research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
لايوجد
نماذج من السيوف العثمانية المحفوظة في متحف الكفيل دراسة وصفية

Author: ضياء نعمة محمد ضياء نعمة محمد
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2019 Volume: 26 Issue: 3 Pages: 888-908
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The importance of the state, its strength and building its glory were based on the various weapons it possessed and the great strength it helps to defend. That the survival of their thrones and the building of the glory of their nation based on their strength and the abundance of men and the strength and diversity of their weapons, and we will see through this research research, that the Ottoman Empire was paying great attention and monitor many amounts for the manufacture of weapons and diversity in addition to its decoration with floral designs coordinated and beautiful give the luster and shape Beautiful, representing that period of time from the history of the Ottoman Empire

تعتمد أهمية الدولة وقوتها وبناء مجدها على ما تملكه من اسلحة متنوعة وقوة جبارة تساعدها على الدفاع عنها، أذ نرى أن السلاطين والملوك والحكام في العصور المختلفة , اولوا اهتماماً كبيراً واسعاً بالأسلحة وتنوع اشكالها وقوة وصلابة المادة المصنوعة منها، ويأتي هذا الاهتمام الذي هو نابع من ايمانهم أن بقاء عروشهم وبناء مجد دولتهم يستند الى قوتهم وكثرة رجالهم وقوة وتنوع اسلحتهم، وسنرى في هذا البحث, أن الدولة العثمانية كانت تولي اهتماماً كبيراً وترصد مبالغ كثيرة لصناعة الاسلحة وتنوعها , فضلا عن زخرفتها بزخارف نباتية منسقة وجميلة تعطي رونقاً وشكلاً جميلاً، تمثل تلك الحقبة الزمنية من تاريخ الدولة العثمانية.


Article
The development of strategic studies and their future prospects
تطور الدراسات الاستراتيجية وآفاقها المستقبلية

Author: Hussain B Abdulameer.
Journal: Journal of International studies مجلة دراسات دولية / تصدر عن مركز الدراسات الأستراتيجية والدولية ISSN: 19929250 Year: 2018 Issue: 72-73 عدد مزدوج Pages: 419-457
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The strategy has emerged from the need of peoples to defeat their enemies and to discourage their rivals. Without enemies or rivals, there is no need for strategy. "The only purpose of the strategy is to enable us to maximize the impact on our enemies and rivals as efficiently as possible, so when there are no enemies or rivals, there is no need to develop strategies." The strategy therefore focuses on understanding the war, its nature, how it is gained, and what are the goals and means used during the process.

الملخص:لقد نشأت الاستراتيجية من حاجة الشعوب لهزيمة أعدائها وثني منافسيها. فمن دون أعداء أو منافسين، لا توجد حاجة إلى الاستراتيجية. "إن الغرض الوحيد من الاستراتيجية هو تمكيننا من تحقيق أقصى قدر ممكن من التأثير على الأعداء والمنافسين بأكبر قدر ممكن من الكفاءة. وهكذا، عندما لا يوجد أعداء أو منافسين، ليست هناك حاجة لوضع الاستراتيجيات". ومن ثم، تركز الاستراتيجية على فهم الحرب وطبيعتها وكيف يتم كسبها، وما هي الغايات والوسائل المستخدمة خلال هذه العملية. ومع ذلك، أكد النقاش المستمر الحاجة إلى إعادة البناء المفاهيمي للدراسات الاستراتيجية وهو ما دفع الى تطور الدراسات الاستراتيجية لتغطي العديد من المجالات الأنسانية –متجاوزة التركيز على حالات العنف والحروب فقط- بغية توفير الحلول والسبل في مواجهة التهديدات غير التقليدية الناشئة، مثل الإحتباس الحراري والإرهاب وضبط الأسلحة النووية وأسلحة الدمار الشامل والأوبئة الإنتقالية وحالات إنعدام الأمن الغذائي والإكتظاظ السكاني غيرها من مجالات الأمن الإنساني.


Article
U.S.A. use of depleted uranium in Iraq
الاستخدام الامريكي لليورانيوم المنضب في العراق

Loading...
Loading...
Abstract

The depleted Uranium (DU) is one of the nuclear energy products. This material has been used in an ugly and fatal way against the civilians who were not party in any armed conflict. In Iraq, the United States has overused this weapon without any pressing military need during two periods: 1991 and 2003. This has caused a continuous harm for the future generations and their lives. The U.S.A. has given itself the right to use this weapon although that has been forbidden by Geneva Conventions that is signed by U.S.A. So, the multiple forms of carcinogenic diseases have widespread in many Iraqi Cities. There has been an increase in birth defects and Fallujah is the best example for that. The use of these internationally forbidden weapons specifically by U.S.A. is considered a structural fault according to the human, legal, and moral principles, which are put aside seeking power, interests, and domination.

