research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
ادارة معرفة الزبون وابعاد الخدمة الصحية (العلاقة والاثر) بحث تطبيقي في مستشفى بغداد التعليمي

Author: أ.م. د. علي حسون الطائي
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2008 Issue: 17 Pages: 143-180
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

The research aimed to discuss the relationship and impact the customer knowledge management (c.k.m) and the customer service management (c.s.m.) in the Educational Baghdad Hospital. To accomplish the theories and empirical objectives through two hypothesis. The questionnaire was a mean to collect the information about the licture above. The main results there is significant relationship between some components of (c.k.m) and (c.s.m).The study covered (50) persons, half of them employed in the hospital, the another half from it’s customers.The research divided to (4) parties, the first to the theoretical review for research variable, the second to the research mythology, the third to analyze the collected data, the forth refers to some conclusions and recommendations.

يهدف البحث إلى دراسة مشكلة لها بعدان نظري وتطبيقي، فالبعد النظري يتمثل في كون ( إدارة معرفة الزبون(c.k.m)، وإدارة خدمة الزبون(c.s.m)) مصطلحين معاصرين مازالت المكتبة العراقية بحاجة إلى مزيد من الدراسة والإثراء الفكري لهما. إما البعد التطبيقي فيتمثل في تلمس الباحث قلة الاهتمام بهذين المصطلحين على صعيد الواقع التطبيقي في المنظمة المبحوثة ( مستشفى بغداد التعليمي).تم جمع المعلومات من خلال استبانة عددها (50) وزعت على عينة تتكون من فئتين، الأولى مجمـوعة من العاملين ( أطباء، مساعدين أطباء، عاملين) في المستشـفى المـذكور، أما الفئة الثانية من العينـة فهي مجموعة من المرضى (الزبائن) خاصة الدين لديهم مراجعات مستمرة للمستشفى. وتم تحليل الإجابات من خلال مجموعة من الأساليب الإحصائية التي ساعدت في الوصول إلي نتائج البحث.وتوصل البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات منها وجود فروق معنوية بين إجابات العاملين والمرضى في بعض أبعاد إدارة معرفة الزبون وعدم وجود فروق في البعض الآخر منها.وفي نهاية البحث هناك مجموعة من التوصيات أبرزها حاجة المنظمة المبحوثة الى وضع سياسات وإجراءات واضحة ومحددة لمتابعة حاجات المرضى وتفهم رغباتهم وتلبية متطلباتهم.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2008 (1)