research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
دراسة بعض الصفات الفيزيائية لتربة رسوبية في محافظة الانبار للتنبوء بمعدل القطر الموزون

Author: زكي علوان حسن
Journal: IRAQI JOURNAL OF DESERT STUDIES المجلة العراقية لدراسات الصحراء ISSN: pISSN: 19947801 / eISSN: 26649454 Year: 2012 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 43-48
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This study was conducted at Al-Hamuzia sector, Al-Anbar Governarate to find out the effect of some soil components on its aggregate stability. Twelve pedons were excavated in selected sites in the region which representing different land uses (orchids, vegetable, cereals and bare) with three replicates for every land use. Results showed that the all selected soils under subgroup Typic Torrifluvent and series DW75. Significant decrease in mean weight diameter the (MWD) with depth for all studied soils was showed with higher variation between surface horizons and land use, the same trend was recorded about soil carbon content while no significant variation was showed due to clay separate and calcium carbonate content with a significant increase in soil calcium carbonate content at subsurface horizons. a positive significant correlation between MWD and organic carbon , clay separate was showed while a negative correlation between MWD and soil calcium carbonate content was recorded. The multiple regression showed the possibility of prediction to soil MWD from the relationship of soil organic carbon content, clay separate and soil content of calcium carbonate with high significant correlation coefficient R=0.858.

نفذت هذه الدراسة في مقاطعة الحامضية / محافظة الانبار للتعرف على تاثير بعض مكونات التربة في ثباتية تجمعاتها. تم خلالها حفر 12 بيدون في مواقع مختارة من المنطقة تمثل استعمالات ارض مختلفة (بساتين و خضر و حبوب وبور) وبواقع ثلاث مكررات لكل نوع استعمال. بينت النتائج ان ترب المواقع المنتقاة تعود إلى تحت المجموعة Typic Terriflovent والسلسلة DW75 . لوحظ حصول انخفاض معنوي في قيم معدل القطر الموزون مع العمق في جميع البيدونات قيد الدراسة مع تباين عالي بين الافاق السطحية واختلاف معنوي بتغاير نوع الاستعمال ونفس الاتجاه قد لوحظ بالنسبة لمحتوى التربة من الكاربون العضوي، في حين لم تكن هنالك اختلافات معنوية بالنسبة لمحتوى التربة من مفصول الطين وكاربونات الكالسيوم مع ملاحظة وجود زيادة معنوية في محتوى التربة من كاربونات الكالسيوم في الافاق السفلى . لوحظ وجود علاقة ارتباط موجبة معنوية بين معدل القطر الموزون وكل من محتوى التربة من الكاربون العضوي والطين في حين كانت العلاقة سالبة المعنوية بين معدل القطر الموزون وكاربونات الكالسيوم. اوضحت معادلة الانحدار المتعدد امكانية التنبؤ بمعدل القطر الموزون في هذه التربة الرسوبية من خلال بعض مكوناتها وهي الكاربون العضوي ومفصول الطين وكاربونات الكالسيوم بمعامل ارتباط عال المعنوية R= 0.858.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Year
From To Submit

2012 (1)