research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Relation between Investment Activity in Capitals Market and Economic Growth Rate in Selection Arabic Countries (1982-2008)
العلاقة بين نشاط الاستثمار في الأوراق المالية والنمو الاقتصادي لدول عربية

Author: دينا أحمد عمر
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2012 Volume: 34 Issue: 107 special issue Pages: 85-101
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to explain the relationship between investment activity in capitals market and economic growth rate in selected Arab countries. This was done by using method of least squares two stages to test and determine the direction of the relationship between two variables. The effects have shown that causative relationship of directions between investment activity in capitals market and economic growth by using many tools as financial and monetary policies, inflation rate, interest rate, exchange rate, gross domestic product, according to effect testing .The causative one concludes that changes in economic growth may participate to explain the investment activity of capitals markets. It also changes the investment activity in capitals market and participates to explain the economic growth. For this reason, it is expected that investment activity in capitals market in Arab countries (1982 - 2008) with opening the expected capitals market and local capitals. The resumption of expected capitals market, reactivity of local capitals to invest financially inside, increasing the foreign investments have the essential role in economic growth.

يهدف البحث إلى بيان العلاقة بين نشاط الاستثمار في الأوراق المالية ومعدل النمو الاقتصادي في دول عربية مختارة باستخدام طريقة المربعات الصغرى ذات المرحلتين (2.S.L.S) لاختبار وتحديد اتجاه العلاقة بين المتغيرين، وقد أظهرت النتائج أن وجود علاقة سببية ذات اتجاهين بين نشاط الاستثمار في الأوراق المالية ومعدل النمو الاقتصادي باستخدام أدوات عديدة كالسياسة المالية والسياسة النقدية، ومعدل التضخم، ومعدل سعر الفائدة، وسعر الصرف والناتج المحلي الإجمالي، وبناءً على نتيجة اختبار السببية نستنتج أن التغيرات في النمو الاقتصادي تسهم في تفسير التغيرات في نشاط الاستثمار في الأوراق المالية، كما تساعد التغيرات في نشاط الاستثمار في الأوراق المالية في تفسير التغيرات في النمو الاقتصادي، وعليه فإنه من المتوقع أن يؤدي نشاط الاستثمارات في الأوراق المالية في الدول العربية للفترة (1982-2008) مع انفتاح أسواق المال المتوقع وعودة نشاط رؤوس الأموال الوطنية للاستثمار المالي والمحلي إلى الداخل وزيادة الاستثمارات الأجنبية دوراً في زيادة معدلات النمو الاقتصادي.


Article
The Quality of Accounting Information and Its Effect on Investment Decisions in Securities
جودة المعلومات المحاسبية وأثرها في ترشيد قرارات الاستثمار في الأوراق المالية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract an important tool in drawing their policies and an important tool in drawing their policies andAccounting information a vital factor and an important axis in evaluating the companies performance and an important tool in drawing their policies andmaking future decisions especially concerning the securities investment market it this information was prepared according to local and international criteria and standards and that make this information of quality and efficiency in using them. So that the proplem of this study is (how the suitble qualityof the accounting information and understand the importance of this informationfrom invesitors in making the decisions made by them unsound especially in the field of securities. This make benefiting from it is so limited. So, the study to manifest the quality of accounting information and its most important aspects, which reflect its objectivity, advantage and explaining its role in making wise investment decisions in securities field. To accomplish this goal the researcher depended on the hypothesis: "the suitable qualityof accounting information and understanhng from invesitors has a great effect on rationalizing investment decisions in the securities market".

المستخلص تعد المعلومات المحاسبية عنصراً حيوياً ومرتكزاً مهما في تقويم أداء الشركات وأداة مهمة في رسم سياساتها واتخاذ قراراتها المستقبلية وخصوصا فيما يتعلق بقرارات الاستثمار في الأوراق المالية لاسيما إذا ما أعدت هذه المعلومات وفق مبادئ ومعايير محلية أو دولية الأمر الذي يكسبها جودة وفاعلية في استخدامها. وهكذا فان المشكلة التي تعالجها الدراسة تكمن في السؤال عن دور جودة المعلومات المحاسبية المفصح عنها في التقارير المالية ومدى الالمام بها وفهمهامن قبل المستثمرين في ترشيد قراراتهم الاشتثماريةا، لذا تهدف الدراسة الى بيان جودة المعلومات المحاسبية واهم جوانبها التي تعكس موضوعيتها وفائدتها وتوضيح أثرها في ترشيد قراراتهم الاستثمارية في الأوراق المالية، ولتحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على فرضية رئيسة مفادها: " ان لجودة المعلومات المحاسبية المفصح عنها في التقارير المالية وماتتضنه هذه الجودة من جوانب فنية وتطبيقية واخلاقية ومدى فهمها وادراكها من قبل المستثمرين دور كبير في ترشيد قراراتهم الاستثمارية " .

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2012 (2)