research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Contracting with the administration through the consortium
التعاقد مع الإدارة عن طريق الكونسورتيوم

Author: Lecturer Dr. Alaaldeen Mohammad Hamdan م.د. علاء الدين محمد حمدان
Journal: Journal of Juridical and Political Science مجلة العلوم القانونية والسياسية ISSN: 2225 2509 Year: 2015 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 169-196
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with a new and modern approach for the projects implementation and for huge investments. This is known internationally for the purpose of execution of the great government contracts. Its implementation requires technical possibilities for too high financial resources that a person, a company or an economic entity cannot afford. Thus, several parties shall resort to a kind of association method, or temporary consensual Union. Those multilateral may constitute a consensual coalition. Its members may be natural or juridical persons. Such investments are often for the implementation of government projects for the interest of the developing countries. The implementation is often done through consensual association composed of a coalition of giant investment companies, their nationality often belongs to the economically advanced countries or world first countries.

تناول هذا البحث أسلوباً جديداً من أساليب تنفيذ المشروعات والاستثمارات الضخمة التي انتشرت على المستوى الدولي، والذي يهدف إلى تنفيذ العقود الحكومية الضخمة، والتي تستلزم لتنفيذها تجميع إمكانيات فنية وموارد مالية عالية تخرج عن مقدرة الشخص الطبيعي الواحد أو الشركة أو الكيان الاقتصادي الواحد، فيتم لجوء أطراف عدة إلى أسلوب التجمع أو الاتحاد الاتفاقي المؤقت، وهذه الاطراف المتعددة تكوّن ائتلافاً اتفاقياً يكون اعضاؤه أشخاصاً طبيعيين أو معنويين. ومثل هذه الاستثمارات تكون غالباً من أجل تنفيذ مشروعات حكومية لصالح بلدان الدول النامية. والتنفيذ يتم غالباً عن طريق تجمع اتفاقي متكون من ائتلاف الشركات الاستثمارية العملاقة، والتي تنتمي غالباً بجنسيتها للدول المتقدمة اقتصادياً أو دول العالم الأول. وهذا الاسلوب يمتاز بعدة خصائص فهو يمتاز بالتأقيت والتخصيص، وذلك لأنه نشأ لغرض تنفيذ مهمة واحدة، وهي موضوع العقد الإداري، وعند الانتهاء من التنفيذ فإن هذا الاتحاد ينتهي بإنتهائه، ولذلك فهو ذو طابع مؤقت، كما أنه يمتاز بعدم توافر الشخصية المعنوية له، حيث أنه لا يُعد نواة لنشوء شخصية معنوية مستقلة له عن شخصية أعضائه، مع ما يترتب على ذلك من آثار مثل عدم وجود ذمة مالية مستقلة له ومنفصلة عن الذمة المالية للأعضاء، كما لا يمكن إشهار إفلاسه، وغير ذلك على خلاف الاحكام العامة للشركات.ويمكننا القول أن الكونسورتيوم هو عبارة عن تجمع اتفاقي اتحادي بين عدة مستثمرين سواءً كانوا أشخاصاً طبيعيين أم أشخاصاً معنويين، بهدف المساهمة في تنفيذ عمل مشترك لصالح الجهة الإدارية التي يتم التعاقد معها.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)