research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Verbal vocabularies of the Legend in the texts of the Torah God's chosen people and the Promised Land as a model
المصطلحات اللفظية للأسطورة في نصوص الاسفار الخمسة

Loading...
Loading...
Abstract

Mythology, is a set of myths about a certain culture or folklore, believed to be of a high standard of health, with an explanation of what happens in nature as well as humanity. Legend is a tale composed of a series of supernatural events and strange, and may include a series of historical events talked about human memory but otherwise, so changed in his way or added to it. Mythology and Religion , there is a scientific and logical definition of mythology and not as some claim. It is a term of science or a collection of traditional or sacred stories that speak of the gods, which in any case does not offend the gods or religion. Because the word "legends" And express the old stories of the two, and this is a justification for the Christian books that launched the word legends; because this does not offend the Christian religion. Mythology features a philosophical depth that distinguishes it from popular stories. The myth was previously considered as other sciences certified by its contents and Muslim. Often the myth revolves around the gods or about the halves of the gods and the nature of human existence and its role in these legends. It tells and describes natural phenomena, how the universe emerges, how humans and others are created, and many of the subjects of the humanities Myth of Genesis. The Explanatory Myth. In this research we will focus on verbal terms in the Old Testament and have formed legends on which the Jews relied in writing on their history.

علم الأساطير أو ما يسمّى بالميثولوجيا، وهو مجموعة من الأساطير التي تخصّ ثقافة أو فلكلوراً معيناً، يعتقد أصحابها بأنّها على مستوى عالي من الصحة، وتتضمّن شرحاً لما يحدث في الطبيعة وكذلك ما يتعلّق بالإنسانيّة، أمّا الأسطورة فهي عبارة عن حكاية تتألّف من مجموعة من الأحداث الخارقة والغريبة، وقد تتضمّن مجموعة من الأحداث التاريخيّة التي تحدثت عنها الذاكرة الإنسانيّة لكن بشكل آخر، بحيث غيرت في طريقته أو أضافت إليها. علم الأساطير والدين يوجد تعريف علمي ومنطقي للميثولوجيا وليس كما يزعم البعض، فهي اصطلاحاً وعلمياً مجموعة من القصص التقليديّة أو المقدّسة أو التي تتحدّث عن الآلهة، وهي بجميع الأحوال لا تسيء إلى الآلهة أو الدين؛ لأنّ كلمة أساطير ذكرت في كتاب الله المقدس أي القرآن الكريم، وتعبر عن القصص القديمة للأولين، وهذا مبرّر للكتب المسيحيّة التي أطلقت كلمة أساطير؛ لأنّها بهذا لا تسيء للدين المسيحيّ. مميزات علم الأساطير تتميّز بالعمق الفلسفي الذي يميزها عن القصص الشعبية. كانت تعتبر الأسطورة سابقاً مثل العلوم الأخرى مصدقاً بمحتوياتها ومسلماً لها. في كثير من الأحيان تدور الأسطورة حول الآلهة أو حول أنصاف الآلهة وطبيعة وجود الإنسان ودوره في هذه الأساطير. تحكي وتبين الظواهر الطبيعية، أو كيفية نشوء الكون، أو بيان كيفية خلق الإنسان وغيرها كثيراً من المواضيع الخاصّة بالعلوم الإنسانيّة. أنواع علم الأساطير الأسطورة الطقـوسيّة. أسطورة التكوين. الأسطورة التعليليّة. الأسطورة الرمزيّة. في هذا البحث سنركز على مصطلحات لفظية وردت في العهد القديم وشكلت اساطير اعتمد عليها اليهود في كتابة تاريخهم.


Article
Ardhu l Mi'aad (The Land of the Judgment Day) in the Book of Jesus: A Written Study in the Ideological and Military Affairs of the Jews ( 1446-1375) B. Ch.
ارض الميعاد في سفر يشوع دراسة كتابية في الاحوال العقائدية والعسكرية لبني اسرائيل للفترة من1446-1375 ق.م

Author: Abdul Razaaq Raheem Slal عبد الرزاق رحيم صلال
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2014 Issue: 69 Pages: 73-114
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The erath , the people , the deuity is aholy trinity in the belief system of the Hebrews which represent a holy unity that can not be violated.The land of promise is ahebriac term that refers to the promise of god.That has been deliveried to the prophet.Ibrahim and then to his son isaa jocob and their sons.There for my study of the gospel Joshua ,since it includes details that are closely related to the realization of the divine promiss to possess the promised land , despit the idea that there are reference to the promised land is so many gospels such as genesis , numbere and king.Among the reasons for choosing such a topic is there arises a promisent leader ship and the width of the geographical area of studying region.in addition the real is ation of the aim is considered that it is the first test of the Israelis after the death of moses.

يشكل الثالوث المقدس (الارض والشعب والاله) في المنظومة العقائدية اليهودية وحدة مقدسة لا تقبل التغيير او التبديل في الفكر الديني اليهودي. وتقف ارض الميعاد في مقدمة هذا الثالوث وهو مصطلح يهودي يشير الى وعد الله الذي قطعه لنبيه ابراهيم الخليل (عليه السلام) ومن ثم الى ولده اسحاق وحفيده يعقوب (اسرائيل) والى احفاده(عليهم السلام). وهذه الدراسة لسفر يشوع جاء اختيارها لعدة اسباب منها تضمينها تفاصيل تحقيق الوعد الالهي المزعوم بالحصول على ارض الميعاد. وقد ورد ذكر ارض الميعاد في اسفار متعددة من العهد القديم (مثل اسفار التكوين والعدد والملوك وغيرها) ولعل بروز قيادة فذة تمثلت بيشوع بن نون وصي موسى (ع) وسِعة الرقعة الجغرافية لمنطقة الدراسة، وكونها الاختبار الاول لبني اسرائيل في مواجهة اعدائهم بعد وفاة موسى (ع) هي من اهم اسباب اختيار الدراسة. وتكمن اهمية هذا السفر بمدى مصداقية بني اسرائيل في تعاملهم مع اوامر السماء.اذ قادهم رجال اطاعوا الله كثيراً ولم يعصوه لكن الشخصية اليهودية النفسية ما برحت تخالف اوامر الله سبحانه وتعالى .فتكررت معاصيهم مما تسبب في غضب الرب عليهم فلم يذقهم طعم الانتصار الكامل وتحقيق الوعد الالهي في احتلال الارض الموعودة فجاءت خاتمة السفر لتشير الى ان هناك ارضاً قد وعدوا بالاستيلاء عليها لكنهم لم يفلحوا في تحقيق ذلك.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2014 (1)