research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Doctrine of Haroon Bin Muosa in Al-Wajud and Al-Nadhair Book in Holly Koran
منهج هارون بن موسى (ت نحو 170م)في الكتاب ((الوجوه والنظائر في القرأن الكريم ))

Author: Sheima'a Muhie Al-Awadi شيماء محي عوادي
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2010 Volume: 3 Issue: 3 Pages: 42-58
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The gathering of author and the read is to ask about the doctrine in which build the book, the author wrote a book as kind of art written, searching on a doctrine in which included a global comprehension of the subject of book, reader when he read it, he will have a question its content: what is the doctrine? or what its doctrine? To be the first way to understand this book fixing in this mind.Due to the doctrine’s obsession shared by two elements author and reader, it didn’t vacate any book. Thus the case with traditional language publication, its written constructed on specific doctrine or different doctrines, which will achieve the goal of written of this or that kind of book this represented in public Arabic encyclopedias, for the Koran written especially what have interested with Koran articulations, some interested studying them generally, so he will follow the alphabet encyclopedias, some interested with specific articulations of holly Koran gathering by one axe as stranger or cooperative articulations given different notions of context, this concentrated on specific articulations gathering by one relation of the doctrine, on this purpose built the “Al-Wajud and Al-Nadhair Book in Holly Koran” written by Haroon Bin Muosa died in 170 D.H.

هذا البحث دراسة لمنهج هارون بن موسى ( ت نحو170 هـ ) في كتاب ((الوجوه والنظائر في القرآن الكريم)) الذي يعد من أهم المؤلفات القرآنية التي عنيت بدراسة طائفة من ألفاظ القرآن الكريم التي تعطي دلالات متعددة يحدد السياق القصد منها . وانتهى البحث إلى أن اقتصار الكتاب على ألفاظ بعينها ويجمعها رابط معين هذا وحده يُعدّ من المنهج وهو ما قلل الصعوبة التي تتجسد للقارئ –أول الأمر- في بيان منهج هارون بن موسى في هذا الكتاب.حاول البحث الوقوف على منهج الكتاب في عرض المادة اللغوية، وفي تحليل دلالة الألفاظ القرآنية المتحدة اللفظ التي دارت دلالاتها على معانٍ مختلفة تخرج إليها بحسب السياق، فقام على مدخل يتكلم على معنى الوجوه والنظائر وعلاقته بالمشترك اللفظي، وأثر السياق في تحرير دلالة الألفاظ (النظائر). وانقسمت مادة البحث على مبحثين: تناول الأول المؤلف، والكتاب من حيث ترتيب ألفاظه، وبنائه العام، وترتيب الوجه داخل اللفظ الواحد، وجاء المبحث الثاني في ذكر منهجه في التحليل الدلالي، من خلال ما استعمله من مصطلحات خاصة بالعمل الدلالي، ومحاولة بيان المصطلحات العامة التي جاءت، والمصطلحات الخاصة بالمؤلف القرآني، وكذلك يتكلم هذا المبحث على أثر السياق في توجيه دلالة الألفاظ في هذا الكتاب. وجاءت خاتمة بأهم النتائج التي انتهى إليها البحث في منهج هارون بن موسى في كتاب الوجوه والنظائر في القرآن الكريم.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2010 (1)