research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
The Role of Bio-Analogy in Contemporary Architecture
دور المماثلة الأحيائية في العمارة المعاصرة

Author: Wijdan Deyaa Abdul Jalil وجدان ضياء عبد الجليل
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2016 Volume: 34 Issue: 15 Part (A) Engineering Pages: 616-631
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Human's attitude to nature has been changing through history. This was reflected on architecture, associated with each historical period, connected to availability of appropriate technology, where architecture was to protect man, give him a sense of security, luxury or controlling of nature. However, nature has been considered as a major source of inspiration through analogy of organism, which remained effecting until the industrial revolution and the emergence of other sources of analogies like machines and other. The contemporary period witness an attitude towards returning back to nature through bio-analogies, which appeared in many contemporary architectural trends by the impact of new scientific theories like fractional geometry, chaos theory, self-generation,…etc., associated by the revolution in digital technology and manufacturing. In addition to the emergence of the urgent need to achieve sustainability, which affected strongly in this direction that seeks to improve their aesthetic, functional and structural values. In spite of the multiplicity of these trends, they share the attitude to nature as source of inspiration through bio-analogy. So the problem of search is emerged as "the need to identify levels of bio- analogies in contemporary architecture". And the goal of research is determined as "identifying levels of bio-analogies in contemporary architecture". In light of that, the search classification levels of bio-analogies, and its relation to the characteristics of organisms in each level, and then extract their vocabularies to measure the application in contemporary architectural practice through the projects that are selected as case studies. The research found that they have achieved certain vocabularies and not others.

تغيرموقف الانسان من الطبيعة عبر التاريخ. وانعكس ذلك على العمارة المرتبطة بكل المراحل التاريخية مرتبطا بتوفر التكنولوجيا المناسبة في ان تكون العمارة لحماية الانسان او منحه الشعور بالأمن أو الرفاهية أو السيطرة على الطبيعة. واعتبرت الطبيعة مصدرا أساسيا للإلهام من خلال مماثلة الكائنات الحية, وبقي ذلك ساريا الى الثورة الصناعية, وظهور مصادر اخرى للمماثلة كالمكائن وغيرها. وشهدت الفترة المعاصرة توجها نحو العودة الى الطبيعة, عبر المماثلة الاحيائية. وظهر ذلك في العديد من التوجهات المعمارية المعاصرة بتأثير النظريات العلمية الجديدة, مثل الهندسة الكسرية ونظرية الفوضى والتوليد الذاتي ...الخ, مرتبطا بالثورة في التكنولوجيا والتصنيع الرقمي. بالإضافة الى ظهور الحاجة الملحة لتحقيق الاستدامة, مما أثر بقوة في هذه التوجهات وسعيها الى تحسين القيمة الجمالية والوظيفية والإنشائية. وبالرغم من تعدد هذه التوجهات, الا ان تتشارك التوجه نحو الطبيعة مصدرا للإلهام من خلال المماثلة الاحيائية. لذلك برزت مشكلة البحث في "الحاجة الى تحديد مستويات المماثلة الاحيائية في العمارة المعاصرة". وتحدد هدف البحث في "تحديد مستويات المماثلة الاحيائية في العمارة المعاصرة". على ضوء ذلك قام البحث بتصنيف مستويات المماثلة الاحيائية, وارتباطها بخصائص الكائن الحي في كل مستوى منها, ومن ثم استخلاص هذه المفردات وقياس مدى التطبيق في الممارسة المعمارية المعاصرة عبر المشاريع المختارة كحالات دراسية. وتوصل البحث الى انها قد حققت مفردات معينة دون غيرها.


Article
تأثير استخدام الوسائط في العمارة

Author: وجدان ضياء عبد الجليل
Journal: Journal of Engineering and Sustainable Development مجلة الهندسة والتنمية المستدامة ISSN: 25200917 Year: 2018 Volume: 22 Issue: 3 Pages: 32-47
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

: تشهد السنوات الحالية تطور كبير في تكنولوجيا الوسائط الجديدة، الالكترونيات والمصادر السمعية والبصرية اضافة الى المواد البنائية الجديدة، والتي قادت باتجاه ايجاد اشكال جديدة من العمارة وهي العمارة الوسائطية. ويقود ذلك الى فجوة في الخطاب المعماري حول اهمية المظهر الفيزيائي للعمارة، والذي اصبح محكوما بحقيقة التنوع الكامل من القيم البصرية المتحققة في العالم الرقمي. ان الموضوع الرئيس في العمارة الوسائطية هو النظر الى العمارة كوسط، "وسط للتواصل" يقوم بنقل رسالة، محتوى وصور محددة باستخدام الحاسوب والتكنولوجيا البصرية، لتأكيد الشكل المعماري. وفي حالات أخرى يتم استخدام الوسائط اما لتغطية الواجهات المعمارية بشاشات كبيرة، لإسقاط الصور على المباني القائمة، لخلق العوالم الافتراضية أو لخلق تأثيرات معينة لتحقيق لامادية العمارة. وبذلك تحددت مشكلة البحث في "عدم وجود دراسة شاملة عن آليات العمارة الوسائطية التي تحقق لامادية العمارة". وفرضية البحث هي: "ان بعض الاليات المستخدمة العمارة الوسائطية تقود الى لامادية العمارة"، وتحدد هدف البحث في: "تحديد الاليات المستخدمة في العمارة الوسائطية لتحقيق لامادية العمارة". واستنتج البحث بان لامادية العمارة يمكن تحقيقها، باستخدام اليات متنوعة تبعا لرغبة المصمم في تمويه الشكل المعماري، تغيير صورة الفضاء المعماري أو استبدال الجدار بمخرجات الوسط الرقمي.


