research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Grammatical Crippling Phenominon
ظـاهرة التقارض النـحوي في القرآن الكريم

Author: Suzan Abdul Wahid Abdul Jabar سوزان عبد الواحد عبد الجبار
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2009 Volume: 1 Issue: 3 Pages: 351-380
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

And after:Grammar lesson is abundant sea of ​​many phenomena, and we have a linguistic phenomenon we found resonance in grammatical studies, namely: (phenomenon of contradiction), which is based on the meaning, and the role plays a prominent role, and we feel that it deserves research and study, because the study of this phenomenon and the like enable us to know how The Arabs dealt with their language and lagging around it. It also demonstrates the capacity of the Arabic language and its flexibility and other things that caused the emergence of contradictions in the language and other linguistic phenomena. And Ibn Jni says: (The reason for these loads and additions and appendages are many; this language and its capacity and the predominance of the need for its people to act in the rooftop during them; that is, the disposition in its areas and presence of what they wear and they frequently use speech, poetry, speeches, speeches and the power of their sense of everything And imagine what hardly felt by those who did not violate their doctrine).Accordingly, this phenomenon of the breadth of language, and the colors of its coverage, if the inclusion, and load on the meaning, and the problem, and derivation, and participation, and contradiction, and tandem ... represent the types of briefing and diversity in the Arab style, the contradiction is one of these; Flips speech on several faces, and on each face is right in the address, provided that he has a bond of hearing, and one of the faces of the correct guidance.Al-Zamakhshari (d. 538 e) was the first to declare the term "contradiction", and his words were scattered by evidence, and then the term of contradiction was mentioned by grammarians and scholars.

يا ربُّ لك الحمدُ كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك. وبعد:فالدرس النحوي بحر وافر بكثير من الظواهر، وبين أيدينا ظاهرة لغوية وجدنا صداها في الدراسات النحوية وهي: (ظاهرة التقارض)، التي مبناها على المعنى، ويؤدي فيها المعنى دوراً بارزاً، ونرى أنها تستحق البحث والدراسة، لأن دراسة هذه الظاهرة وأمثالها تمكننا من معرفة كيفية تعامل العرب مع لغتهم والتركح في أنحائها، كما تدلل على سعة اللغة العربية ومرونتها وغير ذلك من الأمور التي كانت أسباباً في ظهور التقارض في اللغة، وغيرها من الظواهر اللغوية الأخرى. وعن ذلك يقول ابن جني: (وسبب هذه الحمول والإضافات والإلحاقات كثيرة؛ فهذه اللغة وسعتها وغلبة حاجة أهلها إلى التصرف فيها من التركح في أثنائها؛ أي التصرف في نواحيها ووجودها لما يلابسونه ويكثرون استعمالها من الكلام المنثور والشعر الموزون والخطب والسجوع ولقوة إحساسهم في كل شيء شيئاً وتخيلهم ما لا يكاد يشعر به من لم يخالف مذهبهم) . وعليه فهذه الظاهرة من مظاهر اتساع اللغة، ومن ألوان شمولها، فإذا كان التضمين، والحمل على المعنى، والمشاكلة، والاشتقاق، والاشتراك، والتضاد، والترادف... تمثل أنواع الإحاطة والتنوع في الأسلوب العربي، فإن التقارض يعد واحداً من هؤلاء؛ فالمتكلم يستطيع أن يقلّب الكلام على وجوه عدة، وعلى كل وجه هو مصيب فيما يتوجه إليه، بشرط أن يكون معه سند من السماع، ووجه من وجوه التوجيه الصحيحة. ويعد الزمخشري (ت538ﻫ) أوَّل من صرَّح بمصطلح التقارض، ودللت على كلامه بشواهد متناثرة، ثم تتابع ذكر لفظ التقارض لدى النحاة والعلماء .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2009 (1)