research centers


Search results: Found 13

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Sinclair Lewis's Main Street: A Reverse Portrait to the American Myth
الصورة المعاكسة للاسطورة الاميركية مجسدة في الشارع الرئيسي للروائي سنكليرلوس

Author: Aseel Hatif Jassam أسيل هاتف جسام
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2015 Issue: 67 Pages: 1-13
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The American novelist, Sinclair Lewis was born in Sauk Centre, Minnesota on the seventh of February in 1885. He was the third son of a country physician, Edwin J. Lewis, and had two brothers, Fred (born in 1875) and Claude(born in 1878). His mother, Emma Kermott Lewis died in 1891. His father, a year later, remarried another woman named Isabel Warner whom he considered to be his own mother. His boyhood life was full of problems. He suffered from loneliness in his provincial small Midwestern town which he yearned to escape. After preschool at Oberlin Academy, he entered Yale University in 1903. Yet he didn't get the bachelor's degree until 1908. He dropped out for a year during which he traveled to Panama and worked as a janitor at Upton Sinclair's social colony, Helicon Hall. After graduation from Yale, he began his writing career, working for newspapers and publishing houses and at times selling plots to Jack London. Yet the numerous stories and the five novels he published between 1910 and 1920 were dismissed by critics as insignificant. It was with the publication of Main Street in 1920 that he achieved real fame. It was his instrument of social change: he satirizes the devastating and stultifying picture of the middle-class American life in the 1920s of his hometown, Sauk Centre by creating a town called Gopher Prairie. Lewis, like his father, married twice. His first marriage to Grace Livingstone Hegger, whom he met while working in New York City, on the fifteenth of April in 1914, failed. In 1928, he married another woman, the journalist Dorothy Thompson and in 1930 their son, Michael was born. However, their marriage also failed twelve years later. After the breakup of his second marriage, he spent his life in Europe. He was often seen, after 1939, with the young actress, Macella Powers who eventually left him, marrying another man. In 1950, he left Europe and died of advanced alcoholism in 1951 at the age of sixty seven. The paper shows the reverse portrait of the American myth that Lewis, draws in his novel, Main Street. It explains the concept of the American myth briefly and makes clear how Lewis employs it in presenting a reverse picture by using his pungent criticism. It points to the environmental and psychological sides that urge Lewis to draw such a picture which his heroine, Carol Kennicott the reformer, tries hard to change but is met with failure. Her failure leads her to stay in the provincial Gopher Prairie and confirm to its life style. Sinclair Lewis's Main Street : A Reverse Portrait to the American Myth

وِلد الروائي الاميركي، سنكلير لوس في سوك سنتر, مينيسوتا في السابع من شهر شباط عام 1885. اِنه الابن الثالث لطبيب قَروي يُدعى إدون ج لوس وله أخوان, فرَد ( وِلد عام 1875) , و كلود (وِلد عام 1878) . توفيت والدته , أمّا كيرموت لوس عام 1891. فتزوج أبوه امرأة أخرى تدعى إزبل وارنر بعد عام واعتبرها لوس والدته الحقيقية. كانت فترة صباه مليئة بالمشاكل. عانى لوس من الشعور بالوحدة في قريته الواقعة في النصف الغربي لأميركا والتي تاق الى الهروب منها. دخل لوس جامعة يَيَل في عام 1903 بعد اكماله الدراسة الثانوية في أكاديمية اوبرلين وقد حصل على درجة البكالوريوس عام 1908. ترك لوس الجامعة لمدة سنة. قضى حياته خلال تلك السنة في السفر الى بناما والعمل بمثابة حاجب للمؤسسة الاجتماعية التابعة لإبتون سنكلير, هليكون هول. بدأ لوس, بعد تخرجه, الكتابة والعمل في دور النشر و أحياناً ببيع حبكات القصص لجاك لندن. لم تكن قصصه العديدة و رواياته الخمس التي كتبها بين العامين 1910 و1920 ذات أهمية في نظر النقاد. حقق لوس الشهرة الحقيقية عند نشره لروايته الشارع الرئيسي عام 1920. اعتبر لوس هذه الرواية وسيلة في حدوث التغير الاجتماعي إذ انتقد من خلال القرية جوفر برايري صورة الدمار الساخرة للطبقة الأميركية المتوسطة في مدينته الام, سوك سنتر في العشرينيات. تزوج لوس مرتين. كان زواجه الاول من كَريس ليفنكَستون هيكَر, و التي التقى بها اثناء العمل في نيويورك سيتي في الخامس من شهر نيسان لعام 1914 , فاشلاً. تزوج لوس للمرة الثانية من الصحفية دوروثي ثمبسون و انجبت ابنه مايكل لوس عام 1930. إلا ان زواجه الثاني لم يستمر و انتهى بعد اثنتي عشرة سنة. قضى لوس حياته بعد انفصاله عن زوجته الثانية في اوروبا. شوهد لوس , بعد عام 1939, مع الممثلة الشابة ماكسيلا باورز التي تركته لاحقاً وتزوجت من رجلٍ آخر. غادر لوس اوروبا عام 1950 وتوفى نتيجة تناوله المفرط للكحول في روما عام 1951 بعمر السابعة والستين. يوضح البحث الصورة المعاكسة للأسطورة الأميركية التي رسمها لوس في روايته الشارع الرئيسي . يتناول البحث بشكل موجز مفهوم الأسطورة الأميركية ويبين كيف قام الروائي بتوظيف هذا المفهوم في عرض صورة معاكسة من خلال أسلوبه النقدي اللاذع. يشير البحث الى الجوانب النفسية والبيئية التي دفعت الروائي الى رسم هذه الصورة التي حاولت بطلة روايته كارول كنيكوت المصلحة تغيرها جاهدةً إلا انها فشلت مما قادها الى البقاء في القرية جوفر برايري والتكيف مع اسلوب العيش فيها.


