research centers


Search results: Found 21

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Article
Moral Integrity and Its Relationship with Emotional Stability Among Preparatory School Teachers
النزاهة الاخلاقية وعلاقتها بالاتزان الانفعالي لدى مدرسيي المرحلة الاعدادية

Loading...
Loading...
Abstract

The study aims at identifying the correlation between the moral integrity and emotional stability among preparatory school teachers. The study sample consisted of 300 teachers at Baqubah district . The researchers adopt integrity and moral scale for (Tabra 2010) also the researcher have carried out the construction of emotional stability scale and they extracted the psychometric properties of the scale. After data processing statistically using Pearson correlation coefficient and T-test for one and two samples. The results showed that the moral integrity among preparatory school teachers was average, and there are statistically significant differences in the level of moral integrity and moral differences according to sex variable in favor of females. Also, the results showed that emotional stability level among preparatory school teachers was average, and there are statistically significant differences by gender variable at the level of emotional stability and in favor of males, although there is direct correlation relationship between moral integrity and emotional stability a positive relational integrity between the moral and emotional equilibrium among preparatory school teachers

أستهدفت الدراسة التعرف على العلاقة الارتباطية بين النزاهة الاخلاقية والاتزان الانفعالي لدى مدرسي المرحلة الاعدادية، وتكونت عينة الدراسة من (300) مدرس ومدرسة من مدارس مركز بعقوبة، وقامت الباحثتان باعتماد] مقياس النزاهة الاخلاقية لـ (طبرة ،2010) كما قامتا ببناء مقياس الاتزان الانفعالي واستخراج الخصائص السيكومترية للمقياس, وبعد معالجة البيانات إحصائياً بإستخدام معامل آرتباط بيرسون والآختبار التائي لعينة واحدة ولعينتين، , أظهرت النتائج أنّ مستوى النزاهة الاخلاقية لدى مدرسي المرحلة الاعدادية كان متوسطاً، ووجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى النزاهة الاخلاقية وحسب متغير النوع ولصالح الاناث، كما أظهرت النتائج بأن مستوى الاتزان الانفعالي لدى مدرسي المرحلة الاعدادية كان متوسطاً ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاتزان الانفعالي وحسب متغير النوع ولصالح الذكور ، وإنَ هناك علاقة آرتباطية طردية بين النزاهة الاخلاقية والاتزان الانفعالي لدى مدرسي المرحلة الاعدادية


Article
The Moral Values in the Book of Reading for Fourth Grade in Primary Stage
القيم الاخلاقية في كتاب القراءة للصف الرابع الابتدائي

Author: Seham A. Gydan سهام عبد غيدان
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2018 Volume: 14 Issue: 74 Pages: 340-356
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The current research aims at identifying the moral values in the book of reading activity for the fourth grade of primary stage, which includes (46) subjects. The researcher adopted the descriptive approach which is based on the method of content- based analysis.The research sample included (20) subjects from the book of reading activity for the fourth grade of primary stage.To achieve the objective of this research, the researcher designed analysis tool based on relevant previous studies. To verify the validity of the analysis tool, a classification form was presented in its initial form to a group of experts to ensure its validity. The researcher took the experts’ notes into consideration. Therefore, the final form of tool has included 13 moral values.The results of this research showed that (10) moral values included high frequency and (3) values gained a few frequencies.

يهدف البحث الحالي الى التعرف على القيم الاخلاقية في كتاب القراءة للصف الرابع الابتدائي. المتضمن (46) موضوعاً، واستعملت الباحثة المنهج الوصفي القائم على اسلوب تحليل المحتوى.أما عينة البحث فشملت (20) موضوعاً من كتاب القراءة للصف الرابع الابتدائي.ولتحقيق هدف البحث صممت الباحثة أداة التحليل بالاعتماد على الدراسات السابقة ، وللتأكد من صدق أداة التحليل، تم عرض استبانة التصنيف بصورتها الأولية على مجموعة من الخبراء لبيان مدى صلاحيتها ، وتم تعديلها وفقا لاراء الخبراء ، واصبحت الاداة بصورتها النهائية مكونة من (13) قيمة اخلاقية.وأظهرت النتائج ان عشر قيم اخلاقية حصلت على تكرارات عالية وثلاث قيم اخلاقية حصلت على تكرارات قليلة .المبحث الأول:يتضمن هذا المبحث أهمية البحث ومشكلته وهدفه وحدوده وتحديد مصطلحاته التي يتضمنها عنوانه


