research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Measure the impact of money supply (M1) to GDP in Iraq For the period of 1987 – 2010
قياس أثر عرض النقد (M1) على الناتج المحلي الإجمالي في العراق للمدة من 1987 - 2010

Author: Samira Fawzi Shehab سميرة فوزي شهاب
Journal: Tikrit Journal For Administration & Economics Sciences مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 18131719 Year: 2013 Volume: 9 Issue: 30 Pages: 225-238
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractMoney supply played an important role in the development of national economy, This is evidenced by the impact of money supply growth process, because the gross domestic product GDP is an important indicator of the growth process, so the search aspect of the relationship between money supply and GDP, For reflection of that relationship on the national economy. search adopted the descriptive, analytical and use standard analysis tools in a measure impact during along duration affected variables on the Iraqi economy. The research found that there is a direct correlation between money supply and GDP, and explain the function of the estimated 60% of changes in GDP at constant prices, either the current estimated succeeded function in explaining about 88% of the changes in GDP due to changes in money supply, so the relationship of the money supply to GDP at current prices was better .

الملخص يلعب عرض النقد دوراً مهماً في تطور قطاعات الاقتصاد الوطني ويتضح ذلك الدور, من خلال أثر عرض النقد في عملية النمو الاقتصادي بشكل عام، لأن الناتج المحلي الإجمالي GDP يمثل أحد المؤشرات المهمة لعملية النمو، لذا يتناول البحث جانباً من تلك العلاقة بين عرض النقد والناتج المحلي الإجمالي، لانعكاس تلك العلاقة على الاقتصاد الوطني.واعتمد البحث الأسلوب الوصفي والتحليلي مع استخدام أدوات التحليل القياسي في بيان وقياس ذلك الأثر خلال مدة طويلة أثرت متغيراتها على الاقتصاد الوطني .وتوصل البحث إلى أن هناك علاقة طردية بين عرض النقد والناتج المحلي الإجمالي وفسرت الدالة المقدرة 60% من المتغيرات في الناتج المحلي الإجمالي بالأسعار الثابتة، أما بالأسعار الجارية فقد نجحت الدالة المقدرة في تفسير حوالي 88% من التغيرات الحاصلة في الناتج المحلي الإجمالي التي تعود للتغيرات في عرض النقد، لذلك فأن علاقة عرض النقد بالناتج المحلي الإجمالي كانت أفضل بالأسعار الجارية أما أهم التوصيات فهي ضرورة أحكام العلاقة بين عرض النقد وأسعار الفائدة والاستثمار الأجنبي ونمو الناتج المحلي الإجمالي بسياسة نقدية وطنية واضحة المعالم.

Keywords


Article
Evaluating financial performance in Islamic banks Applied Study on the Islamic Elaf Bank in Iraq
تقيم الأداء المالي في المصارف الإسلامية دراسة تطبيقية على مصرف إيلاف الإسلامي في العراق

Author: Samira Fawzi Shehab سميرة فوزي شهاب
Journal: Tikrit Journal For Administration & Economics Sciences مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 18131719 Year: 2019 Volume: 15 Issue: 45 Part 1 Pages: 1-15
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

This research focuses on evaluating the performance of Islamic banks through profitability, liquidity and solvency ratios, which reveal the relationship between the figures appearing in the financial statements. The just figures in the financial statements may not reflect the true financial position, so analysis of these lists is required to find the relationship between the figures. The importance of this study is the importance of analysis by the ratios of profitability, liquidity and solvency. It is one of the most widely used methods of evaluating the bank's financial performance. As indicators of what the bank achieved through comparison to see the financial situation during the study periods. The research aims at theoretical framing of banking applications and conducting financial performance evaluation of the bank (Elaf Islamic) through the ratios. Several conclusions were reached, the most important of which was the decrease in the volume of investments by Iraqi Islamic banks due to fear of the situation in Iraq. The research reached a number of proposals, the most important of which were openness to the outside world.

أهتم هذا البحث بتسليط الضوء على تقييم أداء المصارف الإسلامية من خلال نسب الربحية والسيولة وملاءة رأس المال التي تكشف العلاقة الموجودة بين الأرقام التي تظهر في القوائم المالية، فالأرقام المجردة في القوائم المالية قد لا تعكس حقيقية المركز المالي، لذا يتطلب تحليل هذه القوائم لإيجاد العلاقة بين الأرقام. وتأتي أهمية البحث من أهمية التحليل بواسطة نسب (الربحية والسيولة وملاءة رأس المال) وهي من أكثر الوسائل المستخدمة في تقييم الأداء المالي للمصرف، لكونها مؤشرات لما حققه المصرف من خلال المقارنة لمعرفة الوضع المالي خلال فترات الدراسة. ويهدف البحث إلى تأطير نظري للتطبيقات المصرفية وإجراء تقييم الأداء المالي للمصرف عينة البحث (إيلاف الإسلامي) من خلال النسب. وتم التوصل إلى استنتاجات عديدة كان من أهمها انخفاض حجم الاستثمارات لدى المصارف الإسلامية العراقية بسبب التخوف من الأوضاع التي يعيشها العراق. وتوصل البحث إلى مجموعة من المقترحات كان من أهمها الانفتاح إلى العالم الخارجي.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2013 (1)