Article
المعالجات السينمائية للأحلام في الاسطوره

Author: سالم شدهان غبن
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 20(المجلد الثاني) Pages: 217-222
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

هنالك الكثير من المشتركات بين الوسيط السينمائي والاحلام والاسطوره كونهم يبحرون في نفس الجو الميتافيزيقي الذي ان وجد ,مايلبث ان يغدو واقعا او قريبا جدا منه.وجميعهم ينطلقون من خلال واقعه او فكره.من هنا انطلق البحث هذا ليتناول هذه الوسائط الثلاثه فيما اذا اجتمعو مع بعض في فيلم مثلا ,وبهذا يكون لزاما علينا ان نتحدث عن الاسطوره وعن الحلم وكيف يدخلان في الوسيط السينمائي كمنجز نهائي .وقد ا؛حتوى البحث في فصله الاول على مشكلة البحث التي تلخصت بالسؤال الاتي:ماهو شكل المعالجات السينمائيه للاحلام في الاسطوره ؟ثم كانت اهمية البحث التي اكدت على وجوب تواجد دراسة متخصصة لهذه الوسائط الثلاثه للدارسين والعاملين في المجال السينمائي.وكان هدف البحث الوحيد هوعن كيفية اشتغال هذه الوسائط مع بعضها البعض.وتحدد البحث بدراسةالمنجز النهائي لهذه الوسائط مجتمعة.؟ام في تحديد المصطلحات فلم يجد البحث بد من تحديد المعالجات السينمائيه والحلم.


Article
الاسطورة في المسرحية الشعرية ،أغنية الرياح الاربع نموذجاً

Author: سنان عبد العزيز عبد الرحيم
Journal: Journal of Kirkuk University Humanity Studies مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية ISSN: 19921179 Year: 2012 Volume: 7 Issue: 1 Pages: 168-204
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The poetical play is new type, whom the researcher talks in this research through the existent legend in.The poet researcher Ali Mahmood Taha had been chosen in the play (Fourth Wind song) a sample to his research.The research consist of three researches, The first on is talks about poetical play art, and the definition of legend and fable. The second research about brief biography of the poet Ali mahmood Taha and most important poetical productions. The third research talks about the element legend, which existent in the legend of (Fourth wind song), and in the end of the research he refer to the importance negatives which the research discovered artistic point of view.

الخلاصة : يتناول البحث موضوعاً أدبياً ذات ابعاد عديدة فهو من جهة يختص الاسطورة كتفكير بدأئي قائم على الوهم ومن جهة ثانية المسرحية الشعرية وهي من الفنون الادبية والفنية الجامعة بين المسرح والشعر وتتميز بثرائها الادائي كما ان اتلموضوع يختص واحد من شعراء العصر الحديث المفعمين بالتوجيه الرومانسي وممثل لتيار أدبي ذاع صيته في الادب العربي الحديث , وعليه فان البحث يجمع بين هذه الاتجاهات الادبية عند الشاعر علي محمود طه شاعر النبض العاطفي والخيال المتأجج .


