر على أن يحصل على صورة كاملة عن الشخصية، إذا ما حصل على حقيقة الشخصية من الداخل إلى الخارج. إن هذا صراع بين مريدي المسرح التقليدي وأولئك الذين يقلدون ويتبعون أفكار المدرسة الحديثة . ستسلط هذه الدراسة المزيد من الضؤ على الأفكار التي يؤمن بها الواقعيون عندما يسقطون من أعمالهم استخدام مناجاة النفس.


Article
Symbolism of Earth as a an Element of Nature in Desire Under the Elms by Eugene O'Neil
رمزية الأرض كعنصر من عناصر الطبيعة في مسرحية يوجين اونيل ( رغبة تحت شجرة الدردار )

Author: Rafid Sami Majeed رافد سامي مجيد
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2014 Issue: 24 Pages: 327-337
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The Connection between the human being and nature is not a mere physical link, but spiritual, moral and sensory. This connection culminates when the two sides interact to express a positive or negative reaction until one of them reflects what is going on in the other and is influenced by it genuinely .In his play Desire Under the Elms , Eugene O'Neill clearly shows how the elements of nature influence humans because the latter have to be influenced by one of the four elements constituting nature : air, water, earth, and fire . Each element of these has its impact on the individual's personality and leads to the formation of his identity, which, in, turn, interact with other characters and he/she does what he/she does and reflects whatever feelings he feels . The sum of these actions and feelings results in certain events and sensations which will be exploited by playwright to formulate a dramatic performance to the reader who sees part of his life is being performed , which is reflected in the other figures. He realizes that his character from within the figures contained in the theatrical work and so incredible work and believes in what he brought for as long as the narrative is realistically reasonable and comprehensive for the mind and the feelings rest assured .

إن ارتباط الإنسان بالطبيعة ليس ارتباطا" جسديا"فحسب بل هو ارتباط روحاني ومعنوي وحسي يبلغ ذروته حين يتفاعل الطرفان تفاعلا ايجابيا أو سلبيا حتى يعكس احدهما ما يدور في الآخر ويتأثر به بشكل حقيقي . في مسرحيته ( رغبة تحت شجرة الدردار) يوضح يوجين اونيل جليا" كيف تؤثر عناصر الطبيعة في الإنسان حيث انه لابد أن يتأثر الإنسان بأحد العناصر الأربعة المكونة للطبيعة وهي الهواء والماء والتراب والنار ولكل عنصر تأثير في الإنسان يؤدي إلى تكوين شخصيته التي بدورها تتفاعل مع الشخصيات الأخرى فتفعل ما تفعل وتعكس ما تعكس من مشاعر. يكوّن مجموع هذه الأعمال والمشاعر أحداثا وأحاسيس يستغلها المؤلف المسرحي ليصوغ للقارئ عملا دراميا يرى فيه القارئ جزءا"من حياته وتتجسد الأجزاء الأخرى منها في شخصيات وأعمال درامية مختلفة فيدرك أن شخصيته من ضمن الشخصيات الواردة في العمل المسرحي وبذلك يصدق العمل ويؤمن بما جاء فيه طالما أن السرد واقعي معقول يتقبله العقل وتطمئن له المشاعر .

Keywords

Four Temperaments --- Ecocrticism --- Eco

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2014 (1)

2011 (1)

2010 (1)