اليورانيوم المنضب، احد نواتج الطاقة النووية، إلا إن هذه المادة وظفت بطريقة بشعة وقاتلة تجاه المدنيين الذين لم يكونوا طرفاً في أي صراع مسلح. وفي العراق فقد أسرفت الولايات المتحدة الأمريكية في استخدام هذا السلاح دون حاجة عسكرية ملحة لاستخدامه، وعلى فترتين في عامي 1991 و2003، مما سبب اذىً متجدداً يستطيل عند مستقبل الأجيال القادمة وحياتهم، بعد إن أجازت لنفسها حق استخدام هذا السلاح، على الرغم من إن اتفاقيات جنيف الموقع عليها من قبل المجتمع الدولي والتي كانت الولايات المتحدة احد أطرافها، تحرم استخدامها ضد المدنيين مما سبب ظهور الأمراض السرطانية المتعددة الأشكال وانتشارها في العديد من المدن العراقية، وباتت الولادات الجديدة مشوهة وغير كاملة، وكان النموذج الأبرز في ذلك في مدينة الفلوجة.إن استخدام مثل هذه الأسلحة المحرمة دولياً، ومن قبل الولايات المتحدة الأمريكية تحديداً، يعّد خللاً بنيوياً في المعايير الأخلاقية والقانونية والإنسانية، التي ركنت جانباً، سعياً وطمعاً وراء النفوذ والمصالح والهيمنة، وفي ذلك صورة جلية لا تحتاج لعدسة مكبرة للاستدلال على عقلية وإنسانية وأخلاقية من يستخدم هذا السلاح، وبلا معنى.


Article
Levels of Acquisition of Nuclear Weapons Its Motivations
مستويات حيازة الأسلحة النووية ودوافعها

Author: Raqeeb Mohammad Jassim رقيب محمد جاسم
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2019 Volume: 13 Issue: 39 Pages: 75-121
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

In the ten years since the end of the Second World War, nuclear technology has spread to many parts of the world. Since a peaceful nuclear program can provide the means for a military nuclear program in multiple ways, it is clear that the rapid proliferation of nuclear technology will bring with it the proliferation of capability on the production of nuclear weapons.Because of the enormous destructive power of these weapons, they contribute to the strengthening of the national security of the occupying power against any external aggression. The possession of such weapons is a deterrent to any state contemplating aggression against a nuclear-weapon state capable of using it to defend itself. That the state possessing nuclear weapons enjoys political power at the level of international relations, which allows it to establish balanced international relations based on mutual respect with other countries, which can be inferred from the differences of the treatment of some major powers such as the United States with the nuclear file of North Korea on the one hand, and the Iranian nuclear program on the other hand, where it depends negotiations with North Korea showing the possession of nuclear weapons while based used threats and intimidation with Iran, which has not found to possess nuclear weapons yet.

خلال السنوات العشر التي تلت نهاية الحرب العالمية الثانية، أخذت التكنولوجيا النووية في الانتشار إلى مناطق متعددة من العالم، ولما كان بمقدور برنامج نووي سلمي أن يوفر الوسائل اللازمة لبرنامج نووي عسكري بأساليب متعددة، فإنه أصبح من الواضح أن الانتشار المتسارع للتكنولوجيا النووية سيجلب معه انتشار المقدرة على إنتاج الأسلحة النووية.وبسبب ما تتمتع به هذه الأسلحة من قوة تدميرية هائلة، فهي تسهم في تعزيز الأمن الوطني للدولة الحائزة لها ضد أي اعتداء خارجي، حيث تشكل حيازة مثل هذا السلاح رادعاً لأي دولة تفكر في الاعتداء على دولة تحوز السلاح النووي وقادرة على استعماله للدفاع عن نفسها، كما أن الدولة التي تحوز أسلحة نووية تتمتع بقوة سياسية على مستوى العلاقات الدولية تسمح لها بإقامة علاقات دولية متوازنة قائمة على الاحترام المتبادل مع غيرها من الدول، وهذا ما يمكن استنتاجه من اختلاف تعامل بعض الدول الكبرى كالولايات المتحدة مع الملف النووي لكوريا الشمالية من جهة، والملف النووي الإيراني من جهة أخرى، حيث تعتمد المفاوضات مع كوريا الشمالية التي تبين حيازتها للأسلحة النووية، في حين تعتمد التهديد والوعيد مع إيران التي لم يتبين حيازتها للأسلحة النووية بعد.


