research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
واقع الفيدرالية ومستقبلها في العراق

Author: م.د. ابتهال محمد رضا داود الجبوري
Journal: The International and Political Journal مجلة السياسية والدولية ISSN: 19918984 Year: 2016 Issue: 31-32 Pages: 101-124
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The Reality and Future of Federal in IraqDr. Ibtihal Mohammed Ridha dawoodAbstractThe subject of federal is recent subject .it was appeared at the beginning of the nineties of last century . especially after Iraq's invasion of Kuwait the north of Iraq become out of central authority in Baghdad supporting by USA and international coalition force. It began the principle of federalism poses from time to time in the forums conferences which can hold by the Iraqi opposition out of Iraq where this is crowned by calling for the establishment of political decentralization and federalism in Iraq . the meeting of Iraqi opposition in London 14-15 2002.It has actually crystallize this formula in the Iraqi state Administration law for the transitional period which become effective from the end of June 2004. The federal approval in Iraq led to the Kurdistan region on the basis of ethnicity meets the ambitious kurdsin the great Kurdish state in the future which include distributored kurds in the states region Iraq ,Iran , Syria ,Turkey.It will lead to political and military interference in Iraq saffairs .As it is happening now on the Iraqi border with Iran and Turkey .Also the center and south of the territory on the basis of sectarian be caused for foreign intervention sectarian be in Iraq.

ان اطروحة الفيدرالية اطروحة حديثة العهد ، اذ ظهرت اولا في بداية التسعينيات من القرن الماضي ، وعلى وجه التحديد بعد دخول القوات العراقية الى دولة الكويت في اب 1990 ،ومن ثم خروجها في اذار 1991، اذ اضحت منطقة شمال العراق ذات الاغلبية الكردية خارج سيطرة السلطة المركزية في بغداد بدعم من قوات التحالف الدولية التي قادتها الولايات المتحدة الامريكية .بدأ مبدأ الفيدرالية يطرح بين الحين والآخر من القوى الكردية في المحافل والمؤتمرات والندوات التي كانت تجريها المعارضة خارج العراق ، حتى توج هذا الامر بالدعوة الى اقامة اللامركزية السياسية الفيدرالية في العراق في الاجتماع الذي عقدته المعارضة العراقية في لندن في 14_15 كانون الاول 2002 . وقد تمت بلورة هذه الصيغة فعليا في قانون ادارة الدولة العراقية للمرحلة الانتقالية الذي اصبح نافذ المفعول ابتداء من نهاية حزيران 2004. ان اقرار الفيدرالية في العراق ادى الى قيام اقليم كردستان على اساس عرقي يلبي طموح الاكراد في قيام دولة كردية كبرى في المستقبل تضم اكراد المنطقة الموزعين في دول : ايران ، تركيا ، سوريا ، العراق مما يؤدي الى تدخلات سياسية وعسكرية في شؤون العراق كما يحدث الان على الحدود العراقية المشتركة بينه وبين ايران وتركيا ، كما ان قيام اقليم الوسط والجنوب على اساس مذهبي يكون مدعاة لتدخل اجنبي مؤيد ومعارض.

Keywords

إن اقامة نظام فيدرالي في العراق من الامور المعقدة جداً وان اتفق الجميع على المبدأ في مؤتمر لندن الذي عقدتهُ المعارضة العراقية عام 2002، وكذلك عند تشكيل مجلس الحكم والحكومة الانتقالية وذلك بسبب الصراع الطويل الذي خاضهُ الكرد مع الحكومات المركزية المتعاقبة في بغداد وايضاً بسبب عدم توفر قناعات كاملة من جانب الاطراف الإسلامية الشيعية والسُنّية وغيرهما من داخل المجلس ومن خارجه. مع تعثر الاحتلال الامريكي بدأت الدعوات من الساسة الامريكان لتقسيم العراق إلى ثلاث دويلات طائفية سُنّية وشيعية وكردية الامر الذي أصبح جزءاً مهماً من استراتيجية الادارة الامريكية للتخلص من مأزقها في العراق. وقد تباينت مواقف القوى السياسية من الفيدرالية ما بين الرفض والقبول إذ يرى بعضهم ان الفيدرالية المراد تطبيقها في العراق تؤدي إلى تقسيم العراق وتجزئتهُ لأنها قائمة على اساس عرقي وطائفي . في حين يرى آخرون ان الفيدرالية هي الحل الامثل لمواجهة المشاكل التي يمر بها البلاد.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2016 (1)