Article
The Value of Moon Myth in Sylvia Plath's Poetry
القيمة ألأسطور ية للقمر في شعر سلفيا بلاث

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims at studying the moon myth in Sylvia Plath's poetry. The presence of the moon in her early poetry was associated with nature according to her mood, emotions and senses. Plath had used Robert Graves's The White Goddess myth as her Moon –Muse to represent sterility, barrenness, rivalry, cruelty and indifference in her late poetry. The moon myth was always female and had a great connection to Plath's personal life as female to represent her as a young girl, wife, pregnant woman, and mother, then after separation from her husband Ted Hughes.

تهدف الد ا رسة الحالية لد ا رسة أسطو رة القمر في شعر سمفيا بلاث. أن وجود القمر في شعرها المبكر كان ممتزجا مع الطبيعة حسب م ا زجها وعواطفها ومشاعرها. ولقد استخدمت بلاث أسطورة ألالهة البيضاء لروبرت كريفز كألهة لمقمر لتجسد العقم والعقر والند والقساوة وعدم المبالاة في شعرها المتاخر. وكان القمر دائما انثى ويرتبط بشكل كبير مع حياة بلاث ليمثمها كفتاة شابه وزوجة وام أ رة حامل وأم. ومن ثم بعد انفصالها من زوجها تيد هيوز.


Article
Legend in Mesopotamia Study in the legendary epic of thought in the Sumerian and Akkadian culture
الأسطورة في بلاد الرافدين دراسة في الفكر الأسطوري الملحمي في الثقافة السومرية والاكدية

Author: Mazin Muhammed Hussain مازن محمد حسين
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 4 Pages: 297-319
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

By the title of research "the legend in Mesopotamia " behooves us was the definition of two subjects, the first theme is the (legend) and the second is (Mesopotamia) The first represents the topic or the event, and the second represent the place where the legend was happened therefore urged the tab search in the following form: The research includes a prelude touched it to the meaning of legend, and the concept of myth, followed by two topics, first topic included two axes The second topic was talking to mythology Mesopotamian and we chose the models of these myths was titled look at the myths of Mesopotamia and of course we chose a model or two models of these myths for talking about because there is no enough capacity to address the all Mesopotamian mythology. Also, the search included a finale where we reviewed our conclusions to search with an index of margins and sources that have been used in it.

من خلال عنوان البحث "الاسطورة في بلاد الرافدين" كان حري بنا التعريف بموضوعين الاول هو (الاسطورة) والثاني (بلاد الرافدين) فالأول يمثل الموضوع او الحدث، والثاني المكان الذي حدثت فيه الاسطورة ولذلك تم تبويب البحث على الشكل التالي:تضمن البحث تمهيداً تطرقنا فيه الى معنى الاسطورة، ومفهوم الاسطورة تلاه مبحثان المبحث الاول شمل محورين اما المبحث الثاني فتطرقنا فيه الى الاساطير الرافدينية واخترنا نماذج من هذه الاساطير وكان بعنوان نظرة في اساطير بلاد الرافدين وبالطبع اختيارنا لنموذج او نموذجين من هذه الاساطير والتطرق بالحديث عنها لعدم سعة هذا البحث للتطرق لجمع الاساطير الرافدينية . كذلك فان البحث شمل خاتمة استعرضنا فيها استنتاجاتنا للبحث مع فهرس للهوامش والمصادر التي استخدمت فيه.


Article
Mythology effect on semantic construction in contemporary architecture
اثر الميثولوجيا في البناء الدلالي للعمارة المعاصرة

Authors: abbas ali hamza عباس علي حمزة --- Battol M. Khdim بتول موفق كاظم
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2015 Volume: 11 Issue: 1-2 Pages: 72-83
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Architecture, as with other arts Like painting, poetic, refer to its time , the mythology containing a rich symbols had the ability to paint Architecture field with this richness ...The level of symbolization in Architecture is a conceptual level with timing clear details .. the Research reviews the relationship between the ancient world mythology and concepts of Contemporary architecture with the Answering the question that ... can the designer success by mything his symbols as a story .The research then came to group of conclusions that represent by two aspects, first How to create a free sign and How to contain Mythologicalsigns in a new design. How can intellectual relations in the production adopter of the legendary symbols that have the capacity to generate systems rather symbolic "of the iconic images in order to deepen the connotations and open horizons interpretations of what is owned by the legendary mythological symbol of expressive possibilities, and this is the importance of research.