Article
The Family’s Role in Inculcating the Moral Values of Voluntary Work among Adults
دور الاسرة في غرس القيم الاخلاقية للعمل التطوعي لدى الشباب

Loading...
Loading...
Abstract

The study aims to identify the role of family in inculcating the moral values of voluntary work among adults, as it constitutes the basic social institution that is responsible for raising and control children. It has regarded as the first phase of constituting societies, where family plays a significant role in changing the behavior of individuals positively or negatively through provided patterns. The moral values act as organizer of human relationship in which misusing of these values would affect the interaction between people. This study focuses on how to employ the moral values in voluntary work as a civilized behavior helps in developing and strengthening societies. The researcher adopted the analytical-descriptive approach as more appropriate approach for carrying out this study that concluded with number of recommendations and suggestions would be helpful in conducting more relevant-future studies.

يهدف البحث الحالي عن دور الاسرة في غرس القيم الاخلاقية للعمل التطوعي لدى الشباب باعتبارها المؤسسة الاجتماعية الأولى المسؤولة عن تربية الأبناء وضبطهم، ولما كانت الأسرة اللبنة الأولى في بناء المجتمع لكونها رابطة رفيعة المستوى محددة الغاية، فقد رعتها الأديان عموما، وإن كان الإسلام تميز بالرعاية الكبرى، قال تعالى:(إنَّا عرضنا الأَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ والجِبَالِ) " الاحزاب:72 " ، حيث تلعب الأسرة دورًا أساسيًا في سلوك الأفراد بطريقة سوية، أو غير سوية، عن طريق النماذج السلوكية التي تقدمها لابنائها، حيث إن أنماط هذه التفاعلات وهذا السلوك الذي يدور داخل الأسرة يعتبر هو النموذج الذي يؤثر سلبًا أو إيجابا في تربية الابناء.فبالقيم الأخلاقية تنتظم العلاقات البشرية وعليها تقوم الحياة الإجتماعية ولذا أي خلل في القيم ينتج عنه خلل في الحياة البشرية لأن مدارها وعمادها تلك القيم الأخلاقية، وأن هذه اسمى القيم الاخلاقية هي توجية النفس البشرية ومنها الابناء الشباب نحو الاعمال الخيرية ومنها العمل التطوعي حيث يمثل سلوكاً حضارياً ترتقي به المجتمعات وهو رمزاً للتكاتف والتعاون بين افراد المجتمع بمختلف مؤسساته، حيث ارتبط العمل التطوعي ارتباطاً وثيقاً بكل معاني الخير والعمل الصالح عند كل المجتمعات البشرية منذ الازل وذلك بأعتباره ممارسة انسانية. ويشكل العمل التطوعي اهم الوسائل المستخدمة لتعزيز دور الشباب في الحياة الاجتماعية والمساهمة في النهوض بمكانة المجتمع في مختلف جوانب الحياة، وان خير شريحة ممكن ان تنجح العمل التطوعي وتعطي فيه باندفاع وحماس، بل وتصل به الى حد الابداع والتميز هي فئة الشباب خاصة في المجتمعات الفتية مثل الشعب العراقي يمكن ان يساهموا بشكل ملحوظ في العمل الطوعي في المؤسسات والمنظمات الاهلية وغير الحكومية وتنمية قدرات هؤلاء الشباب وتوجيههم الوجهة السليمة. وقد اتبعت الباحثتان المنهج الوصفي التحليلي وذلك بالرجوع الى المصادر الاولية ذات الصلة بالموضوع. ثم عرض مفاهيم عامة عن التربية والتربية الاسرية ومفهوم الشباب، واخيرا اوصى البحث بالعديد من التوصيات


Article
تحليل محتوى كتب القراءة للمرحلة الابتدائية في ضوء القيم الأخلاقية

Author: صدام حسين عباس
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 8( خاص بالمؤتمر) Pages: 210-224
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

