research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
إطار محاسبي مقترح لقياس كفاية رأس المال للمصارف الاسلامية في ضوء تعرضها للمخاطر لتعزيز كفاءة وفاعلية النظام الرقابي - دراسة اخبارية في المصرف العراقي الاسلامي للاستثمار والتنمية .

Loading...
Loading...
Abstract

This research is trying to put a proposed accounting framework for measuring the sufficiency of capital in Islamic banks through that according to the Basel Agreement, which was aimed to reducing the bank risks. The domestic and international bank competition was increased so that banks exposed to many risks that may arise due to banking business breadth. Today banking business is no longer providing limited traditional banking services, but also extended to affect and many other services. The Basel Agreement developed originally for conventional bank; therefore, if Islamic banks want to work in international markets, it should comply with the Basel Agreement for banking supervision or present the newer statement that nearest to the Basel Standards. This research developed proposed framework for measuring the sufficiency of capital in Islamic Banks fits with a functional nature and its risks. The developed measure will increase the control efficiency and effectiveness on these banks and enhance risk management, corporate governance, transparency, and confidence depositors.

يرمي هذا البحث إلى محاولة وضع اطار محاسبي مقترح لقياس كفاية رأس المال للمصارف الإسلامية في ضوء مقررات لجنة بازل(II) والتي كانت تهدف إلى تخفيض المخاطر التي تتعرض لها هذه المصارف. ومع تزايد المنافسة المحلية و العالمية تعرضت المصارف للعديد من المخاطر التي قد تنشأ بسبب اتساع الأعمال المصرفية والتي لم تعد اليوم مقتصرة على تقديم الخدمات المصرفية التقليدية فقط بل توسعت لتطال خدمات لم تكن أصلا من خصوصيات الأعمال المصرفية . إن هذه المقررات وضعت أصلا للمصارف التقليدية ومن ثم فان أرادت المصارف الإسلامية الخروج إلى الأسواق الدولية فعليها الالتزام بمعايير بازل للرقابة المصرفية وتوصل البحث إلى وضع إطار مقترح لكيفية قياس ملاءة رأس المال في المصارف الإسلامية يتلاءم مع الطبيعة الوظيفية لها و المخاطر التي تتعرض لها هذه المصارف والذي سيعزز من كفاءة وفعالية الرقابية عليها وإدارة المخاطر و الحوكمة و الشفافية فضلا عن إعطاء الثقة للمودعين.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Year
From To Submit

2014 (1)