العمارة حالها حال الفنون الأخرى كالتشكيل والشعر تجسد العصر الذي تولد فيه حاملة لجينات الماضي الذي ولدت من رحمه تمتلك بين طيات مفرداتها العمارية ألوانا" مختلفة للوحة المستقبل ، والميثولوجيا بأعتبارها من نتاج الأسلاف الفني تمتلك رموزا" ثرية وغنية قادرة على رفد حقل العمارة بهذا الثراء الرمزي والدلالي ، إن مستوى الترميز في العمارة ترميز فكري يتدخل فـي أدق التفاصيل الزمانية والمكانية ويبلغ عظمته حين يحوّل الــى فعل أسطوري سابق الوجود فــي ذهن القارئ ، لاغيا مبدأ الاتكاء على رمزية الأسطورة الجاهزة . يحاول البحث الحالي الاجابه على تساؤل مهم مفاده .. هل ينجح المصمم بأسطره رموزه باشتغاله على سلسلة مـن العمليات الصورية التشكيلية – الإيحائية – اللغوية مانحا هذه الرموز فعلا حكائيا وصولا إلى ترسيخ هذا الرمز في ذهن القارئ كمعطى ميثولوجي ، يغني النتاج المعماري ويمد منظوماته الدلالية بطاقة غنية تخلق الإشارة الحرة .وكيف يمكن للعلاقات الفكرية في النتاج المتبني للرموز الأسطورية ان تمتلك القدرة على توليد منظومات صورية رمزية بدلا"من الصور ألايقونية بهدف تعميق الدلالات وفتح آفاق التاويلات لما يمتلكه الرمز الأسطوري الميثولوجي من امكانات تعبيريه .


Article
الابعاد المفاهيمية والجمالية للأشكال المُتخيلة في النحت السومري

Authors: علي شناوة وادي --- رشا أكرم موسى
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 9 Pages: 76-96
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research (conceptual and aesthetic dimensions of the imagined forms in Sumerian sculpture) dealt with the study of the intellectual and artistic dimensions of the visualist in sculpture, whether stereotypical or prominent, and in the two periods (the era of the Sumerian era). So the researcher sought in the first chapter to clarify the problem of research and its importance and need, as well as the goal of research, which is represented by the following: Defines the conceptual and aesthetic dimensions of the imaginary forms in Sumerian sculpture." Then the researcher concluded the chapter by specifying the terms that are directly related to the research title and its objectives. The second chapter included a presentation of the theoretical framework and the previous studies, which came from two subjects, proved in the first subject conceptualized conceptually. The second topic dealt with the intellectual and artistic references to the imagined forms in Sumerian art. The third chapter was devoted to monitoring the research society and the tool that included collecting information. The samples were adopted deliberately, and (6) sculptural works covered the boundaries of research by adopting analytical descriptive method for the purpose of analysis according to the axes of the analysis tool adopted by the researcher. The fourth chapter included the results of the research, which included:-1-Through the Sumerian Sculpture in both holographic and seminal periods (the age of dynasties and emancipation) about the artistic sensations and ideas imagined through the variety of subjects and which bear the religious and political dimensions representing the social structure of Sumerians.2-The Sumerian body of the Sumerian and the Sumerian Imaginary and in both periods (the era of the dynasties and the spontaneous emission) of cosmic phenomena, to give it spiritual connotations associated with the religious aspect of rituals and beliefs. And then the conclusions that emerged through the possibility of achieving the objectives of research through the tool designed by the researcher, including:1-Sumerian thought created in its forms of imaginary sculptor another kind of values and beliefs have the character of stability and permanence, instead of the worlds of changing life phenomena.Spiritual dominion dominated materialism in the structure of Sumerian sculptural forms. This stems from the spirituality of the Sumerian thought of the unseen forces and their impact on human life. She also made a number of recommendations and proposals, followed by sources and annexes2-The religious thought is one of the most important thrusts in the structure of Sumerian sculpture by the quality of the object and the salient and in both periods (the age of breeds and emission), and this is what appeared in all samples.