التربية عملية ثقافية تشتق مادتها و تنبع أهدافها من واقع حياة المجتمع و ثقافته , والقيم الإنسانية مفاهيم مهمة تتجلى في حياة الناس أفرادا و جماعات فهي دوافع محركة لسلوكهم , و القيم تنتشر في حياة الأفراد و على أساسها تبنى العلاقات الودية و الاجتماعية , و تنتظم هذه القيم في إطار عام في صورة تكوين منسق و تهيمن على حياة الفرد , و تحدد له اتجاهات و نواحي , و هي بهذا الشكل تمثل إطارا نفسيا اجتماعيا معياريا . و بعد فالقيم الإنسانية حقيقة موجودة في عالمنا الإنساني , و هي ليست تصورا أو خيالا و أن لكل شيء قيمة محددة و يستطيع الإنسان أن يكتشف القيم الإنسانية باستخدام الأسلوب العلمي و عن طريق استخدام العقل و يمكن الحصول عليها و تقديرها عن طريق الملاحظة . و ما يثبت ما تقدم , النظام القيمي المتميز الذي يحمله الإسلام فالقران الكريم هو قبل كل شيء كتاب حياة و أخلاق حميدة , يتجسد في شكل سلوكي قانوني و القيم و المبادئ الدينية ضرورة مهمة لبناء مجتمع سليم , و تبدأ عملية غرس القيم الإنسانية في بداية تعليم الطفل على القراءة و الكتابة في المراحل الابتدائية جميعا و الطفل في هذه المرحلة يكمل ما بدأت الأسرة به من توجيهات و إرشادات قيمة مثل الصدق و الأمانة و الاحترام و حب الآخرين , الخ ... مما تقدم يتوجه النظر إلى كتب القراءة للمرحلة الابتدائية التي تعد المعين الأوفر لبناء الهيكلية القيمة للطفل المتعلم و نحن نعلم أن القراءة عملية عقلية انفعالية و نشاط فكري يتلقاه القارئ عن طريق عينيه في تحويل الرموز و الرسوم و الحكم و التذوق , تساعد القراءة الطفل على التنشئة الاجتماعية القائمة على تقبل حياة الجماعة و يتعامل معها عن طريق الاندماج القائم على البنية القيمة المرتبطة بحياة الطفل السابقة . و ترتبط أهمية هذا البحث بأهمية دراسة القيم الإنسانية الاخلاقية كونها تعكس مستوى التطور الإنساني و العلاقة بين الجماعات القائمة على التعاون لأجل الارتقاء بمستوى التنمية البشرية . البحث الحالي يبحث في مدى تضمن كتب القراءة للمرحلة الابتدائية للقيم الإنسانية الاخلاقية و يهدف البحث الحالي إلى تعرف ذلك و تمثلت حدود البحث بتحليل محتوى كتب القراءة للمرحلة الابتدائية و اعتمد الباحث أسلوب تحليل المحتوى باعتماد الفكرة وحده للتحليل والتكرار وحده للتسجيل و قام الباحث بتحليل كتب القراءة للمرحلة الابتدائية بواسطة أداة البحث و هي عبارة عن قائمة متضمنة للقيم الإنسانية و البالغة (23) قيمة إنسانية عرضت على مجموعة من الخبراء و المحكمين للتثبت من صدقها و ثباتها و بعد التحليل توصل الباحث إلى عدد من النتائج و استخدم الباحث النسبة المئوية في معاملة النتائج كما استخدمت معادلة هولستي لإيجاد ثبات التحليل .


Article
The theory of multiple for contemporary leadership exemplaria and their impact on excellence performance
نظرية تعدد أنماط القيادة المعاصرة واثرها على الاداء المتميز

Loading...
Loading...
Abstract

The study aim of the present trying to find solutions capable removes confusion mentioned through paragraphs of the main starting with the department the first of which , including implicit in his concept of the theory of multiple levels, focusing on building theories of leadership Modern ( Spiritual leadership , Ethical , and Servant) in organizations seeking high performance , especially that many organizations emphasizes the study of the impact of levels of leadership types contemporary for their survival and prosperity and competitiveness in the labor market and on the second section of the paper , it went to what organizations high performance dimensions The commitment of senior management , strategic planning, Focus of the customer, measurement and analysis , focusing on the labor force, focus on the process, and the results ). While Section III went out to viewing the results and analysis and interpretation of research sample consisted (115) individual taken at random from working in Zain Telecom society for Search has concluded to a set of conclusions was from . The moral leadership represents a powerful engine to promote moral values set an example for workers and for each model that supports the company's reputation and its mental image among stakeholders and society.