Article
Affecting factors in Yemeni - Russian relation after 2011
العوامل المؤثمرة في العلاقات الروسية - اليمنية بعد عام 2011

Author: Dr.Ahmed Hussin Shuhail م.د.احمد حسين شحيل
Journal: Journal of Political Sciences مجلة العلوم السياسية ISSN: ISSN 18155561 EISSN 2521912X DOI 10.30907 Year: 2018 Issue: 56 Pages: 295-326
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Thethesis of theresearch is to deal with relations between Russia and Yemen after 2011.That relationwas significant in different fields, historic, economic, strategic and cultural ones. There are mutual interestsbetweenRussia and Yemen, especially with the economic development and growth in Russia as an important partner to Yemen.Their has to an a great deal of progress in different types of relations, where as they were only partner in military relations. The studywasclassifiedintoto three sections: the first section dealt with strategic importance of Yemen to Russia. And second section dealt withthe military factor between Russia and Yemen. While the third section dealt with the economic factor between Russia and Yemen. In addition to conclusion.

تتميز العلاقات اليمنية- الروسية بأنها علاقات تأريخية قوية ومتميزة. وهناك اهتمام كبير من روسيا باليمن وأيضا اهتمام من اليمن بروسيا , لاسيما مع النمو والتطور الاقتصادي في روسيا بوصفها شريكاً مهماً لليمن في البعد الاقتصادي كما كانت في الماضي شريكا في الجانب العسكري. تم توزيع الدراسة الىعدة مباحث : تناولنا في المبحث الاول: الاهمية الاستراتيجية لليمن بالنسبة لروسيا.اما المبحث الثاني : تناولنا فيه العامل العسكري بين روسيا واليمن. بينما المبحث الثالث : تناولنا فيه العامل الاقتصادي بين روسيا واليمن. فضلا عن, خاتمة.


Article
A Critical Discourse Analysis of Pragma-rhetorical Strategies in Barak Obama's Speech on the Syrian Chemical Weapons Case
دراسة نصية نقدية للأدوات البلاغية في خطبة باراك اوبا حول قضية الاسلحة الكيميائية في سوريا

Author: Mohammad Ameen Mohammad Ameen
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: 2 Issue: 37 Pages: 131-146
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

This study is concerned with investigating the pragma-rhetorical devices and strategies utilized by Obama in his speech to the Americans on ‘chemical weapons’ claimed to be used in Syria. It attempts to answer the following questions: a.What are the pragma-rhetorical strategies used by Obama in his speech to the nation? b.What are the functions of rhetorical questions in his speech? c. How are pragma-rhetorical aspects utilized in his speech? Hence, it is hypothesized that Obama has used several rhetorical strategies to affect the public opinion on the reality of what happened in Syria. Moreover, he uses some rhetorical hedges to achieve his goals depending on the three rhetorical aspects of pathos, logos and ethos. It is concluded that the main pragma-rhetorical strategies manipulated by Obama include accusation of others, compassion move, sympathization, presuppositions, rudeness with others, falsification, negative lexicalization and generalizations. Other rhetorical devices involve rhetorical questions and rhetorical aspects of pathos and logos.

تُعنى هذه الدراسة بالتحقيق في الأدوات والاستراتيجيات البلاغية التي استخدمها أوباما في خطابه للأميركيين حول "الأسلحة الكيميائية" المزعوم استخدامها في سوريا. وهنا يحاول الإجابة عن الأسئلة الآتية: أ. ما هي الأدوات البلاغية التي وظفها أوباما في خطابه للأمة؟ ب- ما هي وظائف الأسئلة البلاغية في خطابه؟ ج. كيف استخدم الجوانب البلاغية في خطابه؟ تفترض الدراسة أن أوباما استخدم العديد من الأدوات البلاغية للتأثير في الرأي العام حول واقع ما حدث في سوريا. وعلاوة على ذلك، فإنه استخدم بعض التحوطات البلاغية لتحقيق أهدافه اعتمادا على الجوانب البلاغية الثلاثة الرثاء والشعارات و روح الشعب. وخلصت الدراسة إلى أن الاستراتيجيات الرئيسية البلاغية الخطابية التي يتلاعب بها أوباما تشمل اتهامات الآخرين، والتعاطف مع الرحمة، والتعاطف، والافتراضات، والوحشية مع الآخرين، والتزوير، والمعاجم السلبية والتعميمات . والادوات البلاغية الأخرى تتضمن أسئلة بلاغية وجوانب اخرى من (الانفعال المفرط) والشعارات.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (3)

Arabic and English (2)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (2)

2018 (3)

2012 (1)