تناول البحث الحالي(الأبعاد المفاهيمية والجمالية للأشكال المتخيلة في النحت السومري), من خلال دراسة الأبعاد الفكرية والفنية للمتخيل في النحت سواء أكان المجسم أم البارز وبالفترتين (عصر السلالات عصر الانبعاث السومري). لذا سعى الباحثان في الفصل الأول إلى توضيح مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه , فضلاً عن هدف البحث الذي تمثّل بالآتي:"تعرف الأبعاد المفاهيمية والجمالية للأشكال المتخيلة في النحت السومري "ثم ختم الباحثان الفصل المذكور بتحديد المصطلحات التي لها علاقة مباشرة بعنوان البحث وأهدافه. أما الفصل الثاني فقد تضّمن عرضاً للإطار النظري والدراسات السابقة , فجاء متكوناً من مبحثين, ثبت في المبحث الأول المتخيل مفاهيمياً. أما المبحث الثاني فقد تناول المرجعيات الفكرية والفنية للأشكال المتخيلة في الفن السومري. ولقد اختص الفصل الثالث برصد مجتمع البحث والأداة التي شملت جمع المعلومات, فتم اعتماد عينات منه بطريقه قصدية, وقد بلغت (4) أعمال نحتية غطت حدود البحث باعتماد المنهج الوصفي التحليلي لغرض تحليلها على وفق محاور أداة التحليل التي اعتمدها الباحثان. أما الفصل الرابع فقد ضم نتائج البحث التي جاء من ضمنها:-1- عّبر فن النحت السومري المجسم والبارز وفي الحقبتين كلتيهما (عصر السلالات والانبعاث) عن الأحاسيس الفنية والأفكار المتخيلة من خلال تنوع الموضوعات والتي تحمل أبعاداً دينية وسياسية تمثل البنية الاجتماعية للسومرين.2-يعد الفكر الديني من أهم المُهيمنات الضاغطة في بنية فن النحت السومري بنوعية المجسم والبارز وفي الحقبتين كلتيهما (عصر السلالات والانبعاث), وهذا ما ظهر في العينات كافة. ومن ثم الاستنتاجات التي ظهرت من خلالها إمكانية تحقيق أهداف البحث عبر الأداة التي صممها الباحثان, ومنها:-1- جسد فن النحت السومري المجسم والبارز إشكالات الفكر الديني, عن طريق إحالتها إلى أنظمة صورية متخيلة مفعمة بالترميز الموجه نحو المطلق والقوى اللامرئية. 2- إن الفكر السومري أوجد في أشكاله المتخيلة النحتية نوعاً آخر من القيم والمعتقدات لها صفة الثبات والديمومة, بدلاً من عوالم الظواهر الحياتية المتغيرة. هيمن الروحي على حساب المادي في بنية الأشكال المتخيلة النحتية السومرية وهذا نابع من روحانية الفكر السومري المؤمن بالقوى الغيبية ومدى تأثيرها على حياة الإنسان. كما اجتهدت بذكر عدد من التوصيات والمقترحات تلتها المصادر والملاحق.


Article
The Poetics of Language and the Rhetoric of Hermeneutics in "A Last Waltz for Two Strangers" Short Story Collection
شعرية اللغة وبلاغة التأويل في مجموعة (فالس أخير لغريبين)

Author: Prof. Dr. Israa Hussein Jaber أ.د. إسراء حسين جابر
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2019 Volume: 43 Issue: 85 Pages: 78-92
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

It is exciting to find that the language of short stories now a days has become a focus for contemplation because of the abundance of signifiers with in the structure of the text; to the extent that the signifier digs his imprint in the structure so that the language is now an aesthetic tool that links the text with the depth of the experience, in "A last Waltz of two stronger " collection of Asaad AL Hilaly is an example of short stories that has been written in poetic and impression language whose function is obvious through signification and fascination. It is a non –revealing language that contains lot of vagueness symbolic manipulation and fantasy the present study deals with the language of the collection and its most important communicative functions by the interpretation of the text; and trying to focus on and decode the significance of the trope in the text and then analyzing what lies behind that language.