تستهدف الورقة الحالية محاولة إيجاد حلول كفيلة بأزالة الأرباك المذكور عبر فقراتها الرئيسة بدءاً بالقسم الأول منها بما أشتمل عليه من مفهوم لنظرية تعدد مستويات بالتركيز على بناء نظريات من خلال انماط القيادة الحديثة ( نمط القيادة الروحية , الاخلاقية , والخادمة) في المنظمات التي تسعى الى الاداء العالي لاسيما أن الكثير من المنظمات تؤكد على دراسة تأثير مستويات القيادة بانواعها المعاصرة لاجل البقاء والازدهار والتنافس في سوق العمل وبخصوص القسم الثاني من الورقة ، فقد أنصرف الى ماهي منظمات الاداء العالي بابعادها ( التزام الاداراة العليا , التخطيط الاستراتيجي , التركيزعلى الزبون, القياس والتحليل, التركيز على قوة العمل , التركيز على العملية , والنتائج). في حين انصرف القسم الثالث الى عرض النتائج وتحليلها وتفسيرها وتمثلت عينة البحث ( 115) فرد اخذت بصورة عشوائية من العاملين في شركة زين للاتصالات مجتمعا للبحث وقد خلص البحث الى مجموعة من الاستنتاجات كان من بينها. ان القيادة الاخلاقية تمثل محركا قويا لتعزيز القيم قدوة أخلاقية للعاملين ونموذجا لكل ما يدعم سمعة الشركة وصورتها الذهنية لدى أصحاب المصالح والمجتمع


Article
129 Social Education and Pre-Islamic Residue: A social study of the Ethical treatments in the thought of the Imam Al-Sajjad
التربية الاجتماعية والرواسب الجاهلية (دراسة اجتماعية للمعالجات الاخلاقية في فكر الامام السجاد)

Loading...
Loading...
Abstract

In a few years, the noble Prophet Mohammed was able to move the Arabic society from the ignorance and delusion state to the reality of life, faith, and light. He was able to establish the Islamic state based on the highlighting orders for virtue and Prevention of evil. However, the supreme principles which the Prophet urged to follow in his life were quickly overturned by society and began gradually returning to pre-Islamic life, but with religious cover, so that almost the essence of true Islam is about to be lost and lost among the rubble of explications of preachers and rulers’ opportunistic, especially during the first era of the Islamic message. This reinforces the role of the Imams, peace be upon them, starting with Imam Ali (peace be upon him) and his struggle against the deviation that has taken place ,smashed the message, fighting the groups that emerged from Islam such as the Deviant (Al-Khawarij) and those who positioned themselves as the Caliphate of Muslims without the right to be so like (Mu’awiya and Abi Sufyan). He sacrificed his life defending the Islamic principles and to keep the original Islamic line on its way distinguishing it from the fake dominated Islamic life after the Caliphate had changed into a private treasure. Imams (Hasan and Hussein) tried to complete the mission after him by revolution and the sword against tyranny, ignorance and ignorance hood, but they paid their lives for that goal. After that came the role of Imam Al-Sajjad, (peace be upon him), the Islamic nation was like a dead body that does not react upon the remedy because of the injustice, unfairness and infringement of the rights of others and disregard for the lives of Muslims by the preoccupation in the wars of useless to gain treasures and maids. As a result of that emergence of class differences and the decline of the poverty line in most of the public of Muslims had spread all over the nation and the prejudice. Also the emergence of a new generation that did not witness the suffering of the early Muslims and their struggle to establish the principles of the Koran .In such atmosphere, the role of Imam Ali bin Al Hussein highlighted in the social education and treatment of the pre-Islamic residuals that Islam tried to get rid of in difficult circumstances related to the violent grip of the Umayyad who did not allow any kind of opposition against the regime. Any behavior relates to that Means the death, in order to achieve the desired goal of Imam Al-Sajjad, peace be upon him, used a set of approaches differed very much from the methods used by the Imams before him.This what we dealt with in this research following the plan which included the first section, (the main elements which are the problem of the research, the importance, inquiries and the aims in addition to introducing the concepts). The second topic was entitled & quot; Social and Ethical Education & quot. A number of titles were discussed: social education before Islam, social education according to Quranic principles, and many others such as parents dealing, dealing with the neighbor, dealing with the doctrines, communities, family affairs, and animal welfare.The third section included the social problems during the time of Imam Al-Sajjad, which dealt with class differentiation , the abandonment of authorities from its role in the care of the nation interests, authoritarian violence and financial corruption. The fourth section included the means of social reform at the forefront according to Imam Al-Sajjad point of view, the most important of which is the liberation of the human from the destructive ideas and return to the obedience of God Almighty , declaration of the rulers’ corruption and the consolidation of the foundations of Imam Hussein revolution (peace be upon him) against falsehood, emphasis on moral aspects and its role in the integrity of social life of the nation.The researcher has used the historical and descriptive method of being the most appropriate with the nature of the research, and the researcher reached a set of conclusions and recommendations, the most important are:1 -The successful leader is able to diversify the means used to convince people to support the principles that came out. The Imam was able to (peace be upon him) to maintain what is left of the grassroots loyal to Mohammed and his household and strengthen them through hundreds of Muslims have been freed and freed and teaching them to be good advocates in society.2 - Preserving the missionary approach compatible with the original Islamic principles and distinguishing it from the Umayyad Islam based on the policy of humiliation, blind obedience, and disregard for Muslim blood.3- The recommendations issued by the researchers are as follows:A - Many behavioral deviations have returned strongly to social life and have become a real threat to social peace. The administrators of the state should diversify the means of reducing this deterioration, and the most important is to highlight the social values and moral aspect of society (ideal model). We have in this field the Ethical treatments for Al-Imam Al Sajjad ( peace be upon him) which is enough to change the path and the line direction of perversion prevalent in our society.B - Reading the legacy of the Imams a conscious reading in accordance to the needs of the time we live in, and also in accordance to the nature of the stage, the state of awareness, readiness and the prevailing thinking style of the nation.