Article
Placement The Possibilities Of Digital Technology In The Design And Implementation Of The Graphic Arts Work
توظيف إمكانيات التكنولوجيا الرقمية في تصميم وتنفيذ الاعمال الفنية الكرافيكية

Loading...
Loading...
Abstract

The technical progress is of great importance in interacting with the information of the technological age and employing it in different areas of life, because it has an effective effect in facilitating work, shortening time, reducing distances and reducing losses. It is imperative that we live in this comprehensive development in all social facilities, to realize the need to take advantage of the latest technology produced, and to link this production with our daily lives in all aspects, including linking it to various disciplines of fine arts. Therefore, the importance of the current research stems from the importance of employing the potential of technology in general, and digital technology, especially in the design and implementation of the artworks of the students of the faculties of fine arts, in order to stimulate the motivation of students to learn as well as it works to solve the problems of technical practices and develop their innovative thinking. Therefore, the study adopted two hypotheses, the first of which states: (There is a possibility to use digital technology in the design and implementation of works of art for students of the department of art education), while the second hypothesis stated the following: (There are no statistically significant differences between the experimental group average In the test (before) and the average score in the test (after) for the performance evaluation scale for the production of technical and technical work performed in the way of CNC machines).The limits of the objective research were limited to the use of digital technology in the implementation of graphic designs using CNC machines (digital linear drilling - 2D), and knowledge of the effectiveness of the use of this technology in achieving the technical and technical values for the implementation of graphic designs in the third level -department of Art education. While spatial boundaries were limited to apply the experiment to the students of the third stage, In the department of arts education (morning study), and through the training modules provided by the researchers of the material of the graphic. With respect to time limits, this study was applied in the first semester of 2018-2019. The results showed that there were statistically significant differences between the average students' grades in the skill test after applying the experiment to the post application. The results also showed the possibility of employing digital technology in the design and implementation of the artworks of the students of the department of art Education - fine arts college- diyala.

ملخص البحث : ان للتقدم التقني له من له أهمية في التفاعل مع معطيات العصر التكنولوجية وتوظيفها في مجالات الحياة المختلفة ، لما لها من اثر فاعل في تسهيل العمل واختصار الزمن وتقليص المسافات وتقليل الفاقد. ومن ذلك فانه لابد لنا ونحن نعيش في هذا التطور الشامل في كل المرافق الاجتماعية ، ان ندرك ضرورة الاستفادة من اخر ما أنتجته التكنولوجيا ، وان نربط ذلك النتاج بحياتنا اليومية في كل الجوانب ومنها ربطها بتخصصات الفنون الجميلة المختلفة . لذلك فان أهمية البحث الحالي تنبع من اهمية توظيف إمكانيات التكنولوجيا عموما ، والتكنولوجيا الرقمية خصوصاً في تصميم وتنفيذ الاعمال الفنية الكرافيكية لدى طلبة كليات الفنون الجميلة ، وبهدف استثارة دافعية الطلاب الى التعلم فضلا عن انه يعمل على حل مشكلات الممارسات الفنية وينمي التفكير الإبتكاري لديهم. لذلك تبنى البحث وضع فرضيتين ، نصت الأولى منها على ان : ( هناك إمكانية لتوظيف التكنولوجيا الرقمية في تصميم وتنفيذ الاعمال الفنية الكرافيكية لدى طلبة قسم التربية الفنية) ، بينما نصت الفرضية الثانية على انه: ( لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في الاختبار ( القبلي) ومتوسط درجاتهم في الاختبار (البعدي ) لمقياس تقويم الأداء لانتاج الاعمال المهارية الفنية والتقنية المنجزة بطريقة الحفر بمكائن CNC). اما حدود البحث الموضوعية فقد اقتصرت على استخدام التكنولوجيا الرقمية في تنفيذ تصميمات الكرافيك باستخدام مكائن CNC الرقمية ( الحفر الغائر الخطي - ثنائي الابعاد ) ، ومعرفة فاعلية استخدام هذه التكنولوجيا في تحقيق القيم المهارية الفنية والتقنية لتنفيذ التصاميم الكرافيكية في مادة الكرافيك في المرحلة الثالثة - قسم التربية الفنية. بينما اقتصرت الحدود المكانية على تطبيق التجربة على طلبة المرحلة الثالثة في قسم الفنون التربية الفنية ( الدراسة الصباحية )، ومن خلال الوحدات التدريبية المهارية التي تقدم بها الباحثان لمادة الكرافيك . وفيما يتعلق بالحدود الزمانية ، فقد تم تطبيق هذه الدراسة في الفصل الدراسي الأول للعام 2018-2019 . وبتطبيق التجربة اسفرت النتائج عن وجود فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات الطلاب في الاختبار المهاري ، بعد تطبيق التجربة لصالح التطبيق البعدي ، كما برهنت النتائج ايضاً على إمكانية توظيف التكنولوجيا الرقمية في تصميم وتنفيذ الاعمال الفنية الكرافيكية لدى طلبة قسم الفنون التربية الفنية -كلية الفنون الجميلة ديالى.