من المثير أن نجد لغة القصة القصيرة اليوم تتحول إلى حقل للتأمل وذلك لكثرة الدوال في بناء النص، حتى أخذ الدال يحفر مساره في بنائها، لتصبح اللغة مادة جمالية تربط ما بين النسج وعمق التجربة، ومجموعة (فالس اخير لغريبين) لأسعد الهلالي تعد مثالا للقصة التي نُسجت بلغة شعرية موحية وظيفتها تكمن في السحر والاشارة، فهي لغة لا تبوح، تحمل شيئا من الغموض والتلاعب الرمزي والفنتازي؛ لذلك جاءت هذه الدراسة لتقف عند لغة المجموعة وأهم الوظائف التواصلية التي أدتها وذلك من خلال تأويل النص والوقوف على الدلالات التي خلقها المجاز في النص ومحاولة فك شفراته ومعرفة ما وراء تلك اللغة.


Article
جماليات توظيف الأساطير الرافدينية في أعمال (محمود عجمي)

Authors: سلوى محسن حميد الطائي --- آلاء رشيد رزوقي الخفاجي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 6 Pages: 228-249
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The performances of plastic arts are constantly open to the new and unexpected, and due to the development that has taken place, the field of mythology has become a forum for intellectual and intellectual creations of artists. The problem of the current research in the following question: How did the legend embodied its intellectual depth of civilization -the old Iraqi- in the work of the contemporary Iraqi artist ((Mahmood Ajami))? Which aims to: Identify the aesthetics of the employment of Mesopotamian myths in the work (Mahmood Ajami), and within the temporal limits: 1986-2017. The second dealt with two topics: the first concerned with (Rafidain mythology), and the second dealt with: the employment of the Rafidain myth in contemporary Iraqi art. The third was determined by the research procedures (the research community and its sample of (5) models, analyzed according to the descriptive approach). Finally, chapter IV deals with findings, conclusions, recommendations and proposals.One of the most important results: A trend in the incarnation tended towards pure abstraction in the work of the artist, based on the theme of myth in the work, which dealt with the forms of women and bull, illustrated by the model(3). The research ended with the most important sources and references.

إن أداءات الفنون التشكيلية منفتحة وباستمرار على الجديد واللا متوقع، وبفعل التطور الحاصل اصبح حقل تناول الاساطير ملتقى الابداعات الفكرية والذهنية للفنانين، من هنا تناول البحث الحالي الموسوم(جماليات توظيف الأساطير الرافدينية في أعمال (محمود عجمي)) انموذجا، اربعة فصول: خصص الاول: مشكلة البحث الحالي في الاستفهام الآتي: كيف تجسدت الاسطورة بعمقها الفكري الحضاري – العراقي القديم- في أعمال الفنان العراقي المعاصر((محمود عجمي))؟ والذي يهدف الى: تعرف جماليات توظيف الاساطير الرافدينية في أعمال (محمود عجمي)، وضمن الحدود الزمانية: 1986-2017م. أما الثاني، فقد تناول مبحثين: اهتم الاول بـ(الاساطير الرافدينية)، والثاني تناول: توظيف الاسطورة الرافدينية في الفن العراقي المعاصر. وقد تحدد الثالث باجراءات البحث) مجتمع البحث وعينته البالغة(5) نماذج، تم تحليلها على وفق المنهج الوصفي). وأخيرا تناول الفصل الرابع: النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات. ومن اهم النتائج: ظهر اتجاه في التجسيد يميل نحو التجريد الخالص في اعمال الفنان، المرتكز على موضوعة الاسطورة في الاشتغال والذي تناول شكلي المرأة والثور، يوضحهما النموذج (3). وانتهى البحث بأهم المصادر والمراجع.


Article
The Babylonian Myth in Al Sayyab’s Poetry
الاسطورة البابلية في شعر السياب

Loading...
Loading...
Abstract

Due To AL.Sayyab,s leadership of modernizing movement in poetry and being the pioneer, he was very interested in searching for myths and symbols. He sought to employ them in his poetry motivated by his psychological, social, and political situation at that time. Hence it is possible to say that AL-Sayyab paved the way for the poets to use myths in their poetry and he was successful in employing them.

كان السياب بسبب قيادته لحركة الحداثة الشعرية وتقدمه فيها زمنياً شديد الاهتمام بالبحث عن الاسطورة والرموز ويسعى الى توظيفها في شعره, وقد دفعه الى ذلك وضعه النفسي والاجتماعي والسياسي آنذاك, لذا يمكن القول ان السياب فتح باب الاسطورة للشعراء من بعده على مصراعيه وقد كان موفقاً عموماً في توظيفها.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (13)


Language

Arabic (8)

English (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (4)

2018 (3)

2016 (1)

2015 (2)

2014 (1)

More...