ترتبط الشعوب بمختلف اديانها وقومياتها واجناسها بمجموعة من الشخصيات التي اثرت بهذه الشعوب بطريقة او بأخرى وبغض النظر عن الفترة التي عاشت فيها فقد احتفظت ذاكرة البلدان بذكريات غضة وترابط روحي ما بين الافراد وهؤلاء القادة او العلماء والامثلة كثيرة جداً وماثلة في ذاكرة المتلقي ولا تحتاج الى البحث او التقصي ،ومن هذه الشخصيات الاسلامية التي تركت ارثاً فكرياً كبيراً هو الإمام علي بن الحسن الملقب بالسجاد، ولمعرفة الاثار العلمية التي تركها الامام كان هذا البحث الذي لا يفي مع قلته بالإحاطة بجميع الاعمال التي قام بها ، الا ان ذلك لا يعني ان لا نقوم بتسليط الضوء على جوانب معينة من حياته ونترك للأخرين الخوض في ميادين اخرى لدراستها فكانت دراستنا (للتربية الاجتماعية والرواسب الجاهلية ) دراسة اجتماعية للمعالجات الاخلاقية في فكر الامام لهذه المشاكل التي عاصرت حياته والتي يمكن ان تكون مفتاحاً لحل العديد من المشكلات الاجتماعية التي نعيشها والمماثلة لتلك المشكلات كالعصبية والقبلية والثأر والعشرات من امثالهاوقد تناولت في المطلب الاول العناصر الرئيسية وهي مشكلة البحث والتساؤلات والاهمية والاهداف بالإضافة الى التعريف بالمفاهيم , اما المبحث الثاني فكان بعنوان التربية الاجتماعية والاخلاقية وتم مناقشة عدد من المواضيع فيه , التربية الاجتماعية قبل الاسلام ,والتربية الاجتماعية وفق التعاليم القرآنية وما حوتها من موضوعات كثيرة منها بحقوق الوالدين ,والتعامل مع الجار , والتعامل مع اصحاب المذاهب والملل ومع الاهل والجيرة والرفق بالحيوان .أما المبحث الثالث فقد ضم المشكلات الاجتماعية في زمن السجاد عليه السلام والتي تناولت جزءاً منها مثل التمايز الطبقي وتخلي السلطة عن دورها الابوي في رعاية مصالح الامة , والعنف السلطوي والفساد المالي . اما المبحث الرابع فقد ضم وسائل الاصلاح الاجتماعي عند الامام السجاد عليه السلام وأهمها تحرير الانسان من الافكار الهدامة والعودة به الى طاعه الله سبحانه وتعالى وتعريفه بفساد الحكام وتثبيت دعائم ثورة الامام الحسين عليه السلام ضد الباطل , والتأكيد على الجوانب الاخلاقية ودورها في استقامة الحياة الاجتماعية للامة .وتحرير العبيد من الرق. وقد استخدم الباحث المنهج التاريخي والمنهج الوصفي لكونهما الاكثر ملائمة مع طبيعة البحث , وتوصل الباحث الى مجموعة من النتائج والتوصيات أهمها :ان القائد الناجح هو الذي يستطيع ان ينوع من الوسائل التي يستخدمها لأقناع الناس بالالتفاف على المبادئ التي جاء بها , وقد استطاع الامام السجاد عليه السلام من المحافظة على ما تبقى من القاعدة الشعبية الموالية لأهل البيت وتدعيمها من خلال من المئات من المسلمين الذين تم تحريرهم وعتقهم وتعليمهم ليكونوا دعاة صالحين في المجتمع .الحفاظ على الخط الرسالي المتوافق مع المبادئ الاسلامية الاصيلة وتميزه عن الاسلامي الاموي القائم على سياسية الاذلال والطاعة العمياء والاستهانة بدماء المسلمين . اما التوصيات التي خرج بها الباحث هي كالاتي :أن العديد من الممارسات اللاأخلاقية عادت بقوة الى الحياة الاجتماعية واصبحت تشكل تهديداً حقيقياً للسلم المجتمعي , وعلى القائمين على ادارة الدولة ان ينتبهوا الى هذا الخطر ويجدوا الوسائل الكفيلة في الحد من هذا التدهور القيمي والاخلاقي.قراءة تراث الائمة قراءة واعية بما يتلاءم مع حاجة العصر الذي نعيشه وبما يتلاءم من نمط التفكير السائد لدى الائمة .