Article
User Evaluation of Media Technology in the Urban Scene of the City

Authors: Wijdan Deyaa Abdul Jalil --- HadeelMowaffaq Mahmood
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 6 Pages: 32-47
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The contemporary development in the field of the digital technology for the media has been witnessed an increasing use in the urban scene of the city. This causes disconnection of the visual references of the place, which are replaced by a simulation of the reality by digital images as an alternative to the physical presence. So, the Availability and spread of the new means of visual communication and information technologies create new symbols of contemporary life, that have different levels of acceptances by users. The problem of research is: “The need to detect the user's evaluation of the use of media technology in the urban scene”. The research proposal is: The excessive use of media in urban scene led to visual pollution and the lack of sense of place. For its methodology, the research follows three steps: First, the review of the architectural writings that have agreement or disagreement of the presence of media in the urban scene, to find the scalable items to measure the user’s evaluation of the urban scene. Second, the implementation of the Questionnaire, which is made by choosing of five case studies representing various urban scenes in Baghdad city (where the media is used), to adopt the questionnaire form designed, as a means of measuring user’s evaluation. The research Sample was 40 persons (not architects) and 70 persons (the architects), who have visited the case study sites several times. Third, by using questionnaire form and excel program, the results are Calculated. The research concluded some negative issues, that should be noticed while using media in theurban scene, to avoid visual pollution and provide the sense of place with the help of the specialists. The ease of recognizing and understanding of the user and the limited use of the media are the most important evaluation factors in user preferences.

شهدت التطورات المعاصرة في مجال التكنولوجيا الرقمية الخاصة بالوسائط استخداما متزايدا في المشهد الحضري للمدينة. وتسبب ذلك في انقطاع في المراجع البصرية، حيث تم استبدال هذد المراجع بمحاكاة للحقيقة باستخدام الصور الرقمية كبديل للحضور المادي. وبذلك خلق توفر وانتشار الوسائل الجديدة للاتصالات البصرية والتكنولوجيا المعلوماتية رموز جديدة للحياة المعاصرة، والتي تمتلك مستويات متنوعة للقبول من قبل المستخدم. تمثلت مشكلة البحث بالحاجة الى الكشف عن تقييم المستخدم لتكنولوجيا الوسائط في المشهد الحضري. وتحددت مشكلة البحث في الحاجة الى الكشف عن تقييم المستخدم لاستخدام تكنولوجيا الوسائط في المشهد الحضري، وبذلك تحددت الفرضية:" يؤدي الاستخدام المفرط للوسائط في المشهد الحضري، الى التلوث البصري والنقص في الاحساس بالمكان". كما تحددت منهجية البحث بالخطوات التالية. أولا، مراجعة الطروحات السابقة التي تؤيد او تعارض استخدام حضور الوسائط في المشهد الحضري، لايجاد المفردات الضرورية لقياس تقييم المستخدم للمشهد الحضري. ثانيا، اجراء الاستبيان والذي تم باستخدام خمس حالات دراسية للمشهد الحضري في مدينة بغداد (في اماكن تم استخدام الوسائط فيها)، لتطبيق استمارة الاستبيان المعدة. تم اختيار عينة المستبينين والتي تتكون من 40 شخصا من غير المعماريين و70 شخصا من المعماريين، حيث سبق وان زار كل منهم مواقع الاستبيان المختارة عدة مرات. ثالثا، تم استخلاص النتائج اعتمادا على استمارات الاستبيان وباستخدام برنامجExcel. حيث توصل البحث الى وجود مجموعة من القضايا السلبية، والتي تم تحديدها لاستخدامية الوسائط في المشهد الحضري، وتم تحديد التوصيات الواجب اتباعها لتجنب التلوث البصري وتوفير الاحساس بالمكان بمساعدة ذوي الاختصاص، والتي تهدف الى تحقيق اولويات المستخدم في سهولة تمييز المعلومات المعروضة وفهمها وأهمية تحديد كمية الوسائط المستخدمة.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (3)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (2)

2016 (1)