research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Organizational Change and its Impact in Creating a Conflict Organizational:
التغيير المنظمي وأثره في خلق الصراع المنظمي

Author: سرمد غانم صالح علي عبد الستار الحافظ
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2012 Volume: 34 Issue: 107 special issue Pages: 141-159
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Change concept is related to the organizational behavior. It is the basis of change to understand the individual and the collective behavior, to try and modify this behavior; this serves the organization's goals. The principal objective of change is the attempt to make positive changes in the employees' behavior. Individual's conflict can be varied according to the suffering and conflicts faced as a result of his relationships with others or as a result of the administrative systems treated. An individual may also confront conflicts with the outside environment, as a result of the consequences of various social and environmental organizations. The Individual deals with these different levels of conflicts and may generate different impacts on the individual himself and on the organization. This research aims at recognizing the effect of change on the potentiality of the emergence of organizational conflict and the suitable conditions to manage it, such that serves a successful change process and orienting conflicts towards positive directions in favor of the organization's advancement and growth. The study found a number of conclusions; most notably, the processes of change in parts of the organization, and the organization as a whole processes characterized by continuity, since the lack of change in organizations leads to a decline in organizations and collapse. The conclusions reached a number of proposals, each change organizers are accompanied by the conflict and this conflict in turn leads to the need to a change to end the conflict. This indicates that the existence of overlap should not be overlooked ensure maximum benefit from the change, as well as directing the conflict a way to promote positive change.

يرتبط مفهوم التغيير بالسلوك المنظمي، وذلك لأن أساس التغيير هو فهم السلوك الفردي والجماعي، ومن ثمّ محاولة تعديل هذا السلوك بما يخدم أهداف المنظمة، وأن الهدف الأساس للتغيير هو محاولة إحداث تغييرات إيجابية في سلوك العاملين. إن صراعات الفرد قد تكون متباينة فقد يواجه صراعاً مع ذاته، كما قد يعاني من صراع نتيجة علاقاته مع الآخرين، أو بسبب الأنظمة الإدارية التي يتعامل معها، كما قد يواجه صراعات مع البيئة الخارجية نتيجة لإفرازات الأنظمة الاجتماعية والبيئية المختلفة. ولعل تعامل الفرد مع هذه المستويات المختلفة من الصراعات قد تولد آثاراً مختلفة في الفرد نفسه والتنظيم. يهدف هذا البحث إلى التعرف على ما سوف يؤثر به التغيير على إمكانية نشوء الصراع المنظمي، والطرائق الملائمة لإدارته، بما يخدم نجاح عملية التغيير، وتوجيه الصراعات باتجاهات إيجابية تخدم تقدم المنظمة ونموها.توصلت الدراسة إلى جملة من الاستنتاجات لعل أبرزها، أن عمليات التغيير في أقسام المنظمة، والمنظمة ككل عمليات تتسم بالاستمرارية، إذ أن عدم وجود التغيير في المنظمات أمر من شأنه أن يؤدي إلى تراجع المنظمات وانهيارها. واستناداً إلى الاستنتاجات تم التوصل إلى جملة من المقترحات لعل أبرزها، أن كل تغيير منظمي يرافقه صراع، وهذا الصراع بدوره قد يؤدي إلى ضرورة إحداث تغير لإنهاء حالة الصراع، وهذا يدل على وجود تداخل ينبغي عدم إغفاله والتعامل معه بالشكل الذي يضمن الاستفادة القصوى من التغيير، فضلاً عن توجيه الصراع بالشكل الذي يعزز إيجابيات التغيير.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2012 (1)