Article
Wonderful Ethic at Al- Sufi
من الروائع الاخلاقية عند السادة الصوفية

Author: D. Abdul Qader Mohsen Alwan Al-Lahibi د. عبد القادر محسن علوان اللهيبي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2009 Issue: 18 Pages: 183-194
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

Mentional Eethic attitude and how they used by Mashiekh old and later and their deeds depending on Islamic (Al- shariya) and the Holy prophet Sunni Thanks for God


Article
Moral Values In The Theatrical Husseini Text
القيم الاخلاقية في النص المسرحي الحسيني

Author: Fkdan Tahir Abbas Awad فقدان طاهر عباس عوض
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2017 Volume: 7 Issue: 4 Pages: 260-295
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The Research (moral values in the theatrical Husseini text ) Availability on the study of moral values, types and models, which was formed through which the theatrical Husseini text, and to their particular high position and location a senior among other close values and because of their relate to human beings ,this research came to study those values analytical and objective study. The research is in four chapters. The first chapter Included (methodological framework) the research problem which centered on the follows question: (What formations moral values in the theatrical Husseini text) . And the importance of research, which noted the importance of moral values and invested in a literary text by the theatrical. and interest provided by the Research to scholars and researchers that in addition to highlighting the concept (temporal, spatial, objectivity) in addition to procedural definitions of terms contained in the title of the paper The second chapter (theoretical framework) has included two sections First section care about the concept of moral values, while the second part, interested in with: (moral values in the theatrical text. It is then researcher mentioned indicators resulting from the theoretical framework. And researcher devoted Chapter III as: (procedural framework). It was determined the research community which where seven (7) Iraqi theater texts, and concluded of it the research sample which have been selected Find deliberate manner, represented in the play (the offering of God)to the Iraqi writer (yaaqob Yousef Jabr). The approach which was followed by research on jurisprudence and in-kind analysis, a method (descriptive). The fourth chapter contains the results that was nominated from the research sample analysis and conclusions, also research included sources, references and appendices indexed, and seal with a summary in Arabic and English.

