research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
مخاطر صيغ بيع الائتمان في المصارف الإسلامية

Author: الدكتور عبدالله إبراهيم نزال
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2016 Issue: 48 Pages: 205-222
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

Credit services has been increased as result to its sales types and added conditions in order to cover customers needs by giving current product with delay buying cost also it help Islamic banks to get liquidity in short term to cover depositor needs of liquidity. It gives center bank ability to apply models of measuring risks. It gives competition ability to face traditional banks as result to become other way instead of credit with interest. Problems comes as result to comparing between Islamic banks credit difference risks and difference of managing than tradition banks. Difference comes as result to sales nature. It is not loan with interest but services or goods therefore there is difference in evaluate law risk, operation risk, financial risk and managing risk so there is real need to evaluate risk and its managing in different way than traditional banks. Evaluation of Islamic bank success or default is effected by real value of its investing in market but not in possibility risk it may face which reduce value also it is effected by managing risk cost as expenses which reduces value of profit even risk does not happen as buying insurance services. Searcher recommended to direct interesting staff of evaluating risk managing in Islamic banks to study credit services practically to show risk types as real lose which must show in accounting up to Islamic accounting. It gives loss after reduce all costs. It does not accept loss of profit and added value of managing possibility risk as additional cost to get possibility advantage of reduces loss if happen. Real valuation will help Islamic banks to get support.

تعددت صيغ بيوع الائتمان في المصارف تبعا لأنواع بيوعها، وكذلك ما يضاف عليها من شروط جعلية، بما يتناسب مع إشباع حاجات العملاء بتحصيل منتجات حالّة بثمن مؤجل، كما تساعد المصرف في تحصيل السيولة في وقت قصير الأجل لتغطية سحوبات المدخرين، إضافة لتناسبها مع نماذج قياس المخاطر في البنك المركزي، إضافة لقدرتها على تحقيق التنافسية مع المصارف التقليدية، باعتبارها بديلا عن الاقتراض بفائدة ربوية. لكن ظهرت مشكلة توضيح اختلافات مخاطرها، وطرق إدارة هذه المخاطر مقارنة بين تقديم الخدمات الائتمانية، حيث ظهر أساس الاختلافات في طبيعة المبيع بأنه ليس بيع قرض بفائدة وإنما بيع سلعة أو خدمة، ولذلك ظهر الاختلاف في تقدير المخاطر القانونية والتشغيلية والتقييم المالي، وكذلك في طريقة إدارة الخطر عند محاولة نقل الخطر أو تجنبه أو قبوله رغم احتمالات حدوث الخسارة، وهذا يوضح الحاجة الحقيقية لتقيم المخاطر وإدارتها بطريقة مختلفة عن المطبق في المصارف التقليدية، فتقييم نجاح المصرف الإسلامي وفشله يتأثر بقيمة الاستثمار الحقيقية في السوق وليس بالمخاطر المحتملة التي تبخس قيمتها، كما تتأثر بكلفة إدارة الخطر والتي تضاف إلى المصروفات بما يخفض من قيمة الربح عند عدم حدوث الخطر المحتمل أو تخفض الخسارة في حال حدوثها( كما في حال الاشتراك في التأمين)، وقد أوصى الباحث بتوجيه المعنيين في تقييم إدارة المخاطر في المصارف الإسلامية إلى دراسة مخاطر الخدمات الائتمانية عمليا من خلال تحديد المخاطر التي وقعت بها وترتب عليه خسارة حقيقية، بحيث تقيّد كخسارة تخضع لفقه المحاسبة الإسلامي، حيث لا يعتد بالخسارة إلا بعد خصم التكاليف كاملة، أما خسارة جزء من الربح فلا تعد خسارة. ومراعاة أثر قيمة طريقة إدارة الخطر المحتمل على العائد، حيث تعد كلفة إضافية تقدم منفعة محتملة إذا حدثت الخسارة كتقليل الخسارة، فصدق التقييم يساعد على تحصيل الدعم للمصارف الإسلامية.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2016 (1)