تعد القيم الاخلاقية عنصراً مهماً من عناصر الثقافة واتجاهاً اساسياُ من اتجاهات القيم التربوية لما لها من اثر كبير في بناء وتحديد معالم الشخصية الانسانية، وعملها الدؤوب والدائم في تربية الانسان كي يكون فعالاً وايجابياً في الحياة ومشاركته المتكررة في عملية البناء والتنمية البشرية الحديثة . فقد ظهرت دراسات كثيرة في الساحة الادبية والنقدية والعلمية عالمياً وعربياً ومحلياً، فضلاً عن ابحاث قام بها باحثون ادت الى اغناء هذه القيم التي لها موضوعها الخاص اسوةً بباقي القيم الاخرى التي اعتنت بدراسة معايير وقواعد انبنت عليها تلك القيم الاخلاقية المؤثرة بحياة الفرد على الصعيدين المادي والمعنوي هذا من جهة , ومن جهة أخرى , تساهم تلك القيم بإنجاح العملية التنموية من خلال ما تفرزه من تشكلات وخصائص تربوية كتحديد نوع التعامل مع الآخر وغرس المحبة والاحترام والتقدير في نفوس الذوات الاخرى. وبما انها تعد مصدراً في تحديد سلوك الانسان والدوافع التي تقف وراء ذلك السلوك فأن النظام القيمي للإنسان اصبح دليل على سلوكه وشخصيته ومن ثم تكون القيم الاخلاقية منبعاً للتعبير عن الهوية الانسانية، فعلى الانسان ان يضعها ويطبقها ويكون مسؤلاً عنها في كل زمان ومكان فتجسدت في كثير من النصوص سواء أكانت على المستوى الثقافي ام السياسي ام الديني ام المعرفي بصورة عامة وعلى مستوى النص الادبي- النص المسرحي الحسيني- بصورة خاصة الذي عانى الكثير من الحرمان لمراحل طويلة بسبب منع السلطات لهكذا نصوص لما تحمله في طياتها قيم أخلاقية تربوية تقود المجتمع الى الصلاح، وهذا ما يميز هذا النص عن باقي النصوص الاخرى من خلال انطلاقه من الحقيقة الفنية بالأحداث والرموز المتمثلة بواقعة الطف الخالدة التي يمكن القول عنها هي تراث كبير للكتاب سواء أكان على مستوى الشعر والقصة ام على مستوى المسرح(النص المسرحي الحسيني)، فكلما تحدثت عن المسرح بوصفه وسيلة تثقيفية اخلاقية تربوية مهمه بالنسبة للمجتمع لا بد من ان اقف امام ذلك (النص الحسيني)،الثري والغني بتلك القيم التي هي بمثابة العمود البنائي للعمل المسرحي ولذا كان لزاماً على الكاتب المسرحي ان تكون له تلك القيم مصدراً ومنبعاً اساسياً ينهل منها في سبيل تجسيدها في سلوك الانسان وبناء شخصيته بوصف ذلك النص جسراً للتفاعل مع كل القيم والعلاقات الانسانية والثقافية والاجتماعية والفلسفية، وهذا ما حدا بالباحث ان يدرس القيم الاخلاقية في النص المسرحي الحسيني بوصفه منظومة غنية بتلك القيم وجعلها ظاهرة تستحق الدراسة وهذه الظاهرة تؤشر مشكلة حددها الباحث في التساؤل الاتي:(ماهي القيم الاخلاقية التي تضمنها النص المسرحي الحسيني)أهمية البحث والحاجة الية:تنطلق اهمية البحث الحالي من كونه :1-يسلط الضوء على القيم الاخلاقية واستثمارها في النص المسرحي الحسيني.2-يفيد الدارسين والباحثين في مجال التعرف على مفهوم القيم الاخلاقية وتوضيح معناها وكيفية الافادة منها في النص المسرحي الحسيني.


Article
اخلاقيات التزيين في العمارة

Authors: عبد الله سعدون سلمان --- ايناس سالم عبدالاحد
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 10 Pages: 166-180
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The decoration has been associated with various human achievements since ancient times and has been considered by some of theses as an additional, non-mandatory , can be probability remove , subtract and dispensable. It is misunderstood as a mere addition and an instrument for beauty as its artistic characteristics, especially the decorative jewelry. In contrast to the concept of mandatory ethics concept which associated withboth for purposes and values aspects, that contrast highlighted the need to discuss them together to investigate the ethical aspects of decorating in architectural output to undermine those ideas, which considered decorating as a surplus only.The research problem was explained by "absence a clear conception of the ethical indicators of decorating the product of architecture",Thus the goal of the research is that "put the ethical indicators of decoration the architectural output at the level of plans and facades", so the research put hypothesis as "highlighting the ethics of decoration within both the subcontractor and the apparent levelsIn each of plans and facades, to achieve architectural output as a whole",it focused on uncovering the ethical indicators of decoration the architectural output, in order to present a special theoretical framework for the indicators of moral decoration at the level of plans and the facades together,It has been confirmed that the decoration at the level of the plans and the facade both, that confirmed its commitment to the functional aspects economic , safety environmental construction, as well as to the aesthetic aspects of expressive and symbolic especially Tectonics, as determined the apperance of architectural output as a wholeToday, after its development into digital tectonics for the production of digital surfaces, which were described as skins to overlap the structure (the structure - the skin) and their material together weaving decoration process thanks to the digital potentials to represent the digital surface space or metaphysical fabric and a living space for various functional and aesthetic values in the current era, including richer functional plans and expression facades.

اقترن التزيين ومنذ القدم بمختلف الانجازات الانسانية وعدته بعض الطروحات كماليا لا الزاميا قابل للازالة والطرح يمكن الاستغناء عنه، واسيء فهمه كونه مجرد اضافة ووسيلة للتجميل لخصائصه الفنية لاسيما صيغة الحلي الديكورية ، وعلى عكس مفهوم الاخلاق الالزامي المقترن بالاغراض النفعية والقيمية على السواء، ليبرز ذلك التعارض بين المفهومين ضرورة مناقشتهما معا للكشف والتقصي عن الجوانب الاخلاقية للتزيين في النتاج المعماري تحديدا لتقويض تلك الافكار التي عدت التزيين فائضا لا غير،فتوضحت مشكلة البحث بـ "عدم وجود تصور واضح حول المؤشرات الاخلاقيةللتزيين في نتاج العمارة "، وبالتالي تحدد هدف البحث بـ "طرح المؤشرات الاخلاقية للتزيين في النتاج المعماري في مستوى المخططات والواجهات"،ووضع البحث فرضيته البحثية متمثلة بـ "تبرز اخلاقيات التزيين في العمارة ضمن المستويين الباطن والظاهرعلى السواء، في كل من المخططات والواجهات وصولا لتحقيق هيأة الناتج المعماري ككل" ، ولاختبار صحتها اعتمد البحث منهجا استقرائيا ركز على كشف مؤشرات الوظيفة الاخلاقية للتزيين في النتاج المعماري وصولا الى طرح اطار نظري خاص لمؤشرات التزيين الاخلاقية في النتاج المعماري على مستوى المخططات والواجهات معا،اذ تم التأكد من وقوع التزيين في مستوى المخطط والواجهة على السواء وبما أكد التزامه بالجوانب النفعية الوظيفية البيئية الانشائية الاقتصادية وبما يحقق السلامة والامان ، فضلا عن التزامه بالجوانب الجمالية التعبيرية والرمزية الاتصالية لاسيما التكتونية اذ حددت هيأة النتاج المعماري ككل ووصلت ذروتها اليوم بعد تطورها الى التكتونية الرقمية لانتاج السطوح الرقمية والتي وصفت كجلود لتداخل بنية (الهيكل- القشرة) ومادتهما معا نسجتها عملية التزيين بفضل الامكانات الرقمية لتمثيل السطح الرقمي فضاءا او نسيجا ميتافيزيقيا ومجالا حيا انتقاليا لمختلف القيم الوظيفية والجمالية في العصر الحالي بما اغنى وظيفية المخططات وتعبيرية الواجهات على السواء.


Article
Moral Values of Pre-Islam Arabs in Al Azhari's (d.370 A.H.) Tahtheeb Al Lugha
القيم الاخلاقية لدى العرب قبل الاسلام من خلال كتاب تهذيب اللغة للأزهري (ت 370هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

The human controller that regulates pre-Islamic Arab life was moral values which was conventional at that period. They regulate the behavior of individuals and groups. Al Azhari mentions some of those values known by Arabs like generosity, bravery, loyalty, etc. Arabs were keen to transfer this cultural legacy to their sons urging them to have noble morals and high values and neglect bad values like envy, greed, etc. It was possible to discover important details of Arab social life at that period through Al Azhari's work. He clarified that Arab families paid attention to teach their children chivalry, horseracing, using different types of weapons in order to grow strong and armed with different martial arts. Neglected morals were despised by Arabs as mentioned by Al Azhari that they label the greedy as a sinner.

لقد كان للضابط الإنساني الذي كان ينظم الحياة العربية قبل الإسلام هو ضابط القيم الأخلاقية التي تعارف عليها العرب قبل الإسلام , وكانت تنظم سلوك الأفراد والجماعات، ويذكر لنا الأزهري بعضاً من القيم الأخلاقية التي عرفها العرب قبل الإسلام مثل الكرم والشجاعة والوفاء وغيرها, وكان العربي حريصاً على أن ينقل هذا الموروث الحضاري الى أبنائه ، ودعوتهم إليهم للتحلي بالأخلاق النبيلة والصفات الحسنة والتمسك بالقيم العليا ونبذ القيم الأخلاقية السيئة المتمثلة بالحسد، و البخل وغيرها، اذ تمكنا التوصل الى تفاصيل مهمة من حياة العرب الاجتماعية قبل الاسلام من خلال ما ذكره الأزهري عن أهم القيم الاخلاقية التي كانت سائدة آنذاك ،و بين لنا ان الاسرة العربية كانت تعنى بتعليم ابنائها على الفروسية وركوب الخيل ، واستخدام أنواع مختلفة من الاسلحة ؛ لكي ينشّؤا أولادهم على الشجاعة , وكانوا يعلمونهم على فنون القتال كافة. اما الاخلاق المنبوذة فقد نظر العرب قبل الإسلام لها نظرة استخفاف وازدراء , كما أشار الأزهري أن العرب تسمي البخيل فاحشاً.

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (21)


Language

Arabic (18)

Arabic and English (2)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (8)

2017 (2)

2016 (3)

2014 (2)

More...